title
کد خبر: 161411
00
کرونا و رویای تلخ مادر شدن

شیوع گسترده ویروس کرونا بسیاری از زنان باردار را به دلیل ترس از ابتلا به این بیماری از مراجعه به بیمارستان‌ها باز می‌دارد به گونه‌ای که گاهی رویای شیرین مادر شدن تلخ می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، فهیمه نخستین بار طعم مادر شدن را تجربه می‌کرد اما با شیوع ویروس کرونا ذوق و شادی به دنیا آمدن بچه، جای خود را به استرس و نگرانی داده بود.

او قصه تولد نوزادش را اینگونه تعریف می‌کند: شیوع کرونا، دلنگرانی‌ها نسبت به سرنوشت نوزادم و دغدغه‌های اطرافیان باعث شد تا علیرغم داشتن بیمه سلامت، برای زایمانی ایمن از کرونا، یک بیمارستان خصوصی را انتخاب کنم غافل از اینکه دردی بدتر از این ویروس مرا گرفتار خواهد کرد.

با دنیایی سراسر از امید، ساعت ۱۹، شنبه ۱۶ فروردین راهی بیمارستان شدم، بعد از ساعت‌ها رنج و درد، در فرایندی طبیعی ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه یکشنبه ۱۷ فروردین پسرم چشم به دنیا گشود.

متاسفانه روند سخت زایمان و شاید کوتاهی از سوی برخی افراد باعث شد تا پسرم در مسیر زایمان اکسیژن کمی دریافت کند، اما دردناک‌تر از این مسئله، جایی است که بیمارستان ان آی سی یو ( بخش مراقبت ویژه نوزادان) نداشت و نوزادم را به بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند منتقل کردند.

فوت نوزاد و دنیایی از غم

پسرم بعد از ۱۶ روز استقامت فوت کرد و من و پدرش را در دنیایی از غم و ابهام تنها گذاشت، گذشته از زخم و دردهای جسمانی که قریب به چند ماه رهایم نکرد، درد روحی شدیدی بر قلب خسته‌ام وارد شد و قامت مردانه پدرش در هم شکست.

اگرچه قصه ترس از کرونا و ترسیم سرنوشتی تلخ، برای مادران باردار فامیل درس عبرتی شد اما برای من تنها یک درس و تجربه دردناک نبود بلکه از دست دادن امیدی بود که ۹ ماه با شیره جان پرورش یافته بود.

«خدا به مادر رحم کرد، ریشه درخت سالم‌ بماند بهتر از شکستن شاخه است، بچه عامل نجات جان مادر شد ... » اینها تنها جملاتی است که از اطرافیان به گوش می‌رسید.

همه بعد از شنیدن ماجرا و کمبود امکانات بیمارستان از نجات مادر خوشحال بودند اما هیچ کس نفهمید این مادر و پدر رنج کشیده روزی صد بار جان می‌دهند.

هیچ کس نفهمید که شب‌های پر از دلهره‌اش را چگونه به صبح رساند، هیچ کس از اشک‌های پدر، مادر و حتی همسر چیزی نفهمید، کمتر کسی متوجه شد که دلیل اصلی فوت فرزند مشکل مادرزادی و یا بیماری خاص نیست بلکه تنها نبود امکانات بیمارستانی، کادر پزشکی نامجرب و کمبود اکسیژن در مسیر انتقال به ولی عصر (عج) بود.

همه برای بازگشت دوباره شادی به چشمان مادر دعا کردند اما هیچ کس متوجه نشد که رویای شیرین مادر طعم تلخی به خود گرفته و شاید ماه‌ها یا سالها طول بکشد که از افسردگی فعلی خارج شود.

کاش تمام شهروندان به‌ویژه مادران باردار بدانند ترس از کرونا بلایی بدتر از این ویروس است که بعضا مشکلاتی بزرگ‌تر از رنج بیماری را منجر می‌شود.

پشت صحنه شیوع کرونا

کاش آن دسته از شهروندانی که با رعایت نکردن مسائل بهداشتی باعث موج دلهره کرونا و نفس دادن به این ویروس می‌شوند بدانند که پر شدن تخت‌های بیمارستانی و شیوع این بیماری تنها به خودشان ضربه نمی‌زند بلکه این چنین پشت صحنه‌های دردناکی هم دارد پس بیاییم همه عاقلانه رفتار کنیم.

اینگونه تلخ‌ترین اتفاق زندگی‌ام رقم خورد اتفاقی که نه تنها من را در شعله‌های سوزنده‌اش به کام کشید بلکه ۹ ماه بارداری را با طعمی ناخوشایند آمیخته کرد.

به راستی که از دست دادن طفل معصوم و بی‌گناه برای مادری که لحظه لحظه منتظر حضورش بوده تا پاکی را در برق چشمانش حس کند و بوی امید و زندگی را از او استشمام نماید، بی‌گمان ضربه سنگینی است.

مادری که در دوران بارداری رابطه عاطفی عمیق با جنین‌اش برقرار کرده و ۹ ماه از سال با او زندگی واقعی را تجربه کرده است، گاهی با او سخن گفته و در خیالش او را نوازش کرده است.

گاهی در گوش جنین لالایی نجوا کرده که امید فردایش به آسودگی بیارامد و بزرگ شود اما حالا این همدم نیمه راه برای همیشه خموش و خفته است.

تاکید بر قرنطینه و کرونا روزهای «ملیحه» را پر کرده است. استرس و دلشوره تنها کار ماه‌های آخر بارداری‌اش بود.

می‌گوید روزی‌ هزار بار به روز زایمان و احتمال مبتلاشدن به ویروس فکرمی‌کنم، دلشوره، ترس و اضطراب‌ها که یکی دوتا نیستند.

اینکه برای زایمان به کدام بیمارستان بروم روز و شب ذهنمان را درگیر کرده بود، از طرفی خبر می‌رسید بخش زایمان یکی از بیمارستان‌ها درگیر کرونا شده و از طرفی بیمارستان ولی عصر(عج) به عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونایی دلهره آورتر بود.

سه روز از موعد تعیین شده تولد فرزندم می‌گذشت که ناگزیر به مطب متخصص زنان مراجعه کردم و انجام سونوگرافی و تپش قلب نشان داد باید همان شب بستری شوم.

از دکتر در ارتباط با اینکه کدام بیمارستان از لحاظ شیوع بیماری کرونا امن‌تر است پرسیدم که در جوابم گفت: در حال حاضر بیماری همه جا هست و نمی‌توان در این زمینه نظر داد اما بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند به دلیل سطح سوم بودن بهتر است لذا هرچند ترس زیادی از این بیمارستان داشتم و تصمیم داشتم بیمارستان دیگری بروم اما با توصیه دکتر راهی این بیمارستان شدم.

فقط به امید خدا بستری شدم

هنگام رفتن به بخش زایشگاه محلول ضدعفونی کننده دست و چندین عدد ماسک را برای ایمنی بیشتر به همراه داشتم اما در کمال ناباوری اجازه ورود آن را ندادند از من اصرار و از پرسنل بخش انکار، مگر داشتن سه عدد ماسک جای زیادی را می‌گیرد علت این کارشان را متوجه نشدم و فقط به امید خدا بستری شدم.

تصور من این بود تنها در زایشگاه بردن ماسک یا مواد ضدعفونی کننده ممنوع است اما بعد از انتقال به بخش مشاهده کردم هیچ خبری از مواد ضدعفونی کننده در اتاق‌ها، ایستگاه پرستاران و راهروها نیست.

در طول روز تنها یک مرتبه صبح محیط اتاق‌ها و راهرو نظافت و ضدعفونی شد و تا روز بعد خبری از نظافت نبود در حالیکه در این مدت افراد زیادی ترخیص یا اضافه شدند.

بیشتر از اینکه به فکر نوزادم باشم رعایت نکردن مسائل بهداشتی، نبود محلول ضدعفونی کننده، حتی نبود روشور در اتاق‌ها (تنها اتاق‌هایی که چهار تخته بودند داشتند و اتاق‌ها دو تخت فاقد سرویس بود) ذهنم را درگیر کرده بود، هر ۱۰ دقیقه تا ۲۰ دقیقه برای اینکه نوزادم را شیر بدهم باید به اتاق دیگری رفته و دستانم را شست و شو می‌دادم.

محلول ضدعفونی کننده همیشه به صورت عادی در راهروهای بیمارستان‌ها وجود داشته است اما الان در اوج کرونا چه شده که هیچ خبری از محلول نیست، برای من از منزل محلول و ماسک آوردند اما افراد زیادی بودند که از روستا آمده و حتی ماسک نداشتند که با تاکید هم اتاقی‌هایشان کنج روسری خود را به صورت می‌بستند.

راضیه هم بعد از تحمل سه‌ ماه قرنطینه دو هفته پیش اولین فرزندش را بدون هیچ  دلشوره و نگرانی‌ به دنیا آورد و گفت: آنقدر درد داشتم که اصلا به آلودگی و کرونا فکر نمی‌کردم.

وی ادامه داد: چند روزی از زمان زایمانم گذشته بود و با آمپول فشار بچه به ‌دنیا آمد، برای همین فرصت فکر کردن به کرونا را نداشتم، آزمایش‌های متعددی از دخترم گرفتند اما می‌دانم تست کرونا نبوده است.

لزوم پاسخگویی پزشکان به صورت آنلاین

مهناز که هنوز ماه‌ها اول بارداری خود را تجربه می‌کند گفت: کاش شرایطی در استان فراهم شود تا با استفاده از تلفن، پیامک یا فضای آنلاین با ماما، پزشک زنان و یا سایر خدمات مورد نیاز را دریافت کنیم.

در ماه‌های نخست بارداری برای آزمایش‌های متعدد بایستی به مراکز درمانی مراجعه کنیم حداقل برای نتیجه آزمایش درخواست داریم پزشکان همکاری کنند تا رفت و آمدها به حداقل برسد.

هرچند بارداری تجربه‌ای خاص و پرهیجان برای خانواده‌ها محسوب می‌شود اما با شیوع بیماری کرونا، ترس، اضطراب و عدم اطمینان بر اوقات خوش مادران باردار سایه افکنده است.

در حالیکه بسیاری از اعمال جراحی غیر ضروری در ایام شیوع کرونا به تاخیر افتاد اما،‌ زایمان طبیعی یا سزارین از اعمالی هستند که به فراخور زمان و بدون آنکه بتوان تغییر خاصی در موعد آن ایجاد کرد باید انجام شود موضوعی که بسیاری از زنان باردار را برای مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌ها به دلیل ترس از ابتلا به کرونا دچار اضطراب و نگرانی کرده است.

بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند به دلیل داشتن امکانات و تجهیزات ویژه و سطح سوم زایشگاه، به عنوان مرجع زایمان‌های طبیعی و سزارین در استان خراسان جنوبی شناخته شده است.

با شیوع بیماری کرونا این بیمارستان مرکز پذیرش و بستری بیماران کویید ۱۹ نیز انتخاب شد همین عامل سبب شد تا بسیاری از مادران باردار سایر بیمارستان‌ها را برای زایمان انتخاب کنند.

شناسایی ۱۴ زن باردار مبتلا به کرونا 

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند هم گفت: در مدت همه‌گیری بیماری کرونا در کشور یکی از گروه‌های درگیر و جزو گروه‌های پرخطر، مادران باردار هستند.

دکتر جلال احمدی افزود: در استان خراسان جنوبی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۷۳ مورد خانم باردار مشکوک یا مبتلا به عفونت‌های حاد تنفسی شناسایی شده که از این تعداد ۱۴ مورد مثبت کرونا اعلام شده است.

وی گفت: از ابتدای همه گیری بیماری کرونا تاکنون ۱۸ مورد عمل جراحی سزارین و هشت مورد زایمان طبیعی در مادران باردار مبتلا، مشکوک یا دارای علائم تنفسی انجام شده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: از ابتدای بیماری کرونا همچنین سه مورد مرگ مادر باردار در استان داشته‌ایم که دو نفر در استان و یک نفر از اهالی در مشهد فوت کرده است.

وی عنوان کرد: مادران باردار به عنوان یکی از گروه‌های پرخطر، در معرض بیماری کرونا هستند بنابراین رعایت مسائل بهداشتی و حفاظتی برای این گروه فوق‌العاده مهم است.

احمدی گفت: زنان باردار بهتر است در خانه بمانند، فاصله اجتماعی را رعایت کنند و حتما از ماسک استفاده کنند و ضروریات لازم را رعایت کنند.

وی یادآور شد: مادران باردار برای گرفتن خدمات بایستی به بیمارستان ولی عصر (عج) بیرجند مراجعه کنند چراکه مرکز اصلی بیماری‌های زنان و زایمان در استان این بیمارستان است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: بین افراد شنیده می‌شود این بیمارستان به دلیل اینکه بیمارستان مرجع بیماران کرونایی استان است نباید برای زایمان مراجعه کنند لذا مادران یا همراهان بیمار از رفتن به این محل ترس دارند.

وی گفت: با قاطعیت و اطمینان می‌گوییم جداسازی‌ها به روش خوب، دقیق و علمی در این بیمارستان انجام شده است و مردم مطمئن باشند در بخش زنان و زایمان، اتاق عمل و زایشگاه این بیمارستان مسائل حفاظتی و بهداشتی به طور دقیق رعایت می‌شود.

احمدی اظهار داشت: بیمارستان ولی عصر (عج) از هر کدام از بیمارستان‌های سطح استان مطمئن‌تر و پاک تر است و  احتمال آلودگی در این بیمارستان بسیار پایین است.

وی عنوان کرد: مردم با خیال راحت برای گرفتن خدمات زنان و زایمان به این بیمارستان مراجعه داشته باشند و هیچگونه نگرانی بابت ابتلای به بیماری کرونا به خود راه ندهند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه‌شنبه (۲۱ مرداد) اعلام کرد: تاکنون ۳۳۱ هزار و ۱۸۹ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و با فوت ۱۸۴ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جان‌باختگان این بیماری به ۱۸ هزار و ۸۰۰ نفر رسید.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز