title
کد خبر: 159557
00
فواید روانی و اجتماعی تک فرزند نبودن؛
داشتن خواهر و برادر سبب رشد و پیشرفت شناختی و عاطفی می شود

یک متخصص اعصاب و روان گفت: داشتن خواهر و برادر قدرت انعطاف و سازگاری را در تک‌فرزندان تقویت می‌کند و کودک را از خودمحوری به اجتماعی شدن سوق می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، فربد فدایی در گفت و گوی اختصاصی، در مورد مزایای چند فرزندی و معایب تک فرزندی، افزود: از مهمترین آثار دیگر داشتن خواهر و برادر برای تک فرزندان احساس حمایت اجتماعی و امنیت است، گاه تولد فرزند دوم برای فرزند اول با احساس حسادت و رقابت همراه می‌شود، اما این احساس کوتاه‌مدت و طبیعی است که با گذشت زمان به تدریج برطرف می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین حضور خواهر و برادر برای تک فرزندان در مجموع سبب رشد و پیشرفت شناختی، عاطفی و همچنین آماده‌سازی برای ایفای نقش‌های دوران بزرگسالی می‌شود.

فدایی گفت: تک‌فرزندی، خودمحوری را در کودکان و نوجوانان افزایش می‌دهد. آدمی به عنوان یک موجود اجتماعی در درون خانواده به عنوان مهمترین نهاد اجتماعی، ارتباطات و تعاملات اجتماعی را فرامی‌گیرد.

وی افزود: حضور خواهر و برادر در این ساختار (خانواده) به طور حتم فراگیری این ارتباطات اجتماعی را تقویت و فرزند را برای انجام وظایف نقش آماده می‌کند.

این متخصص اعصاب و روان افزود: در یک خانواده، والدین احساسات، عواطف و نیازهای کودک را درک و به سرعت برطرف می‌کند، این امر سبب عدم گفت وگو و توضیح برای رفع نیازها در فرزند می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین کودک ضرورت درخواست و بازگو کردن احتیاجات فردی و اجتماعی را درک نمی‌کند و در برقراری ارتباط با دیگران در دیگر ساختارهای اجتماعی با مشکل روبه‌رو می‌شود.

این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: تک‌فرزندان اما در سطح اجتماعی مهدکودک و مدرسه، برقراری تعاملات اجتماعی با همسالان را دیرتر فرامی‌گیرند. به دلیل گذران ساعات طولانی تک نفره در منزل احساس تنهایی کرده و گاه انزواطلب می‌شوند.

فدایی افزود: گاه نیز با بهره‌گیری از قوه تخیل دوستان خیالی خلق می‌کنند و به سبب انجام بازی‌های تک نفره گوشه‌گیری نسبی می‌یابند.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز