title
کد خبر: 159265
00
 شهاب سنگ جدید چه تهدیدی برای زمین دارد؟

دانشمندان و ستاره شناسان روسی تأکید کردند که شهاب سنگ آپوفیس که در ماه آینده میلادی از کنار سیاره زمین عبور کند، به هیچ عنوان خطری برای ما نخواهد داشت اما در شرایطی خاص ممکن است در دهه های آینده این سیارک به یک تهدید تبدیل شود.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از سیناپرس کارشناسان ستاره شناسی در بررسی‌های خود خاطر نشان کردند که عبور شهاب سنگ آپوفیس (Apophis) از نزدیکی زمین در ماه آگوست سال جاری میلادی، تهدیدآمیز نیست اما این دانشمندان در عین حال تأکید کردند که اگر در سال ۲۰۲۹ میلادی شهاب سنگ آپوفیس در دامنه گرانش زمین قرار گیرد، احتمال برخورد آن با سیاره زمین در سال 2036 میلادی افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر احتمال خطر برخورد این سیارک با زمین بسیار ناچیز است.

یوری بالگا (Yuri Balega) اخترفیزیک شناس و معاون آکادمی علوم روسیه در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد که عبور شهاب سنگ آپوفیس در سال 2029 میلادی دیگر تهدیدآمیز نخواهد بود. این شهاب سنگ در ماه آگوست سال جاری بر فراز زمین قرار گرفته و عبور خواهد کرد و طبق محاسبات کارشناسان و متخصصان این امر، عبور آن برای سیاره زمین کاملاً بی خطر است.

بلگا در توضیحاتش اضافه کرد این شهاب سنگ در ماه آوریل سال ۲۰۲۹ میلادی چنان به زمین نزدیک می‌شود که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده خواهد بود. او تأکید کرد در آن زمان هم عبور این شهاب سنگ خطرناک نخواهد بود. البته اگر در سال ۲۰۲۹ میلادی، این شهاب سنگ در زمان عبور، در دامنه گرانش زمین قرار بگیرد، احتمال برخورد آن با سیاره ما در سال 2036 میلادی افزایش پیدا می‌کند. با تمام این اوصاف، احتمال برخورد این شهاب سنگ با زمین در سال ۲۰۲۹ میلادی تقریباً یک در صد هزار یا بسیار ناچیز خواهد بود.

در این مصاحبه مطبوعاتی از بالگا سؤال شد که در صورت وجود احتمال برخورد شهاب سنگ به زمین، آیا امکاناتی برای جلوگیری از این برخورد وجود دارد؟

این دانشمند در پاسخ به این سؤال گفت: امروز بشر توانایی جلوگیری از برخورد با اجسام آسمانی را ندارد. در حال حاضر فقط برنامه‌هایی وجود دارد که توسط آن می‌توان به چگونگی دستیابی به این هدف، در آینده دست پیدا کرد. البته پیشنهاد‌هایی همچون منفجر کردن شهاب سنگ یا استفاده از بادبان‌های خورشیدی (solar sail) برای مقابله با چنین رویدادی وجود دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز