title
کد خبر: 155024
00
راهکارهای رسیدن به اراده قوی از منظر دین

تنها با اراده قوی است که انسان به مدارج عالی و کمالات بلند می‌رسداراده قوی انسان ها همه کمبودها و نارسائیها و ضعف ها را جبران می کند.

به گزارش بهداشت نیوز، اراده در ساختار  شخصیت انسان، جایگاه مهم و اساسی دارد. انسانیت انسان به آن است که دارای اراده قوی باشد و با این اراده قوی از اسارت‌های بیرونی و درونی مثل غرائز جنسی، شهوات  آزاد شود و بتواند کاری را که درست تشخیص داد، انجام دهد. اراده ضعیف انسان موجب می شد بدون هرگونه تعقل و سنجش، تابع غرایز و شهوات و اسیر چنگال جاذبه‌های بیرونی شود.

تنها با اراده قوی است که انسان به مدارج عالی و کمالات بلند می‌رسداراده قوی انسان ها همه کمبودها و نارسائیها و ضعف ها را جبران می کند.

راهکارهای رسیدن به اراده قوی
ا -خود شناسی
حضرت علی علیه السلام می فرمایند:علی قدر الرأی تکون العزیمة . اراده و عزیمت در کارها، به اندازه شناخت و تفکر افراد است.
معمولا کسانی که اسیر شهواتند قدرت مقابله با آن جاذبه ها را ندارندچنین کسانی به بزرگی خود پی نبرده و شناخت کافی را ندارند و به همین علت خود را ارزان و مفت می فروشند.
و در جای دیگر می‌فرماید:من کرمت علیه نفسه هانت علیه شهواته  هر کس خود را ارزشمند شمارد، خواهش‌های نفسانی‌اش نزد وی خوار و بی‌ارزش شوند.

2- خود باوری و اعتماد به نفس
یکی از عوامل ضعف اراده ناتوان پنداشتن خود و کارها را بزرگ تر از خود دانستن است هر چه انسان استعدادهای خود را بشناسد بهتر خلیفة الله بودنش را درک کند احساس قدرت بیشتری میکند

3 - رعایت نظم و انظباط
نفس انسان همیشه آسایش می خواهد و راحت طلب است هر چند انسان بتواند نفس خود را در قالب محدودیتهای معقول مورد تایید عقل و شرع قرار دهد کم کم نفس قوت می یابد حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:  الشدید من غلب نفسه . (قوی، کسی است که بر نفس خود غلبه کند) لذا برای هر روز خود برنامه منظم و جامع و کاملی داشته باشید. نیازهای متعدد خود را در نظر بگیرید و در برنامه خود برای پاسخ گویی به آن‌ها برنامه داشته باشید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز