title
کد خبر: 150848
00
بااین ۹ گام خانواده را برای رمضانی شاد و معنوی آماده کنید

شما به عنوان یک مادر می توانید همه ی اعضای خانواده را ترغیب کنید که حتما قبل از ساعات افطار در منزل باشند....

به گزارش بهداشت نیوز، با رسیدن ماه رمضان خانواده های متعهد و با ایمان تمهیداتی را برای ورود به این ماه در نظر می گیرند. مخصوصا کسانی که دختران و پسران تازه مکلف شده دارند. در این شرایط هم می بایست به نوع تغذیه خانواده در این ماه اهمیت داد و هم به فضای معنوی حاکم در خانواده، تا همه ی اعضای خانواده بتوانند حداکثر استفاده را از این ماه ببرند.در اهمیت این ماه همین بس که رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمودند: « درهاى آسمان در اولین شب ماه رمضان گشوده می ‏شود و تا آخرین شب آن بسته نخواهد شد.» (بحار الانوار، ج ۹۳، ص ۳۴۴)

   ۱_یک خانه تکانی کوچک داشته باشید
سعی کنید قبل از ماه رمضان خانه را بطور کلی تمیز و مرتب نمایید. یه این ترتیب در ماه رمضان فقط وقت خود را صرف کارهای روزمره می نمایید و زمان بیشتری برای عبادت و اعمال مخصوص این ماه خواهید داشت.

 ۲_خریدهایتان را قبلا انجام دهید
بهتر است خرید های ضروری تا یک ماه آینده را قبل از ماه مبارک انجام دهید. این کار چند مزیت دارد. یکی اینکه با زبان روزه کمتر بیرون از خانه می روید و  روزه داری را راحت تر سپری می کنید. دیگر اینکه هیچ لحظه و ساعتی از این ماه که پر از خیر و برکت است را در فروشگاه ها و مغازه ها از دست ندهید و بتوانید کمال استفاده معنوی را ببرید، وقت برای خرید کردن بسیار است اما ماه رمضان فقط یک بار در سال اتفاق می افتد.

 ۳_پدر ها و مادر ها با هم برنامه ریزی کنند
والدین می توانند شرایطی را فراهم کنند تا اعضای خانواده بیشتر معنویت این ماه را حس کنند و خود نیز از لذت معنوی آن بهره ببرید. برای مثال زمان های مشخصی را برای عبادت، تفریح و استراحت با فرزندان خود برنامه ریزی کنید.

 ۴_این ماه را جذاب تر کنید
وقت خود را از کارهای غیر ضرورری دیگر خالی کنید و در طول این ماه بیشتر در کنار خانواده باشید. برای اینکه فرزندان از بودن در این ماه لذت بیشتری ببرند و هر سال آرزو کنند که این ماه زودتر از راه برسد، می توان برنامه های مختلفی در نظر گرفت. برای مثال می توانید:جلسات دورهم نشینی برگزار کنید که با قرآن خواندن شروع و با یک بازی خانوادگی تمام شود.به بهانه های مختلف جوایز کوچکی را آماده کرده و به فرزندان خود بدهید.بعضی شب ها می توانید به همراه خانواده به قدم زدن تا پارک محله بروید.در کنار پاداش هایی که خود برای روزه گرفتن فرزندتان در نظر دارید، پاداش های الهی را نیز برای آنها یادآوری نمایید. امام صادق علیه السلام فرمودند: «هر کس که در روز بسیار گرم براى خدا روزه بگیرد و تشنه شود خداوند هزار فرشته را مى گمارد تا دست‏ به چهره او بکشند و او را بشارت دهند تا هنگامى که افطار کند.» (الکافى، ج ۴ ص ۶۴ ح ۸)

  ۵_همه را برای سفره افطار بسیج کنید
شما به عنوان یک مادر می توانید همه ی اعضای خانواده را ترغیب کنید که حتما قبل از ساعات افطار در منزل باشند. از همه ی اعضای خانواده برای انجام کارهای افطار کمک بگیرید و به هر کس مسئولیتی بدهید.بعد از افطار نیز از همه اعضای خانواده برای جمع کردن سفره کمک بخواهید، هیچ گاه سعی نکنید به تنهایی همه کارهای مربوط به افطار و سحر را انجام دهید. با تقسیم کاری علاوه بر اینکه روحیه همکاری و همدلی را در این ماه تقویت کرده اید، شما نیز می توانید زمان بیشتری برای عبادات و اعمال مورد نظرتان قرار دهید.

 ۶_افطاری دادن را به یک کوه تبدیل نکنید
پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله) فرمودند: «هر کس یک مؤمن روزه‏ دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته، و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود، پس گفتند: یا رسول الله، همگى ما قادر بر افطارى دادن به روزه دار نیستیم، پس فرمود: خداى تبارک و تعالى چندان کریم است که به کسى از شما که نتواند جز با جرعه شیر آمیخته با آبى، یا شربت آب گوارایى، یا چند دانه خرما روزه‌دارى را افطارى دهد و بر انفاق چیزى بیش از این قادر نباشد، همین ثواب را عطا می کند.»(من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص۱۳۴)سعی کنید با افطاری دادن های ساده دفعات بیشتری این کار را انجام دهید تا فرزندان شما نیز با این فرهنگ بیشتر آشنا شده و افطاری دادن در بین خانواده ها از بین نرود. افطاری دادن های ساده به مردم کوچه و خیابان نیز بسیار زیبا است و برای فرزندان می تواند بسیار آموزنده باشد.( البته امسال به دلیل بیماری کرونا رعایت موازین بهداشتی باید در اولویت باشد)

 ۷_لحظه های سرنوشت ساز را از دست ندهید
شب های قدر بسیار سرنوشت ساز هستند و اهمیت آن نشان می دهد که باید با یک برنامه ریزی دقیق تر به این شب ها وارد شویم. لازم است والدین برای اینکه فرزندان آن ها از کوچک و بزرگ بتوانند برای این شب ها آماده شوند تمهیداتی را در نظر بگیرند و آمادگی هایی را از قبل ایجاد نمایند. برای مثال تلاش کنند در روزهای منتهی به شب های قدر خواب و استراحت کافی داشته باشند تا فرزندان نیز برای شب و روز قدر آمادگی بیشتری داشته باشند.

 ۸_کمک به فقرا، در واقع کمک به خودمان است
یکی از فواید روزه گرفتن تجربه گرسنگی و تشنگی است که بسیاری از نیازمندان با آن مواجه هستند.  لذا در این ماه بیش از سایر اوقات می توانید به فکر کمک به نیازمندان باشید و این کار را بصورت خانوادگی انجام دهید. فراموش نکنید که کمک به نیازمندان در واقع کمک به آباد کردن آخرت خودتان است.

 ۹_عید فطر را برای خانواده تان خاطره انگیز کنید
عید فطر یکی از بزرگترین عیدهای ما مسلمانان است که متأسفانه در کشور ما آنچنان که باید به آن اهمیت داده نمی شود. خرید یا پوشیدن لباس های نو، دید و بازدید، تفریح و دور هم نشینی مواردی است که شایسته است در این عید بزرگ به آن پرداخته شود(البته با رعایت موازین بهداشتی برای جلوگیری از بیمار ی های مسری). از ابتدای ماه مبارک با نظرخواهی از فرزندان و اعضای خانواده برای این عید برنامه ریزی نمایید تا آن را مخصوصا برای فرزندانتان خاطره انگیز نمایید. در پایان ماه مبارک می توانید برای همه ی اعضای خانواده هدیه ای را به عنوان عیدی نظر بگیرید.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز