title
کد خبر: 15001
00
فرق میان خیارهای گلخانه‌ای و جالیزی در چیست؟

خیار به دو روش گلخانه‌ای و مزرعه‌ای کشت می‌شود. این روزها، نوع گلخانه‌ای در مقایسه با خیار مزرعه، به دلیل ظاهر زیبا و کشیده‌ای که دارد بیشتر انتخاب و خریداری می‌شود؛ اما آیا خواص و فواید آنها نیز یکسان است؟ پاسخ آن را در ادامه خواهید دانست.

به گزارش بهداشت نیوز، اغلب خانواده ها خیارهای گلخانه را به خیار های چاق و قطور و بی تناسب مزرعه ای ترجیح می دهند و این نوع خیار را برای پذیرایی یا مصرف روزانه مناسب می دانند، اما باید بدانید خیارهای گلخانه‌ای با وجود ظاهر زیبا و کشیده و رنگ سبز تیره و پوست بسیار صافی که دارند، بدون گوشت، آبکی و اغلب بیمزه‌اند و خیلی سریع پلاسیده می شوند. در مقابل، اگرچه خیارهای مزرعه قطور و کوتاه‌قدند و ظاهری کج و کوله دارند، اما بسیار خوشمزه و خوش‌ عطر بوده و گوشت زیاد و آب کمتری دارند و ماندگاری آن ها بسیار زیاد است.

یکی از نشانه های بارز تشخیص خیار مزرعه از انواع گلخانه ای، بذرهایی است که در گوشت میوه پراکنده است. اگر خیار گلخانه را از وسط نصف کنید جای بذر را می‌بینید اما خود بذر وجود ندارد. در خیارهای مزرعه بذر قابل مشاهده است و در زیر دندان احساس می‌شود.

معمولا خیارهای گلخانه ای در فصول پاییز و زمستان کشت می‌شوند و تا اواخر اردیبهشت‌ماه در بازار وجود دارند و بعد از آن خیارهای مزرعه‌ وارد بازار می‌شوند و معمولا در تابستان خبری از خیارهای گلخانه نیست.

اصلی‌ترین مشکل خیارهای گلخانه سم‌های قوی است که در گلخانه به بوته‌های خیار زده می‌شود. این خیارها به آفات و بیماری‌ها بسیار حساس هستند و برای جلوگیری از آفت زدگی و پربار شدن محصول، کشاورز مجبور به استفاده از سموم قوی است. این سم می تواند وارد شیره گیاه و حتی گوشت آن شود. از این رو توصیه بر این است که از این نوع خیارها استفاده نشود و یا قبل از مصرف حداقل پوستگیری شوند. البته لازم استت بدانید با پوست کندن خیار، خطر ورود سم به بدن کاهش ‌می‌یابد اما حذف نمی‌شود.

مسمویت ناشی از مصرف خیارهای گلخانه معمولا بلافاصله پس از خوردن آن اتفاق نمی افتد و این سم‌ در دراز مدت و به مرور زمان در بدن تجمع یافته و وقتی به دوز معینی رسید فرد را با علایمی چون تهوع، سرگیجه، افزایش ضربان قلب و همچنین انواعی از مسمومیت‌ها دچار خواهد کرد. اما در مورد خیارهای مزرعه‌ای چنین مشکلی وجود ندارد.

خیارهای مزرعه را باید با کمترین میزان کودهای شیمیایی پرورش دهند چون در غیر این صورت احتمال کم بار شدن محصول وجود دارد و در نتیجه مشکل حادی در مورد تجمع نیترات در این محصول وجود ندارد. این خیارها گرچه در مقایسه با خیارهای گلخانه به دلیل تماس بیشتر با خاک، آلودگی زیادتری دارند، اما در صورتی که فاقد خراش و شکستگی باشند با شستشوی صحیح، آلودگی آنها رفع شده، برای سلامت ضرری نخواهند داشت.

از نظر کالری، خیارهای گلخانه و مزرعه ارزش تغذیه ای چندان متفاوتی با یکدیگر ندارند اما همان طور که گفته شد خیار مزرعه سالم تر و بهداشتی تر است.

این میوه به دلیل طبع سردی که دارد خنک کننده بدن و ضد تشنگی است و برای کسانی که در هوای گرم دچار التهاب و خستگی گرمایی می شوند یا هنگام دفع ادرار احساس سوزش می کنند مفید است. خیار همچنین به دلیل داشتن پتاسیم با افزایش ادرار در مصرف‌کننده سبب دفع سدیم اضافی و کاهش فشار خون فرد می شود و با کمک به عملکرد دو عضو سم زدای بدن یعنی کبد و کلیه، سموم را دفع می کند و پایین آورنده خوب اسید اوریک بالاست. علاوه بر این، با لینت مزاج، یبوست را برطرف می کند.

منبع: سلامت آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
1396/01/20 - 17:030 0
خدا خیرتون بده . بالاخره یکی پیدا شد گفت که این میوه های گل خونه ای بی خاصیت و حتی مضررند .
من نمی دونم چرا هر چیز جدیدی که در خارج مد میشه ما بدون تحقیق و صرفا بر اساس اظهار نظر خارجی ها تقلید میکنیم مگه ما خودمون متخصص و محقق نداریم .
اصلا چه لزومی داره در کشور به این پهناوری و چهار فصل میوه گلخونه ای کشت بشه مگه اینجا کشور ژاپن با جمعیت وحشتناکشه .