title
کد خبر: 149600
00
غذاهای سالمی که به کلیه‌هایتان جلا می‌دهد

قلب و مغز به عنوان نیروگاه های فکری هستند، اما کلیه ها نقش های مختلفی را ایفا می کنند که به همان اندازه ضروری هستند. این ارگان های لوبیایی شکل عهده دارهمه چیز از جمله، فیلتر کردن مواد زاید از خون، تنظیم فشار، متعادل کردن مایعات بدن و ایجاد ادرار هستند.

به گزارش بهداشت نیوز،  دلایل مختلفی وجود دارند که ممکن است شخصی به بیماری کلیوی مبتلا شود. این عوامل شامل سن، جنسیت، چاقی، سایر شرایط پزشکی و سابقه خانوادگی است.

با این وجود، رژیم غذایی نقش مهمی در حفظ بیماری های کلیوی دارند. بسته به میزان پیشرفت، محدودیت های مختلف رژیم غذایی توصیه می شود. بنابراین همیشه بهتر است قبل از ایجاد هرگونه تغییر در غذایی که می خورید با پزشک صحبت کنید. در اینجا لیستی از غذاهای سالم که حاوی مقدار کمی سدیم، پتاسیم و فسفرهستند، آورده شده است.

1. گل کلم
یک سبزیجات همه کاره که از آن می توان به صورت تازه، پخته، بو داده و پوره شده لذت برد. پر از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C، ویتامین K و فولات (یک ویتامین B) است. همچنین منبع خوبی از فیبر بوده که برای عملکرد مناسب هضم بسیار حیاتی است و حاوی برخی ترکیبات ضد التهابی به نام ایندول است.

یک فنجان گل کلم پخته شده (حدود 12 گرم) حاوی:
●       سدیم، 19 میلی گرم
●       پتاسیم، 176 میلی گرم
●       فسفر، 40 میلی گرم

می باشد.

2. زغال اخته
این میوه همیشه یک انتخاب خارق العاده است. سرشار از آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین است که در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از دیابت و سرطان تا شرایط قلبی و کاهش عملکرد مغز موثراست.

یک فنجان زغال اخته تازه (148 گرم) حاوی:
●       سدیم، 1.5 میلی گرم
●       پتاسیم،114 میلی گرم
●       فسفر، 18 میلی گرم

است.

3. انگور قرمز
سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان ها است. انگور قرمز برای بیماران کلیوی بسیار مفید است. آنتی اکسیدان های موجود در انگور قرمز به نام فلاونوئیدها شناخته شده اند که باعث کاهش التهاب در بدن می شوند. علاوه بر این، نوع خاصی از فلاونوئید به نام رسوراترول همچنین برای سلامتی قلب، تنظیم قند خون، تأخیر در کاهش شناختی و محافظت از پوست از پیری و آسیب آفتاب شناخته شده است.

نصف فنجان انگور قرمز حاوی:
●       سدیم، 1.5 میلی گرم
●       پتاسیم، 144 میلی گرم
●       فسفر، 15 میلی گرم

است.

4. سفیده تخم مرغ
به بیماران کلیوی و به ویژه بیماران تحت دیالیز توصیه می شود، پروتئین بیشتری بخورند. اما بسیاری از غذاهای سرشار از پروتئین سدیم زیادی دارند. یکی از بهترین راه های جلوگیری از این امر، خوردن مقداری پروتئین است که از طریق سفیده تخم مرغ می توان آن را کسب کرد و نسبت به زرده تخم مرغ فسفر کمتری دارد.

دو سفیده بزرگ تخم مرغ (66 گرم) حاوی:
●       سدیم، 110 میلی گرم
●       پتاسیم، 108 میلی گرم
●       فسفر، 10 میلی گرم

 است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز