title
کد خبر: 148774
00
پیامدهای کرونا بر سبک زندگی مردم در آینده

یک کارشناس فرهنگی در خصوص پیامدهای کرونا بر زندگی افراد می گوید: با توجه به تجربه تاریخی ما دوران کرونا صددرصد می تواند موجب تغییر شود و به عنوان یک جهش و شوک باشد و در عرصه آموزش و روابط اجتماعی و اقتصادی و… تاثیر گذار خواهد بود.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از شفقنا دکتر مریم سادات ظهوریان، کارشناس فرهنگی و جامعه شناسی  زندگی در خصوص پیامد های روحی و روانی بحران کرونا و علایم و آثار آن در جامعه اظهار داشت: با توجه به اینکه ما همیشه در سطح اجتماع همواره بحران هایی داریم و گاهی در معرض امواج مثبت و گاهی امواج منفی هستیم. آنچه که تربیت هر شخص برای اجتماعی شدن به او می دهد به طریقی از کودکی با امواج مثبت و یا منفی گریبان او را می گیرد. مثال ضعیف این است که وقتی در مدرسه بچه ها شایعاتی را منتشر می کنند و از امتحان فردا یا حرف مدیر و معلم حرف می زنند. آماده سازی هر شخصی برای ورود به اجتماع باید از سنین پایین صورت بگیرد ولی وقتی بحران ها زیاد می شود و یا وقتی سیل امواج منفی بالا می رود مقابله با این مسائل به نیرو و انرژی بیشتری نیاز دارد و کنترل این موارد چه از جهت خانواده و چه از جهت جامعه و چه از جهت مدیرانی که در این بخش فعالیت دارند می تواند برای افراد آرامش بخش باشد.

وی افزود: بحران های مختلفی در جامعه وجود دارد. هواپیمایی سقوط می کند و تصادفی رخ می دهد و افراد از ماجراهایی مطلع می شوند. فیلترینگ ذهن افراد تفاوت زیادی با هم دارد، ممکن است کسی با یک کلاغ چهل کلاغ بهم بریزد و برداشت ها متفاوت است و بک گراندی که او به دیگران می دهد نیز متفاوت است. به همین دلیل آنچه در این ایام تاثیر گذار است و اعتماد سازی بیشتر و بهتری نیاز دارد، حقایقی است که از طرف مسئولین و متولیان این امر مطرح می شود. در هر بحران، متولی فرق می کند. زمانی وزارت راه متولی است و زمانی وزارت کشور متولی است در حال حاضر کار ما شش دانگ در اختیار وزارت بهداشت است و بنابراین حقایقی که از طرف این نهاد به مردم داده می شود می تواند التیام بخش پیام های منفی باشد که مردم از سایر فضاها می گیرند.

وقتی مسئولین، متولیان و حاکمان هم سو صحبت کنند آرامش بیشتر است

طولانی شدن مساله کرونا فرسایشی خواهد بود و صدمات روحی و روانی بیشتری بر جامعه وارد می کند

ظهوریان در خصوص اینکه مسایل زیادی پیرامون کرونا مایه نگرانی است از جمله آینده مبهمی که کرونا بر اقتصاد جامعه دارد، در این خصوص چه مداخلات روانی می تواند استرس ها را کاهش بدهد؟ گفت: این کار عملیاتی نیست که توسط یک نفر اجرا شود. بخش اقتصادی قطعا باید توسط مدیران و کارشناسان اقتصادی انجام بگیرد، همانطور که ما ستاد بحران داریم و زمانی که سیل می آید افرادی متولی این هستند که چه باید کرد در این مورد هم افرادی باید ستادی در این خصوص تشکیل بدهند. آنچه مهم است یکسان صحبت کردن مسئولین است. نباید مسئولی حرف مسئول قبلی را به شبهه ببرند. یکسان حرف زدن مسئولین می تواند بسیار آرام بخش باشد. این بحران اولین بحران ما نیست فقط نوع آن فرق دارد. ما تقریبا چندین بحران از این جنس را پشت سر گذاشته ایم از این لحاظ یک سو حرف زدن و رد یک جهت بودن مسئولین بر ذهن مخاطب تاثیر مثبت می گذارد. حتی در محیط خانواده نیز اگر حرف مادر و پدر هم سو نباشد فرزندان دچار سردرگمی می شوند. در مدرسه نیز همینطور است اگر حرف مدیر و ناظم و معلم یکی نباشد اضطراب برای بچه ها دو چندان می شود. در عرصه جامعه نیز وضعیت به همین صورت است وقتی مسئولین و متولیان و حاکمان این مجموعه هم سو صحبت کنند آرامش بیشتر است ولی وقتی یکی بگوید ماسک زدن اثری ندارد و دیگری توصیه کند ماسک بزنید و اگر نمی زنید حداقل یک دستمال جلوی صورت خود بگیرید، ذهن منحرف می شود و باید دید حرف چه کسی درست است و همین ذهن ها را آشفته می کند. از این رو من گمان می کنم پختگی در صحبتهای مسئولین و هم سو بودن رای و نظر آنها مفید است ولی در درجه آخر همکاری مردم را می طلبیم و همواره کسانی در جامعه هستند که مخالف جریان جامعه حرکت می کنند. این افراد باید به هر شکلی از جمله با الزامات قانونی مدیریت شوند تا این جریان هر چه زودتر جمع شود. طولانی شدن این مساله فرسایشی خواهد بود و صدمات روحی و روانی بیشتری بر جامعه وارد می کند، همچنین مردم در هفته های اول پذیرشی دارند که شاید در هفته های بعدی نداشته باشند بر این حساب هر چه هم سویی و هماهنگی بیشتر باشد وضعیت بین مردم بهتر خواهد بود.

دوران پساکرونا قطعا با دوران قبل کرونا متفاوت خواهد بود

این کارشناس فرهنگی در خصوص اینکه مدت قرنطینه طولانی شد و بر توصیه های بهداشتی تاکید زیادی شد آموزش های آنلاین باب شد و خریدها اینترنتی شد آیا این دوران می تواند شروع تغییری در زندگی مردم باشد؟ اظهار داشت: با توجه به تجربه تاریخی ما این دوران صددرصد می تواند موجب تغییر باشد و به عنوان یک جهش و شوک باشد و در عرصه آموزش و روابط اجتماعی و اقتصادی و… ۱۰۰ تاثیر گذار باشد به عقیده من همین موارد موجب پیشرفت جوامع هستند به یکباره اتفاقی می افتد که می تواند خودخواسته باشد ما از دوران قبل و بعد از صنعتی شدن حرف می زنیم این صنعتی شدن برای برخی از جوامع گام به گام و آهسته پیش رفته است ولی برای برخی از جوامع به یکباره پیش آمده است. معمولا کشورهای جهان سومی در خصوص صنعت و اقتصاد رشدی آهسته دارند. امروز نیز قطعا همینطور خواهد بود همانطور که این ماجرا به یکباره پیش آمد و در ابعاد تاریخی به صورت لحظه ای پیش آمد ولی قطعا می تواند در هر عرصه ای شرایط متفاوتی برای ما ایجاد کند. این اتفاق شاید در سالهای آینده نیز تکرار شود و ادامه خواهد داشت و قطعا در روند ارتباطات و موقعیت های ما تغییراتی ایجاد خواهد کرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز