title
کد خبر: 147669
00
اگر فرزندتان این نشانه‌ها را دارد، عصبی است

پرخاشگری در کودکان خردسال نشانه‌ای غیرعادی است که در نتیجه آن کودک دچار اختلالات جدی در زمینه سلامت روان می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز: کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند کودکان تا زمانی که به سن ۴ سالگی برسند رفتار‌هایی پرخاشگرانه و تند از خود نشان می‌دهند و به تدریج پس از این سن آرام‌ می‌شوند. کودکان به ویژه با ورود به مهد کودک و پیش دبستانی با قرار گرفتن در معرض آموزش به وسیله مربیان و بودن در کنار همسالان خود رفتار‌هایی آرام‌ از خود نشان می‌دهند.

 


کارشناسان در جریان یک پژوهش علمی به بررسی سطح خشونت کودکان خردسال در خانواده‌ها و بررسی رفتار آن‌ها در دوران نوجوانی و بزرگسالی پرداخته‌اند.
به گفته کارشناسان هر اندازه میزان رفتار‌های پرخاشگرانه کودک در دوران خردسالی بیشتر باشد احتمال بروز رفتار‌های خشن و تند در آینده به ویژه در بزرگسالی افزایش می‌یابد. برخی از کودکان بیش از دیگران دچار رفتار‌های پرخاشگرانه دوران خردسالی هستند که باید به وسیله والدین و مربیان تحت نظر قرار بگیرند تا در آینده کمتر دچار رفتار‌های خشن، استعمال مواد دخانی، اعتیاد به مواد مخدر و جرم شوند.

روانشناسان اعتقاد دارند رفتار‌های تند و پرخاشگرانه در دوران خردسالی زمینه ساز بروز جرم و رفتار‌های بزهکارانه در بزرگسالی است.

 


به طور طبیعی کودکان تا حدود ۴ سالگی رفتار‌هایی تند دارند، اما به تدریج با افزایش سن ملایم و متعادل می‌شوند، در این بین آن دسته از کودکانی که رفتار‌های پرخاشگرانه شدید دارند بیشتر در معرض اختلالات رفتاری هستند.

پژوهش درباره رفتار پرخاشگرانه کودکان خردسال و اثرگذاری آن بر رفتار‌های دردوران بزرگسالی حاصل تحقیق دانشمندان دانشگاه مونترال کشور کاناداست.

 


الگو‌های مختلفی بین دختران و پسران زمینه‌ساز رفتار‌های خشن و تند دوران خردسالی و به دنبال آن در بزرگسالی است که می‌توان ابتلای والدین به بیماری‌های مختلف، طلاق، سطح تحصیلات پایین خانواده و اطرافیان، تعداد زیاد خواهر و برادر و نیز سطح درآمد پایین خانواده را نام برد.

استرس مادر در دوران بارداری و ابتلای او به برخی عفونت‌های ویروسی، رفتار‌های پرخاشگرانه و تند اطرافیان مادر با او دردوران بارداری همگی زمینه ساز ابتلای کودک به پرخاشگری است.

 


کارشناسان شروع رفتار‌های پرخاشگرانه را از سن ۲ سالگی و پایان آن را در حدود ۴ سالگی می‌دانند. محققان آسیب دیدن دختران در اثر رفتار‌های پرخاشگرانه را بیش از پسران می‌دانند و به والدین توصیه می‌کنند نظارتی ویژه بر سلامت فرزندان دختر خود داشته باشند و درصورتی که فرزند آن‌ها دچار رفتار‌های پرخاشگرایانه است از راهنمایی مشاورپر بهره بگیرند.

پرخاشگری کودکان سبب افت مهارت‌های ارتباطی آن‌ها با دیگران، افت کیفیت آموزشی، علاقه مندی به مصرف سیگار در سال‌های نوجوانی و سایر رفتار‌های پرخاشگرایانه می‌شود.

 


کودک پرخاشگر به خوردن مواد خوراکی واکنش‌های منفی نشان می‌دهد، علاقه‌ای زیاد به دعوا کردن، درگیری فیزیکی با اطرافیان، گریه و بهانه گیری دارد، ساعت خواب او نامشخص و آرام نگه داشتن او کاری سخت است.

این کودکان با همسالان خود معمولاً دچاراختلاف و دعوا می‌شوند و علاقه زیادی به شکستن وسایل دارند.

باشگاه خبرنگاران

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز