title
کد خبر: 145851
00
دعا و دارو؛ سلاح مقابله با بیماری

یکی از آموزه‌های اصلی دین ما این است که دعا نقش بسیار زیادی در زندگی روزمره انسان دارد. دعا می‌تواند اقتصاد ما را شکوفا کند، فرزند ما را تربیت و شر دشمن را از سر ما کم کند، بیمار را شفا دهد، دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کند، موجب نزول باران شود و هزاران هزار کار دیگر.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا توصیه هایی که در دین ما نسبت به دعا کردن وجود دارد یک نکته تکمیلی هم دارد که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد و غفلت از آن باعث عقب افتادگی مسلمانان در طول اعصار و قرون شده است. آن نکته تکمیلی این است که دعا به تنهایی کارساز نیست بلکه انسان در کنار تلاش عاقلانه باید دعا هم داشته باشد.

انسان برای کار کشاورزی تلاش می کند؛ همزمان دعا هم می کند تا خداوند به کار او برکت دهد و بلاهای احتمالی را برطرف نماید. بیمار دارو را مصرف می کند؛ در عین حال برای سلامتی خود دعا هم می کند. دانش آموز درس می خواند و در کنار آن دعا می کند که در آزمون نمره قابل قبولی بگیرد.

هم دعا کردن کار الهی است هم تلاش کردن. در قرآن کریم در کنار توصیه به دعا، مکرر دعوت به تلاش شده است. قرآن هم می فرماید بگو اگر دعای شما نباشد خداوند به شما هیچ توجهی نمی کند (سوره  فرقان، آیه ۷۷ )، هم می فرماید برای انسان جز سعی و تلاشش نتیجه نمی دهد. ( سوره نجم، آیه ۳۹ )

اتهامی که این روزها دشمنان اسلام به مسلمانان وارد می کنند و به واسطه آن مومنین را به تمسخر می گیرند، این است که می گویند شما می خواهید با دعا کردن ویروس کرونا را از بین ببرید و از درمان استفاده نمی کنید. این گروه از دشمنان با تمسخر مکان های مذهبی و برنامه های دینی سعی در دور کردن جوانان از دین دارند و متاسفانه می بینیم که برخی از جوانان مذهبی نیز گرفتار این شبهه شده اند؛ برخی از متدینین که اهل جلسات اهل بیت (ع) هستند اسیر این شبهه شده و می گویند ذکر صلوات و دعای فرج و امثال آن تاثیری در بیماری ندارد و باید دنبال رعایت بهداشت بود.

اساس آموزه های دینی ما این است که هم دارو سلاح مبارزه با بیماری است هم دعا. اساسا خداوند در مواقع گرفتاری دوست دارد صدای تضرع بنده را بشنود تا به این وسیله بنده به خدا نزدیک شود. تفاوت مومن با غیرمومن در بیماری ها و گرفتاری ها همین است که وقتی غیرمومن بیمار می شود، زجر بیماری را تحمل می کند اما به خدا نزدیک نمی شود ولی انسان مومن در کنار درک بیماری به خداوند و اهل بیت (ع) نیز نزدیک می شود و بدینوسیله بیماری برای مومن رحمت است و برای غیر مومن زحمت.

علم و دانش بشر هنوز به آن مرحله نرسیده است که درک کند دعا چه تاثیری بر روند بهبود بیماری و رفع مشکلات دارد. به همین دلیل منکران دین این آموزه ها را به تمسخر می گیرند درحالی که اساس دین اسلام ایمان به غیب است. به این معنی که بسیاری آموزه های دینی ما قابل اثبات علمی و فهم عقلی نیست و به ما توصیه شده به آن ایمان آورده و به مقتضای آن عمل کنیم. چون اینها از امور غیبی هستند و اساسا ارزش رفتارهای دینی تا حد زیادی به همان غیب بودن آنهاست.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز