title
کد خبر: 145822
00
والدین سرگرمی کودکان خانه‌نشین را در ایام شیوع بیماری کرونا جدی بگیرند

شهروندان در ایام شیوع بیماری کرونا به خانه‌نشینی و کاهش مراودات و تردد در اماکن عمومی و لغو مراسم‌ و مهمانی‌ها توصیه می‌شوند ولی بهانه‌گیری کودکان برای خانواده‌ها در واحدهای مسکونی معضلی تبدیل شده که به تاکید روانشناسان، والدین باید برای سرگرمی آنان چاره‌ای بیندیشند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مردم را به ماندن در منزل و قرنطینه خانگی به منظور حفظ سلامتی و کاهش ابتلا به ویروس کرونا تشویق می‌کند.

این روزها، روزهایی است که شهروندان باید تردد خود را به حداقل برسانند و مهمانی ها را تا اطلاع بعدی به تعویق اندازند، خبری از مدرسه و مهدکودک رفتن کودکان نیست و این روزها مجموعه های بازی سطح شهر کودکی را به خود نمیبیند.

موضوعی که موجب کاهش حوصله کودکان، بهانه‌گیری، لجبازی و بدخلقی آن‌ها شده است.

این مساله بسیاری از والدین را با معضلی برای آرام ساختن کودکان مواجه ساخته، درحالی که خودشان یا درگیر کار اداری و کسب و کار هستند و یا در صورت داشتن بیمار مبتلا به کرونا مشغول پرستاری و رسیدگی به آن هستند، شاید درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از شیوع کرونا و یا استرس های مربوط به آن باشند.

بنابراین این ایام والدین نیز برای رفق و فتق امور منزل و کودکان کمی کم تحمل باشند.

قرنطیه شدن یا ماندن در خانه به این معنی است که در شرایطی که یک بیماری عفونی وجود دارد و شما ممکن است در معرض این عفونت یا حتی ناقل آن باشید در خانه بمانید و با دیگران در ارتباط نباشید تا دوره آن عفونت تمام شود یا خودتان به بهبودی کامل برسید. این کار سبب می شود که سرعت انتقال آن بیماری کُند شود.

در برنامه قرنطینه خانگی، داشتن یک برنامه مناسب، انجام این کار را برای شما راحت‌تر می‌کند.

از ابتدا با خود اینگونه برنامه‌ریزی کنید که احتمالا باید حداقل ۱۰ روز در خانه بمانید. سعی کنید برای این ۲ هفته مواد غذایی مناسب که فاسد نشوند مانند شیرخشک، انواع کنسرو و سبزیجات یخ‌زده را تهیه کنید.

همچنین در صورتی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به ویروس یا عفونتی شده باشد و همه اعضا مجبور به قرنطیه باشند همه اعضای خانواده موظف هستند که در خانه بمانند و کسی خارج نشود.

روانشناس و درمانگر کودک و نوجوان با اشاره به بدخلقی و بهانه‌گیری کودکان و نوجوانان در ایام شیوع کرونا و خانه‌نشینی و نداشتن تفریحات بیرون از منزل گفت: والدین در روزهای قرنطینه خانگی کودکان را با بازی و سرگرم و آموزش‌های مختلف در مزنل نگه‌داشته و سرگرم کنند.

سیده صحرا حسینی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قبل از هر چیز باید بدانیم که اگر از کرونا در ذهن کودک یک ماجرای فجیح و غول بسازیم، آن‌ها دچار اضطراب و استرس می‌شوند و همین مساله موجب بدخلقی کودک می‌شود.

وی با اشاره به لزوم حفظ آرامش توسط پدران و مادران بیان کرد: والدین هم باید بدانند وقتی حتی بیمار کرونایی در منزل داریم درصورت آگاهی از شیوه‌های پیشگیری و درست عمل کردن قرار نیست مبتلا شویم.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگر به زبان کودکانه و ساده با فرزندان در مورد شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور حرف بزنید و بگوییم که این فقط یک سرماخوردگی شدید است و به تبع آن نحوه شستن دست‌ها، ماسک زدن و راه‌های پیشگیری دیگر را به کودکان آموزش دهیم بخوبی آن را می‌پذیرند.

وی تصریح کرد: اگر آموزش به شیوه بازی باشد به طور مثال در عروسک بازی، از عروسک‌ها بخواهیم که ماسک بزنن، به عروسک بگوییم که اگر مدتی تحمل کند و قوانینی که مادر یا پدر می‌گویند رعایت کند بیمار از بین می‌رود بی شک از سردرگمی و ترس بیش از حد کودکان کم خواهد شد.

حسینی اضافه کرد: به این روش کودکان متوجه می‌شوند که این اتفاق یک فاجعه نیست و زودحل خواهد شد و بنابراین کمتر بدقلقی خواهند کرد.

وی با تاکید بر افزایش میزان بازی والدین با کودکان اظهارداشت: این بازی هرچقدر بیشتر پدر یا مادر را درگیر کند یعنی مستقیم در بازی شرکت کنند و از کودک نخواهند که با اسباب بازی‌ها بازی کند، برای کودک فرح بخش‌تر است.

روانشناس و درمانگر کودکان و نوجوانان این نوع بازی‌ها را نقاشی، پریدن روی تخت، خمیر بازی و آشپزی برشمرد و خاطرنشان کرد: قابل درک است که برای والدین در شرایط موجود حفظ آرامش، در صورت داشتن بیمار کرونایی پرستاری از او و همبازی شدن با کودکان سخت است اما نباید فراموش کرد که این دوران به زودی می‌گذرد و در زمان حاضر این بهترین کاری است که می‌توان انجام داد.

وی به والدین توصیه کرد‍ تکنیک‌های آرام کردن کودک بدخلق یا لجباز را بدانند و در طول مدت بهانه‌گیری کودکان خونسردی خود را حفظ کنند زیرا در غیر این صورت درگیر بحث با او شده و همه چیز بدتر می‌شود و نیز باید در نظر داشت که بخشی از بدخلق کودکان به دلیل جلب توجه کردن برای والدین است و چون نگرانی پدر و مادر را حس می‌کنند این رفتار او درخواستی است مبنی بر اینکه والدین آرام باشند.

حسینی با تاکید بر اینکه اگر اهل خانه عصبی باشند، کودکان نیز عصبی می‌شوند و شرایط از کنترل خارج خواهد شد گفت: صدای آرام و درک کودک در شرایط بدخلقی باعث می‌شود به عمق فکر کودک و حرف‌های ناگفته او دست پیدا کنید.

وی با اشاره به اینکه این مدیریت درمورد بچه‌های زیر دوسال کمی دشوارتر است افزود: بیان و توضیح محدودیت‌های در خانه ماندن و نداشتن تفریح و گردش در بیرون از منزل برای آن‌ها سخت است بیشترین کاری که می‌توانیم برای بچه‌های زیر دو سال انجام دهیم سرگرم کردن دائم آن‌ها با بازی است ولی برای بچه‌های بالای دوسال آموزش در بازی بسیار موثراست.

 سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌ اینکه ۲۸۶ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در این استان به جز شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل شناسایی شده‌اند، گفت: تاکنون ۱۲ تن از بین آنها فوت کرده‌اند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز