title
کد خبر: 145379
00
قاعده ای برای تربیت فرزند مومن و مخلص

پایبندی به اصل طهارت و پاکدامنی، کسب روزی حلال و اجرای دستورات دینی در تربیت فرزند فرمولی مشترک است . تربیت فرزندی فداکار برای اسلام که جان شیرین را در راه دفاع از حرم و حریم اسلام فدا کرده است...

به گزارش بهداشت نیوز، سلامت نفس، عقل، دین و نسل تاثیر بسیار شگرفی در پرورش انسان مومن و مخلص دارد. تاثیری که از ناحیه تشکیل خانواده، حفظ عفاف و پاکی در روابط زناشویی و وجود پدری و مادری مومن و متقی ایجاد میشود. آنچنان که خداوند در آیه ۵۸ سوره اعراف می فرماید:
«وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ‌ یَخْرُجُ‌ نَبٰاتُهُ‌ بِإِذْنِ‌ رَبِّهِ‌ وَ الَّذِی خَبُثَ‌ لاٰ یَخْرُجُ‌ إِلاّٰ نَکِداً» و زمین پاک است که گیاهش به اذن پروردگارش بیرون می آید ، و زمینی که ناپاک است ، جز گیاهی اندک و بی سود از آن بیرون نمی آید.

این قاعده قرآنی آنقدر مهم است که اگر هر زن و مرد مسلمانی در هرکجای جهان آن را رعایت کنند، فرزندانی مومن، مخلص و آماده فداکاری برای اسلام خواهد داشت.

چنانکه در حال حاضر و در زمانه ای که فرهنگ لیبرالیسم و غربی بر بسیاری از مردمان جهان (حتی برخی از مسلمانان) سلطه دارد؛ خانواده هایی توانسته اند با رعایت اصول دینی و پایبندی به این قاعده قرآنی شهدای بصیر و بزرگی را تقدیم اسلام کنند.
پایبندی به اصل طهارت و پاکدامنی، کسب روزی حلال و اجرای دستورات دینی در تربیت فرزند فرمولی مشترک است که در سه خانواده لبنانی، افغانستانی و ایرانی نتیجه مشترکی داشته است. تربیت فرزندی فداکار برای اسلام که جان شیرین را در راه دفاع از حرم و حریم اسلام فدا کرده است… 

انتخاب نام نیکو و احترام گذاشتن به فرزند
حاجیه خانم «رنا فردون» مادر شهید مدافع حرم لبنانی «محمد جونی» درباره دوره بارداری فرزندش تعریف میکند که: «حاملگی من سر محمد از سه ماه گذشته بود که پزشکان تشخیص دادند که من از حفره ای در دیواره قلبم رنج می برم و گفتند اگر این حاملگی ادامه پیدا کند، این بیماری میتواند برایم خطرناک باشد… ماه های باقی مانده از حاملگی به سختی گذشت و من در اثنای این ماه ها تحت درمانهای زیادی قرار گرفتم که بسیار خسته و فرسوده ام کرد. در تمام آن لحظات این نگرانی را داشتم که مبادا به جنینم کوچکترین آسیبی برسد… اما به حمدالله محمد، با آن صورت زیبا و لطیفش چشم به جهان گشود…
 
به مرور زمان من در محمد دیدم که آن گیاه کوچکی که در آن زمین پاک کاشته بودیم دارد به درختی پاک و زیبا و تنومند که تنۀ استوارش ثابت و شاخه هایش در آسمان گسترده شده، تبدیل میشود.»
  
حاج حسین جونی پدر محمدحسین هم که جزء مردان مبارزی است که در دوره اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیلیهای غاصب دستگیر و بازجوئی و زندان شده است درباره تربیت فرزندش در ایام کودکی میگوید: «بعد از مدتی که از ازدواج ما گذشت، خداوند یک پسر روزی ما کرد که اسمش را تیّمناً و تبرّکاً «محمد» گذاشتیم که یکی از بهترین اسامی است. از همان ایام کودکی آرام و لطیف بود و ما هم با احترام کامل با او رفتار میکردیم…
 
هرموقع که که من چیزی از او میخواستم، خواسته ام را با این عبارت بیان میکردم: «اگر اجازه میدهی!» یا «اگر موافق باشی!» و وقتی آن کاری را که از او خواسته بودم انجام میداد، از او تشکر میکردم. تااینکه همین عبارات محترمانه و این کلمات احترام آمیز تبدیل شد به شاخصه شخصیت محمد در طول عمرش»  

مناعت طبع و تحمل سختی برای خدا
خانم کلانی مادر طلبه شهید مدافع حرم تیپ فاطمیون «محمود کلانی» درباره دوران بارداری و ایام کودکی فرزند شهیدش میگوید: «محمود پسر سومم بود. پسری که بعد از مهاجرت از افغانستان به ایران و در جوار امام رضا(ع) به دنیا آمد…

پرجمعیت بودیم و کم درآمد. حاج آقا (پدر شهید) شهریه چندانی نداشت و باید با همان زندگی مان می چرخید. محمود بچه قانعی بود. خیلی با امروزی ها فرق داشت. مدرسه که می رفت کیف نداشت، تقریبا همه لباسهایش دست دوم بود. از وقتی که خودش را شناخت نصف روز را درس میخواند و نصف روز را کار میکرد و پابه پای من قالی می بافت.»

حجت الاسلام کلانی پدر شیخ محمود هم درباره ایام کودکی فرزندش میگوید: «خانواده من پشت در پشت روحانی و طلبه بوده اند. محمود هم با انتخاب خودش رفت سراغ درس دین. محمود از کودکی پرتلاش، منظم و آرام بود. شاید هنوز تکلیف نشده بود که واجباتش را انجام می داد…
 
من طلبه بودم و شهریه چندانی نداشتم. محمود خواسته ای ورای شرایط مالی من نداشت. اهل گله و شکایت نبود و راحت با شرایط اقتصادی ما کنار می آمدو یادم نمی آید گله کرده باشد که غذایم کم است. یا لباسم خوب نیست. اصلا توقع نداشت.»
این پدر و مادر افغانستانی با عشق به اسلام و مکتب تشیع و با مناعت طبع و تحمل سختی و فقر در راه کسب علوم دینی، توانسته اند فرزندی چون شهید شیخ محمود کلانی را تربیت کنند. 
 
محیط مذهبی خانواده و رعایت دستورات دینی
حمیده جشن پور مادر شهید مدافع حرم «وحید فرهنگی والا» که خواهر شهید هم هستند درباره ایام بارداری و نوزادی فرزندش میگوید: «ازدواج من و همسرم که پاسدار و جانباز شیمیایی هم هست، سنتی انجام شد. یکسال بعد در ۱۵ مهر ۷۰ وحید به دنیا آمد… سعی میکردم دستوراتی را که برای تربیت صحیح یک فرزند به عهده مادر است رعایت کنم. با وضو شیرش میدادم، سوره های کوچک قرآن را برایش میخواندم…

هنوز به سن مدرسه رفتن نرسیده بود که خودم در خانه قرآن و نقاشی و کاردستی یادش میدادم و درباره برادر شهیدم برایش قصه میگفتم.»
 
حاج اکبر فرهنگی والا پدر آقا وحید هم درباره تاثیر محیط خانواده بر روی پسرش میگوید: «جوّ خانواده مان مذهبی بود. هم خانواده من و هم خانواده مادری اش متدین هستند. همین، خیلی در تربیت دینی اش موثر بود. آنقدر الگوهای خوب و آماده دم دستش بود که لازم نبود حتی بگوییم نماز بخوان یا روزه بگیر. خودش خودجوش، همه را یاد گرفت و قبل از رسیدن به سن تکلیف واجباتش را انجام میداد.» 

قطعا این سه مورد، نمونه کوچکی است از هزاران هزار خانواده شهیدی که در سرتاسر جهان اسلام از عراق و سوریه گرفته تا کشمیر و مالزی، توانسته اند با رعایت قواعد و اصول قرآنی در رابطه با خانواده انسانی فداکار و مومن و مخلص برای دین خدا تربیت کنند.  


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز