title
کد خبر: 145019
00
تداوم آلودگی هوا خطرناک‌تر از کرونا برای سلامتی مردم

یک کارشناس محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه گفت: تداوم آلودگی هوا برای سلامتی مردم بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از آنا،حمید سرخیل در ارتباط با افزایش شاخص آلودگی هوا همزمان با شیوع ویروس کرونا در تهران اظهار کرد: در حال حاضر مردم کلان‌شهرهایی همچون تهران و کرج از هراس ویروس کرونا و در تب‌وتاب مسائلی مثل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، آغاز شدن یا نشدن قرنطینه شهرها، عدم دسترسی آسان به مواد ضدعفونی‌کننده، بیرون آمدن یا نیامدن از خانه گرفتار شده‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که در این میان چه اتفاقی رخ می‌دهد که بعد از ۴۸ ساعت بارندگی بی‌سابقه در کشور و علی‌الخصوص در تهران و کرج شاخص آلودگی هوا به وضعیت ناسالم و نزدیک به هشدار می‌رسد، گفت: ممکن است این موضوع مطرح شود که این آلودگی مربوط به وارونگی هوا در زمستان است.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست تصریح کرد: باید بررسی شود که چطور ممکن است در روزهای نه خیلی سرد انتهای زمستان، در کمتر از ۴۸ ساعت، چتر وارونگی هوا شکل می‌گیرد و آن‌قدر حجم آلاینده افزایش‌یافته و تجمع پیدا می‌کند که هوا برای همه گروه‌ها ناسالم شده به‌طوری‌که تاب‌وتوان نفس کشیدن نیز از مردم سلب می‌شود.

سرخیل تصریح کرد: تداوم آلودگی هوا برای سلامتی مردم بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا است. در صورتی‌که منشأ آلودگی هوا را مثل همیشه تردد خودروها، انتشار آلاینده‌ها از احتراق ناقص سوخت در آن‌ها و از همه مهم‌تر بنزین بی‌کیفیت داخلی دانسته و نگاهی هم به نقشه ترافیکی لحظه‌ای شهر تهران بیندازیم، متوجه می‌شویم که با کاهش حدود ۳۰ تا ۴۰ درصدی تردد در طول روز روبرو هستیم و این علت همیشگی که از آن نام می‌بردیم علت آلودگی این بار هوای تهران نمی‌تواند باشد.

این دانشیار و عضو هیئت‌علمی دانشگاه ادامه داد: به نظر من توجیهاتی همچون عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی به دلیل ترس از آلودگی به ویروس کرونا و یا توجیه تغییر ساعت طرح ترافیک توسط شهرداری، به‌عنوان علت افزایش آلودگی هوا قابل‌پذیرش نیست.

وی افزود: در شرایط فعلی حتی سوخت مازوت در کارخانه‌ها هم از نظر حجم موجود آلاینده شهری این روزها و با توجه به دوری از روزهای خیلی سرد زمستان و عدم ضرورت به استفاده از این سوخت جایگزین در کارخانه‌ها و صنایع، به‌هیچ‌وجه کارشناسی نیست و جواب سؤال بی‌پاسخ خواهد ماند.

سرخیل در پایان گفت: لازم و شایسته است ارگان‌ها و سازمان‌های مسئول و ناظر، برای ارزیابی و پاسخگویی در مورد شرایط عجیب و غیرطبیعی هوای کلان‌شهرها وارد عمل شوند.


 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز