title
کد خبر: 143583
00
ارتباط تنگاتنگ کیفیت زندگی سالم با سلامت معنوی

دکتر پریسا امیری عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به یافته های مطالعه قند و لیپید تهران گفت: سلامت معنوی با کیفیت زندگی سالم در بین زنان و مردان تهرانی ارتباط دارد.

 به گزارش بهداشت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به نقل از پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دکتر پریسا امیری رییس مرکز تحقیقات تعیین کننده های اجتماعی سلامت این پژوهشکده به تازگی ارتباط سلامت معنوی را با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بزرگسالان تهرانی مورد بررسی قرار داده است.

به گفته وی از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی؛  سلامت یک حالت دینامیک از تامین رفاه کامل جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی است و نه فقط فقدان بیماری و نقص عضو یا به تعبیر دیگر سلامت علاوه بر جنبه های جسمانی، دارای ابعاد روانی، اجتماعی و معنوی نیز هست.
وی در ادامه به تلاشهای ارزنده استاد دکتر فریدون عزیزی در سالیان اخیر اشاره کرد که با همکاری گروهی توانمند از دانشمندان گروه پزشکی و حوزوی در راستای استخراج و طبقه بندی علمی جنبه های معنوی سلامت با توجه به متون اسلامی، سابقه غنی فرهنگ ایرانی، عنایت اطبا و علما صورت گرفته و منجر به انتشار اولین نسخه دانشنامه سلامت معنوی در سال ۱۳۹۷ شده است.

دکتر پریسا امیری مطالعه قند و لیپید تهران را یکی از مطالعات جامع مبتنی بر جمعیت برشمرد که یافته های آن در دنیا از اعتبار قابل ملاحظه ای برخوردار است و زمینه را برای پژوهش در خصوص بعد سلامت معنوی فراهم ساخته است.

وی که به تازگی ارتباط سلامت معنوی را با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بزرگسالان تهرانی مورد بررسی قرار داده است، افزود: یافته های حاصل از اجرای مطالعه قند و لیپید تهران، ارتباط سلامت معنوی را با کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بین زنان و مردان تهرانی مورد مطالعه نشان می دهد.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه؛ بر اساس بررسی های انجام گرفته در این مطالعه، ارتباط مثبتی بین مولفه شناختی/عاطفی سلامت معنوی با بعد روانی کیفیت زندگی در زنان و مردان وجود داشت. همچنین درخصوص بعد جسمانی کیفیت زندگی، این ارتباط به شکل غیرمستقیم و به واسطه  اثر بعد روانی در زنان و مردان مشاهده شد.

دکتر امیری تاکید کرد: معنویت به دلیل فراهم کردن چارچوبی برای توصیف تجارب زندگی، ایجاد حس یکپارچگی و اتصالات وجودی به ارتقای سلامت روان کمک می‌کند.

وی بدون سلامت معنوی، سایر ابعاد زیستی، روان ‌شناختی و اجتماعی را فاقد عملکرد مطلوب دانست و گفت: دستیابی به بالاترین سطح کیفیت زندگی مرتبط با سلامت که هدف نهایی مداخلات مرتبط با سلامت است، صرفا با درنظر گرفتن بعد سلامت معنوی میسر خواهد بود.

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، برخورداری از معنویت از طریق مقابله مذهبی مثبت نظیر دعا، اعمال خیرخواهانه در شرایط منفی، ادراک رابطه با خدا، اعتقاد به هدف خیرخواهانه برای زندگی و حس ارتباط با جامعه مذهبی می تواند کیفیت زندگی مرتبط با سلامت را افزایش ‌دهد.

دکتر پریسا امیری در خاتمه سخنان خود با توجه به ارتباط سلامت معنوی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در زنان و مردان به ویژه در بعد روانی خاطرنشان کرد: برای ارتقای سلامت روان و در نتیجه بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه، طراحی مداخلات با هدف تقویت ارزش ها و باورهای معنوی و دینی، ضروری است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز