title
کد خبر: 142814
00
حرکت اسکات را دقیق‌تر بشناسیم

یکی از حرکات ورزشی رایج بدنسازی و فوق‌العاده موثر در تقویت عضلات پا که تقریبا همه با آن آشنا هستند، حرکت اسکات یا اسکوآت است.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از برنا، پا قلب دوم انسان و یکی از مهمترین اندام‌های بدن است که تمام وزن بدن توسط آن به زمین منتقل می‌شود، به همین دلیل تقویت عضلات پا یا همان پائین تنه بسیار مهم است. یکی از حرکات ورزشی رایج بدنسازی و فوق‌العاده موثر در تقویت عضلات پا که تقریبا همه با آن آشنا هستند، حرکت اسکات یا اسکوآت است.

این حرکت که به صورت‌های مختلفی انجام می‌شود در کل ماهیت نشستن و بلند شدن دارد. اسکات به طور مستقیم روی عضلات سرینی، چهارسررانی و همسترینگ و به طور غیرمستقیم روی عضلات داخلی پا، دوقلو و شکمی تاثیر دارد. انجام حرکت صحیح اسکات باعث تقویت گروه عضلات نگهدارنده مفصل زانو نیز می‌شود که مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مفصل بدن انسان است.

اسکات یک حرکت قدرتی، استقامتی و مقاومتی است که هم می‌تواند باعث بالا رفتن استقامت عضلات پایین تنه و هم باعث حجیم شدن و افزایش قدرت آن‌ها شود. با اضافه کردن وزنه و کاهش تکرار می‌تواند یک تمرین قدرتی و با کم کردن وزنه و افزایش تکرار یک تمرین کاملا استقامتی باشد.

حرکت اسکات شامل، اسکات پشت، اسکات جلو، اسکات با دمبل، اسکات اسپیلیت یا بلغاری، اسکات پهن، اسکات با یک پا، اسکات با توپ، اسکات باکس، جامپ اسکات، سومو اسکات، ساید اسکات، هک اسکات، دستگاه اسمیت و ... می‌شود که هر کدام از آن‌ها روی گروه عضلات مختلفی تاثیر می‌گذارند.

دستگاه اسمیت، در بیشتر باشگاه‌های ورزشی دیده می‌شود و امنیت بیشتری دارد. اما به دلیل دامنه حرکتی محدودی که ایجاد می‌کند، عضلات نسبت به حرکات دیگر کم‌تر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

p4pb10429973

اسکات پشت، به صورت آزاد و با قرار دادن میله هالتر روی شانه‌ها و نشستن و بلند شدن انجام می‌شود. حرکاتی که به صورت آزاد انجام می‌شود، به دلیل این که دامنه حرکتی مفاصل محدود نیستند، فرد باید توانایی کنترل وزنه را داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است حادثه ناگواری رخ دهد.

barbellsquat-990x602

این حرکت ساده چند مفصلی اگر به صورت نادرست انجام شود می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری در پیش داشته باشد. در هر کدام از انواع حرکات اسکات باید پاها بیشتر از عرض شانه باز شوند، سینه بالا باشد، لگن به سمت عقب برود و زانوها در حالت خنثی بودن ستون فقرات خم شوند. هنگام نشستن نباید زانوها به سمت داخل بروند. وقتی که ران در زاویه موازی با زمین و زانو در زاویه 90 درجه قرار گرفت، پس از کمی مکث به حال شروع بازمی‌گردد. بهتر است هنگام انجام تمرین اسکات از کمربند و زانوبندهای مخصوص استفاده شود.

این تمرین بسیار موثر و مفید اگر به صورت نادرست انجام شود، باعث آسیب جدی و خطرناک به موافصل زانو، ستون فقرات، لگن و حتی مچ پا می‌شود. این آسیب‌ها می‌تواند به حدی جدی باشد که فرد مجبور به انجام عمل جراحی شود.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز