title
کد خبر: 133761
00
راز و رمز‌های شگفت انگیز در دل اهرام باستانی

اهرام و مقبره‌های باستانی منتشر شده در گوشه و کنار جهان به ما یادآوری می‌کنند که انسان‌ها بدون این ابزار‌ها هم توانسته اند در معماری و ساخت و ساز موفق باشند.

امروزه ساخت سازه‌ها و ساختمان‌های بلند بسیار آسان است، زیرا کمک‌های بی شمار و مؤثّری از ابزار و آلات و جرثقیل‌های سنگین به دست می‌آوریم، اما اهرام و مقبره‌های باستانی منتشر شده در گوشه و کنار جهان به ما یادآوری می‌کنند که انسان‌ها بدون این ابزار‌ها هم توانسته اند در معماری و ساخت و ساز موفق باشند. این نشان می‌دهد که انسان امروز هنوز نتوانسته راز‌های عصر باستان را به ویژه در ساخت سازه‌ها کشف کند، اما این همه چیز نیست، درون این اهرام و سازه‌ها نیز پر از راز و رمز‌هایی است که هنوز برای ما مجهول مانده است.

۱. دو هرم برای یک فرعون

دانشمندان باستان شناس هرم فرعونی به نام «أمنی کیماو» را در سال ۱۹۵۷ میلادی کشف کردند. اما این تنها هرم او نبود، بلکه آنان هرم دیگری به نام او را روی بلوک مرمری در «دهشور» و در فاصله ۲۰۰۰ فوتی از هرم نخست یافتند. موضوع وقتی اهمیّت می‌یابد که بدانیم این فرعون چندان سرشناس و مهم نبوده و نزدیک به سال ۱۷۹۰ قبل از میلاد حکومت می‌کرده است. پس چرا او دو هرم دارد و چه چیزی او را متمایز می‌کند؟

پس از گذشت یک ماه از کشف هرم‌های دوگانه، دانشمندان اتاق دفن را یافتند البته خبری از جسد فرعون نبود، بلکه آن‌ها صندوقی چوبی را به جای آن پیدا کردند که نام زنی به نام «حتشبسیت» روی آن حفاری شده بود. فرضیه‌ای می‌گوید حتشبسیت تنها دختر فرعون أمنی کیماو بوده و وقتی از دنیا رفته پدرش هرم شخص دیگری را گرفته و اسم او را برداشته و اسم خودش را به جای او نوشته و برای دفن دخترش به کار برده است.

۲. تابوت کوچک یک جنین باستانی

در فرآیند کاوش سال ۱۹۰۷ میلادی، تابوت کوچکی در جیزه پیدا شد. دانشمندان در وهله نخست، این تابوت ۴۴ سانتی متری را احتمالاً بسته‌ای کوچک حاوی اندام‌های یک مومیایی می‌پنداشتند که پیش از دفن از مرده برداشته شده، اما با نگاهی به شکل باند پیچی جسم مومیایی دریافتند که یک انسان کوچک داخل این تابوت چند سانتیمتری قرار دارد.

دانشمندان با استفاده از سی تی اسکنر توانستند دریابند که موجود درون این بسته یک جنین بوده که بین هفته‌های ۱۶ تا ۱۸ دچار سقط شده است.

۳. هرمی بدون اتاق دفن

اهرام‌ها ساخته شده اند تا محل دفن افراد مهم باشند. اما در سال ۲۰۱۴ میلادی عملیات کاوش در هرم ادفو که ۴۶۰۰ سال عمر دارد، نشان داد که این هرم هیچ اتاقی برای دفن ندارد.

هرم ادفو در واقع یکی از مجموعه هفت هرم منتشر شده در سراسر جنوب مصر است. آن‌ها به طرز عجیبی یکسان هستند، باستان شناسان بر این باورند که این مقبره‌ها فقط شواهد و نشانه‌هایی برای نمایش برنامه‌های ساختمانی منسجم در مقیاس بزرگ است.

۴. بانو کائو و ابزار و وسایل نظامی

قطعاً انتظار دارید که داخل هرم ها، یک مومیایی با همه شرایط معمول مومیایی‌ها پیدا کنید. اما مومیایی که در پرو کشف شده و نام بانو کائو را روی آن گذاشته اند، یکی از خاصترین مومیایی‌های کشف شده در جهان است.

مقبره بانو کائو در سال ۲۰۰۶ میلادی کشف شد، پژوهشگران دریافتند که این زن باستانی با مقدار قابل توجهی جنگ افزار و وسایل نظامی دفن شده است. پژوهشگران دریافتند که بدن او پوشیده از خالکوبی است. بنا به شواهد به دست آمده ممکن است او از کاهنان یا روحانیون آیین رایج در جامعه موچه بوده و بنا به رسم آن زمان منصب فرمانروایی را در اختیار داشته است.

۵. سیستم امنیّتی باستانی

وقتی ساخت هرم خوفوی بزرگ انجام شد، معماران دریافتند که این هرم می‌تواند مورد دستبرد غارتگران معابد قرار بگیرد، به همین دلیل سیستم امنیّتی اولیه را برای آن ساختند و جسد خوفو را در اتاق ویژه دفن او قرار دادند و امنیّت آن را با قرار دادن سه لوح صخره‌ای غول پیکر در شکاف‌های مقبره و مسدود کردن ورودی اتاق تأمین کردند.

سپس سه بلوک سنگی بزرگ را هم در مدخل این تونل درست کردند تا مانع دسترسی به معبد درونی و مقبره خوفو شدند. وقتی اتاق پادشاه حفاری شد، آثار گرانیت سرخ را روی تابوت پیدا کردند، تابوت خالی بود، آیا سیستم امنیتی درست عمل نکرده بود یا این تابوت خالی جزئی از برنامه امنیتی بوده است؟

نقل از الکوثر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز