title
کد خبر: 132010
00
کودکان را با محیط زیست و طبیعت آشنا کنیم

- پانزدهم مهر، روز کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی نامگذاری شده است. زمین ما امروز نیاز به کمک دارد و ایجاد فضایی برای شناخت و درک حساسیت خطراتی که محیط زیست را تهدید می‌کند، برای کودکان و نوجوانان بسیار ضروری است؛ آن‌ها می‌توانند بهترین سفیران برای هشیار سازی خانواده‌ها در قبال محیط زیست باشند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، در کشور ما، پانزدهم تا بیست و یکم مهرماه هفته‌ ملی کودک نام گرفته است و روزهای این هفته، هر سال مطابق با موضوعات مرتبط با کودکان، نامگذاری می‌شود. 
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مراسم این هفته را با تکیه بر مسائلی همچون محیط‌زیست، قصه‌گویی، منظومه‌خوانی و اجرای برنامه‌های سرگرم کننده و آموزنده، تدارک می‌بیند.
عنوان روز پانزدهم مهر،« کودک، محیط زیست و میراث فرهنگی» است و در پوستر طراحی شده توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، درونمایه‌ دوستی با طبیعت که نشانگر شادابی و نشاط و اولین گام ایجاد عشق و علاقه و مقدمه‌ آموزش حفاظت از محیط زیست و احترام به همه‌ زیست‌مندان است، خودنمایی می‌کند.
روز کودک در سطح بین‌المللی، در ۲۹ آبان ( ۲۰ نوامبر) برگزار می‌شود. انتخاب مناسبت‌های خاص در سطح بین‌المللی، بیانگر اهمیت موضوع است. 
تربیت کودکان، مهم‌ترین وظیفه و بزرگترین هدف جوامع بشری است چرا که جهان به دست انسان‌ها اداره می‌شود. انسان از یک سو خالق علم و تکنولوژی‌های سودمند و عامل پیشرفت‌های شگرف و حیرت انگیز است و از دیگرسو، تمام جنگ‌ها، ویرانی‌ها و تخریب محیط زیست و جهان پیرامون ما به دست او انجام می‌شود، بنابراین روشن است که حاصل تربیت درست و به‌ هنگام در کودکی، ترسیم تصویری زیبا و چشم‌نواز از جهانی است که در اختیار انسان‌های پرورش یافته باشد. 
مطالعات و تحقیقات جدید نشان می‌دهد امروزه، روش‌های قدیمی و سنتی آموزش و پرورش در بسیاری از کشورها، پاسخگوی نیاز آموزشی و تربیتی قرن بیست و یکم نبوده و نتیجه‌ مطلوب و مورد نظر که پرورش نسلی خلاق، متفکر، ماهر و توانمند همراه با سواد محیط زیستی و برخوردار از فهم بوم‌شناختی از جهان پیرامون بوده را، به ارمغان نیاورده است. 
به استناد این تحقیقات، در برنامه‌ریزی‌ مدارس، ضروری است آموزش‌های مستقیم و رسمی بعد از دوازده سالگی صورت گیرد و قبل از آن، کودک بدون دخالت‌های مستقیم با طبیعت و فضای پیرامونش روبرو شده و تسهیلگر، در یافتن پاسخ پرسش‌ها و درک و دریافت‌هایش، در کنار او باشد. ارتباط کودک با طبیعت، درست از همین نقطه و با این هدف آغاز می‌شود که مهارت‌های مورد نیاز کودکان، از سال‌های نخستین زندگی، جوانه زده و به‌ تدریج و به‌ خوبی رشد کند. 
 از نمونه های موفق این نوع تعلیم و تربیت، روشی است که در مدارس فنلاند، سوئد و سوییس به کار گرفته می‌شود که درشمار موفق‌ترین مدارس دنیا، در تربیت گروه سنی کودکان هستند. 
تجارب جهانی نشان می‌دهد که نهادینه شدن رفتارها و هنجارهای صحیح در همه‌ موضوعات اجتماعی به‌ ویژه در شیوه‌ برخورد و رفتار با محیط زیست و طبیعت، از سنین کودکی و با فراهم آوردن شرایطی که عشق و علاقه را به صورت خودانگیخته در آن‌ها ایجاد کند، رخ می‌دهد. از این‌رو لازم است با ایجاد هماهنگی میان آموزش و پرورش، مراکز آموزشی- فرهنگی و آموزش عالی با سازمان حفاظت محیط زیست و هم افزایی تمام تلاش‌ها و فعالیت‌ها، بتوانیم نقش موثری در تربیت نسلی کارآمد و آینده ساز ایفا کنیم.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز