title
کد خبر: 123286
00
۸ ویژگی بانوی مسلمان ایرانی

در احوالات هیتلرآمده مادرش عاشق جنگ بود و دوران بارداری اورا کاملا در میدان جنگ و کمک به سربازان گذرانده بود.همچنین شیخ فضل الله نوری علت انحراف پسرش از مکتب اهل البلیت را...

به گزارش بهداشت نیوز، نقش و جایگاه زنان به عنوان نیمی از جامعه انسانی همواره مورد بحث دانشمندان علوم انسانی در طول تاریخ بوده است. ادیان و مکاتب گوناگون هر یک به فراخور مبانی و جهت ‌گیری‌های خود نگاهی خاص به مقوله‌ی زن را ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف تحت تأثیرِ این نگاه‌ها ساخته می‌شد.

اگر در دوره ای زن را خلق شده از دنده چپ و طفیلی وجود مردان می دانستند و در دوره ای دیگر به عنوان برده به راحتی خرید و فروش می شدند در دوره های دیگرنیزاجازه تحصیل و حضور اجتماعی نداشتند. جایگاهی که هیچ گاه درتفکرو باور زنان امروزی نمی گنجد.

جایگاه زنان در ایران باستان
 جایگاه زنان در ایران باستان نیز دارای فراز و فرودهای بسیاری است که به راحتی نمی توان موضع روشنی برای آن مشخص نمود.( زنان در ایران باستان، هدایت اللّه علوی، ص۱۲)

به طوری که در عهد هخامنشی و در عصر پارتیان اشکانی، زنان گاه برای ایجاد صلح به ازدواجی اجباری با دشمن تن در می داند. در زمان پارتیان اشکانی نیز مقام زن نسب به زمان پارس ها و مادها تنزل یافت. درعهد ساسانیان اما، با نظرات متفاوتی مواجه می شویم که ناشی از تحولات و تغییرات کلی و ریشه ای در تمام شؤون زندگی اجتماعی و خانوادگی و اقتصادی این دوره و دوره های بعد است.

در دوره های بعد نیززنان هیچ گاه نقش و جایگاه والا و ارزشمندی که در اسلام به آن ها داده می شد، نداشتند، به طوری که می توان به صورت کلی اذعان داشت که در سراسر تاریخ ایران پیش از اسلام، زن همواره به سایه تاریکِ تاریخ رانده شده است.(ایران در زمان ساسانیان، آرتور کریستن سن، ترجمه رشید یاسمی ص ۳۵۳)

ظهور الگوی متفاوت برای زنان
پس از پیروزی انقلاب اسلامی موضوعِ «زن» به شکلی جدی مورد بحث و توجه افکار عمومی ایران و جهان قرار گرفت. در حقیقت انقلاب اسلامی در فضایی به پیروزی رسید که مکاتب گوناگون هر یک به فراخور مبانی و جهت‌گیری‌های خود نگاهی خاص به مقوله‌ی زن را ترویج و فرهنگ عمومی جوامع مختلف را شکل می دادند.

اما انقلاب اسلامی حرف و نگاهی نو و تحول‌آفرین در این زمینه داشت. نگاهیِ جدید در قالب فعالیت «زنِ مسلمان ایرانی» ویا به تعبیر حضرت آیت الله خامنه‌ای «الگوی سوم زن» الگویی که «نه شرقی است و نه غربی».
 
زن مسلمان ایرانی الگوی دیگری برای زنان جهان
طبق این تعبیر اگر زن در تعریف شرقی، عنصری در حاشیه است و نقشی در تاریخ سازی ندارد. در تعریف غربی نیزهمانند موجودی که جنسیت او بر انسانیتش می‌چربد و ابزاری جنسی برای مردان و در خدمت سرمایه‌داری جدید. زنی که مظهر مصرف، آرایش، جلوه‌گری مقابل مردان و وسیله هیجان جنسی است.
پیش از این زنان غالبا در این دو تعریف جای داشتند، اما زنان دردوران انقلاب و دفاع مقدس نشان دادند که الگوی سومی نیز به وجود آمده و آن  «زن نه شرقی، نه غربی» است. در حقیقت زن مسلمان ایرانی، تاریخ  و تعریف جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود. تعریفی که بر طبق آن  می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود، و درعین حال، در متن و مرکز بود. زن مسلمان ایرانی درعین حال  که می‌تواند سنگر خانواده را پاکیزه نگاه دارد در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی سنگرسازی‌ های جدید داشته و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد.(.مقام معظم رهبری، پیام به کنگره‌ی هفت هزار زن شهید کشور۱۳۹۱/۱۲/۱۶)

بنابر این طبق تعبیر الگوی سوم زن می توان مصادیقی برای زن مسلمان ایرانی از چهار منظر انسانی وهویتی،خانوادگی اجتماعی وسیاسی تعریف نمود که به برخی از آن اشاره می کنیم:
۱ـ هویت و نقش خود را می شناسد
زن مسلمان ایرانی در قدم اول باید باور داشته باشد که می تواند نقشی بسیار مهم در خانواده واجتماع داشته باشد. باور و ایمان به این تأثیرو آگاهی لازم از این نقش سبب می شود که بتواند الگویی مناسب برای افراد خانواده اطرافیان و دیگر زنان اجتماع  باشد.

“او باید کوششش کند که هویّت والای زن اسلامی را آن‌چنان زنده کند که چشم دنیا را به خود جلب کند. این مسئله امروز وظیفه‌ یی است بر دوش زنان مسلمان… که الگوی زن را نشان بدهند؛ بگویند زن مسلمان زنی است که هم دین خود را، حجاب خود را، زنانگی خود را، ظرافت ها و رقّت ها و لطافت های خود را حفظ می‌کند؛ هم از حق خود دفاع می‌کند؛ هم در میدان معنویت و علم و تحقیق و تقرّب به خدا پیشروی می‌کند این می‌شود الگویی برای زنان ….
( بیانات در دیدار جمعی از بانوان‌ ۱۳۷۹/۶/۳۰)

۲ـ در راه خودسازی معنوی و اخلاقی تلاش می کند
 زن مسلمان باید قبل از هر چیز باید به تقویت روحی و ایمانی خویش بپردازد و در مورد تهذیب اخلاق و خودسازی توجه کامل داشته باشد و در راه خودسازی معنوی خود کوشش کند. چرا که فضیلت ایمانی و اخلاقی یک زن می تواند در قلب فرزندان ،خانواده و در نهایت یک شهر و مملکت گسترش یابد.

بانو امین از زنان مجتهده و عالمه در این زمینه بیان می دارد:
“می دانید جامعه ی زنان، بیشترین ضررها را از چه ناحیه ای متحمّل گردیده، بی شک می توان گفت: از ناآگاهی و تشخیص ندادن ارزش ­ها، به ویژه بی اطلاعی از احکام دینی و قرآن شریف.” ازمنظر ایشان زنان باید سه گانه ی اصول عقاید و علم احکام شرع و تهذیب اخلاق را زیربنای اعمال و افعال روزمره ی خود قرار دهند.

بانو امین و همچنین بانو زهره صفاتی از جمله زنان مجتهده ای هستند که خود در این مسیر قرار گرفته و بانوان بسیاری نیز در راه رسیدن به معنویت تربیت نمودند.

 ۳ـ مدیر و محور خانواده است
شاید گزاف نباشد که بگوییم آرامش هر جامعه ای مرهون خانواده آرام و خانواده آرام مدیون تدبیر زنان است. زن  مسلمان ایرانی مدیرداخلی خانه است و می تواند با مدیریت امور اقتصادی و معیشت خانواده کمک حال همسرخویش در شرایط اقتصادی باشد.
زن هنرمند ایرانی همچنین با تهیه غذا و نحوه پخت و تدارک آن علاوه بر سلامت جسمی روحیات و خلقیات و سلامت معنوی افراد یک خانواده و در پی آن جامعه را در سطح خرد و کلان مدیریت کند. اوست که می تواند دل آرام شوهر و فرزندان در امور خانه باشد(بیانات رهبری۷۱/۹/۲۵) و با ایجاد آرامش جسمی و روانی برا ی همسر و فرزندان این آرامش را به جامعه ای تزریق کند.

۴ـ در امان پر مهر وپر عطوفت فرزندان سالم تربیت کند
می گویند مادر مکتبی است که اگر او را خوب ساخته باشید، ملتی نجیب و پاک مهیا ساختید. در حقیقت رابطه ی مادر و فرزند آنقدر منحصر به فرد و خاص است که نمی توان هیچ جایگزینی برای آن متصور شد. به تعبیر مقام معظم رهبری تارهای فوق العاده ظریف عواطف فرزند را که از نخ ابریشم ظریفتر است فقط مادرمی تواند با سرانگشت های خود شکل دهد.(۹۰/۱۰/۱۴بیانات در سومین نشست اندیشه‌های راهبردی )

همانطورکه یک کوزه گر می تواند با حرکات خود اعجاز کند و گلی را تبدیل به اثری هنری کند مادر نیز با خلقیات و اعمال و رفتار و افکار خود در دوران پیش از بارداری بارداری و شیردهی می تواند شاکله وجودی یک انسان را شکل دهد.

به طوری که در احوالات هیتلر آمده مادرش عاشق جنگ بود و دوران بارداری اورا کاملا در میدان جنگ و کمک به سربازان جنگی گذرانده بود. همچنین شیخ فضل الله نوری علت انحراف پسرش از مکتب اهل البلیت  _ که زیر چوبه دار پدر شادی می کرد و فرزند او نیز کیا نوری رییس حزب توده بود_ را شیر خوردن او از دایه ای ناصبی و دشمن اهل البیت می دانست. در مقابل مادران شهدایی که خود روح وروحیه بزرگی داشتند و در راه انقلاب اسلامی از همسر و فرزندان خود گذشتند و برخی چندین فرزند تقدیم به انقلاب کردند زنانی مانند شهربانوثمنی، مادر چهار شهید و همسر شهید نوروزعلی یزدانخواه و دیگر مادران شهدا.

 ۵_ درراه علم و فرزانگی تلاش می کند
زنان مسلمان در طول تاریخ در عرصه علم آموزی چهره درخشانی داشتند. از حضرت زهرا سلام الله که درکلاس درس پیامبر علم آموزی کردند تا دختران ایشان حضرت زینب، حضرت سکینه که مقام معظم رهبری در وصف ایشان فرمودند: « ….کسانی که حتی زینب و پدر زینب و پدر سکینه را قبول نداشتند و ندارند، اعتراف می‌کنند که سکینه (علیها‌السلام) یک مشعل معرفت و دانش است». (بیانات در دیدار جمعی از پرستاران۷۰/۸/۲۲ )

و دیگر فرزندان و همسران ائمه همگی همپای مردان همواره در مسیر علم آموزی قدم گذاشتند. دراعصار بعدی زنانی مانند همچون آمنه طباطبایی علوی، ام الخیر کاشانی، بدریه، آمنه بیگم مجلسی، نوری جهان، ربابه خانم و… فخر دنیا ی اسلام و ایران بودنند. بعد از انقلاب اسلامی نیز زمینه علم آموزی بیش از پیش برای زنان فراهم شد و آمار بالای زنان پذیرفته شده گان در دانشگاه ها و عرصه های علمی خود گواه این مطلب است.

 رهبر انقلاب اسلام ی نیز همواره زنان رابه این امرتشویق نموده و می فرمایند: «شما هستید که میتوانید فکر کنید، اندیشه‌ورزی کنید، مطالعه کنید، معضلات را در مقام نظر و اندیشه حل کنید و در مقام عمل راهکار اجرائی ارائه بدهید.»(بیانات در دیدار جمعی از بانوان نخبه ۱۳۹۰/۳/۱)

و امروز حضور زنان در عرصه های مختلف علمی و پژوهشی در سطح دنیا و تربیت زنانی مانند سهیلا سامی ها که با حفظ حجاب و عفاف توانستند به مدارج عالی دست یابند حاصل همین تفکر هستند.

۶_ در اجتماع حضور فعال و موثر دارد
یک از مسائلی که در اسلام مورد تأیید و تأکید است حضورعفیفانه زنان دراجتماع است. حضور زن در مسائل اجتماعی و سیاسی نه تنها منعی ندارد، بلکه نشانه بلوغ و ایمان به شمار می آید البته این حضور منوط به رعایت آدابی است.
به فرموده امام راحل : «امروزه زنان باید وظایف اجتماعی خودشان را و وظایف دینی خودشان را عمل بکنند و عفت عمومی را حفظ کنند و روی آن عفت عمومی، کارهای سیاسی ـ اجتماعی را انجام دهند.» (جایگاه زنان در اندیشه امام خمینی، ص ۷۲ـ۷۱ )
 
قرآن کریم نیز صحنه های با عظمت حضور زنان در امور سیاسی و اجتماعی را نیز نقل می کند؛ از جمله بیعت زنان با پیامبر اکرم ( ص) ،هجرت زنان با مردان در صدر اسلام و نیز سیره بزرگ زنان صدر اسلام همانند ام سلمه، حضرت زهراء زینب و به‌ ویژه سخنرانی های زینب و کلثوم و فاطمه صغری در قیام عاشورا، جلو ه های از حضور مثبت و فعال زن در عرصه های اجتماعی و سیاسی است.
 
زنان مسلمان ایرانی امروز نیز علاوه بر ایفای نقش مادری و همسری با بینش وسیع و آگاهانه در عرصه های مختلف فرهنگی سیاسی و اجتماعی  ودر کسوت پزشک، پرستار، استاد دانشگاه، نویسنده، فعال عرصه فرهنگ و رسانه، زنان ورزشکار ، با حفظ حجاب اسلامی عفیفانه به ایفای نقش می پردازند.

۷ـ عفیف و با حجاب است
یکی از ویژگی ها و خصوصیاتی که جز لاینفک شخصیت زن مسلمان ایرانی است مزین بودن به پوشش و حجاب اسلامی است. مادران این سرزمین در طول تاریخ از پوشش مناسب استفاده می کردند و زمانی که اسلام نوید حجاب و زندگی عفیفانه را برایشان آورد از جان و دل آن را پذیرفتند و در سراسر تاریخ هیچ گاه زن ایرانی بدون داشتن پوشش مناسب متصور نمی شود. امروز نیز زنان ایرانی با داشتن حجاب اسلامی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خوش مید و شعار حجاب مصونیت است نه محدودیت را به منصه ظهور می گذارند.
 
زنانی که در خارج از کشور نیز با رعایت پوشش چادر در کلاس های درس حاضر می شوند و در میادین ورزشی نیز مانند سمیه حیدری ها با پوشش اسلامی برای این مرزو بوم افتخار کسب می کنند.به طوریی که رهبرمعظم در وصف ایشان می فرماید: « حضور بانوان و دختران ورزشکار با رعایت حجاب شرعی، در میدانهای بین المللی … اقدامی فوق العاده، بسیار مهم و با ارزش است. » (۹۱/۱۲/۲۱)
                    
۸ـ در میدان جهاد و مبارزه پیشقدم باشد
یکی دیگر از عرصه های که زنان در آن همواره حضور فعال اشتند عرصه مبارزه و جهاد بوده است. از حضور زنان صدر اسلام در میادین جنگ برای حمایت و پرستاری از مجروحان و زنانی که در واقعه کربلا همسران خود را تشویق به پیوستن به قیام امام حسین (ع ک)تا مادران و زنان, این بانوان شریف ایران اسلامی که در طول جنگ با حضور فعال در میادین جنگ مانند خانم دباغ ها و پشت صحنه جنگ مانند مادر قصری ها و همچنین مادران امروز که به دست خود فرزندانشان را برای دفاع از حریم حضرت زینب(س) راهی جبهه های جنگ علیه داعش نمودند.
 
زنانی که رهبر معظم انقلاب در وصف ایشان می گوید:
«مادران در دوران انقلاب و در جنگ تحمیلی، فرزندان خود را به سربازان جانباز و شجاع در راه اسلام و مسلمین تبدیل کردند و همسران در دوران انقلاب و دوران جنگ تحمیلی، شوهران خود را به انسانهای مقاوم و مستحکم مبدّل ساختند. این است نقش و تأثیر زن بر روی فرزند و شوهر. این، نقشی است که زن می تواند در داخل خانواده ایفا کند و جزو بزرگترین نقشهاست و به نظر من از همه‌ی کارهای زن مهمتر، همین کار است. از همه‌ی کارهای زن مهمتر، تربیت فرزندان و تقویت روحی شوهران برای ورود در میدانهای بزرگ است، و خدا را شکر می کنیم که زن ایرانی و مسلمان، در این میدان هم بیشترین هنر را نشان داده است. » (۷۵/۱۲/۲۰)

و امروز بانوی مسلمان ایرانی نشان داده که در تمام  عرصه ها و نقش های خود همچون مادری, همسری و فعال اجتماعی می تواند دوشادوش مردان با رعایت حریم و حجاب اسلامی موفق و سربلند باشد  و این جایگاه را مدیون قوانین مترقی دین اسلام و سایه ولایت و رهبری است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز