title
کد خبر: 11945
00
عوارض و خطرات استفاده نادرست از لوازم آرایشی

رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو نسبت به عوارض و آسیب‌های استفاده نادرست از محصولات آرایشی و بهداشتی، هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز، مصطفی اسماعیلی رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه هر محصولی که برای پاک کردن، جذب کردن یا تغییر دادن ظاهر به وسیله مالش، ریختن، پاشیدن و یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار می‌رود بعنوان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی شناخته می‌شود، گفت: باتوجه به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع اینگونه فرآورده‌ها چنانچه به صورت صحیح استفاده نشود و یا در شرایط مناسب نگهداری نشود، می‌تواند به مصرف کننده آسیب برساند.

وی افزود: این آسیب‌ها ناشی از فعالیت میکرواورگانیسم‌ها و یا تخریب فیزیکی و شیمیایی فرآورده است که سبب صدمه به مصرف کننده و همچنین افت کارایی آن می‌شود.
 
اسماعیلی علاوه بر اینکه به مصرف کنندگان توصیه کرد برای حفظ سلامت خود و فرآورده هرگز فرآورده‌های آرایشی را به طور مشترک استفاده نکنند، به مصرف کنندگان توصیه کرد: غیر از زمان مصرف درب آنها را کاملا بسته نگه داشته و دور از نور آفتاب نگهداری کنند، زیرا نور سبب تجزیه مواد نگهدارنده (عامل حفظ فرآورده از آلودگی) موجود و کاهش اثر آن می‌گردد.
 
وی تصریح کرد: تاحد امکان از بسته بندی کوچک این فرآورده‌ها استفاده گردد، زیرا بسته بندی کوچک فرآورده را محافظت کرده و از خشکی، آلودگی و ناپایداری آن تاحدی ممانعت می‌نماید.
 
رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به افرادی که به فرآورده‌های آرایشی حساسیت دارند از آنها خواست فرآورده‌های ضدآلرژی استفاده نمایند.
 
وی در مورد فرآورده‌های آرایشی مربوط به چشم، اضافه کرد: اینها نسبت به دیگر فرآورده‌ها عمر مفید کمتری دارند و این موضوع به دلیل ایجاد آلودگی توسط استفاده مکرر مصرف کننده است لذا توصیه می‌شود سه ماه پس از باز شدن تعویض گردد.
 
اسماعیلی عنوان کرد: در صورت خشک شدن از افزایش آب به فرآورده‌ها خودداری گردد، زیرا آب سبب تخریب مواد نگهدارنده می‌شود.
 
وی اظهار داشت: چنانچه رنگ، بو و شکل ظاهری فرآورده تغییر کرد دیگر قابلیت مصرف ندارد.
 
رئیس اداره آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه استفاده مکرر از این فرآورده‌ها در مجاورت هوا و آلودگی ناشی از انگشت جهت کاربرد امکان آلودگی را افزایش داده و بسیاری از فرآورده‌ها را قبل از تاریخ انقضاء غیرقابل مصرف می‌کند، گفت: عمر مفید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی بستگی به فرمولاسیون، طریقه نگهداری و چگونگی مصرف دارد.
 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز