title
کد خبر: 115427
00
نقش بی‌بدیل کلسیم برای دندان و استخوان ها

کلسیم یک ماده معدنی کلیدی به حساب می آید. این ماده کمیاب ترین ماده معدنی در بدن انسان است و در بسیاری از غذاها هم وجود دارد. با این حال، مردم اغلب از کمبود کلسیم، توده استخوانی پایین و پوکی استخوان رنج می برند. مصرف کلسیم کم هیچ نشانه ای در کوتاه مدت نخواهد داشت، که این مورد باعث تشخیص کمبود آن را بسیار مشکل می کند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از نسخه، کلسیم یک ماده معدنی کلیدی به حساب می آید. این ماده کمیاب ترین ماده معدنی در بدن انسان است و در بسیاری از غذاها هم وجود دارد. با این حال، مردم اغلب از کمبود کلسیم، توده استخوانی پایین و پوکی استخوان رنج می برند. مصرف کلسیم کم هیچ نشانه ای در کوتاه مدت نخواهد داشت، که این مورد باعث تشخیص کمبود آن را بسیار مشکل می کند. همچنین ۱ درصد از کلسیم بدن برای عملکرد های فیزیولوژی مهم شامل عملکرد عصبی، ماهیچه ای، عروقی و هورمونی نیاز است. بقیه در استخوان و دندان ذخیره می شود. وقتی بدن شما کلسیم کافی را از تغذیه دریافت نکند، به سادگی آن را از استخوان ها و دندان شما بیرون می کشد. این عمل دندان و استخوان شما را ضعیف کرده و در معرض خطر شکستگی و حفره قرار می دهد.

آیا هیچ کدام از این نشانه ها را دارید؟
    گرفتگی عضلات
    بی حسی و مور مور شدن صورت، دست ها و پاها
    درد مفصل
    شکستن ناخن
    افسردگی، گیجی و از دست رفتن حافظه
    استخوان های ترد و شکننده

این موارد همگی جزو نشانه های کمبود کلسیم به حساب می آیند.
اگر فکر می کنید که کمبود کلسیم دارید، با دکتر خود برای اطلاع از نشانه های دقیق و مناسب مشورت کنید. دکتر از شما تست خون گرفته و سطح کلسیم آن را بررسی می کند.

کلسیم کافی مصرف کنید
تنها ۲۱ درصد از مردم دنیا کلسیم کافی مصرف می کنند. بسیاری از افراد در خطر کمبود کلسیم هستند و از آن نا آگاه هستند. بعضی از این افراد شامل زنان بعد از یائسگی، افراد با حساسیت به لاکتوز و همچنین گیاه خواران می شوند.به علاوه بدن تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد کلسیم رژیم غذایی را جذب می کند. برای جذب کلسیم کافی نیاز دارید تا مقدار زیادی غذاهای پر کلسیم خورده و یا مکمل های کلسیم دریافت کنید. غذاهای با کلسیم بالا به دو نوع دسته بندی تقسیم می شوند. لبنیات و منابع غیر لبنی.

لبنیات شامل شیر و ماست پنیر، و منابع غیر لبنی شامل، غذای دریایی، دانه های روغنی، سویا و… می شود. نوشیدنی های پرکلسیم مثل آبمیوه هم منابع خوبی برای کلسیم به حساب می آیند.بدن شما به ویتامین D نیاز دارد تا کلسیم جذب کند. این به این معنا است که علاوه بر غذاهای پر کلسیم شما به غذاهای پر از ویتامین D نیز نیاز دارید. از جمله این غذاها می توان به زرده تخم مرغ و ماهی پر چرب، قارچ و … اشاره کرد.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز