title
کد خبر: 10952
00
گریپ فروت بخورید تابدنتان تمیز شود

گریپ فروت تمیزکننده‌ی بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعاً دفع می‌کند هنگامی که از گریپ فروت استفاده می‌کنید، به علت دفع مواد زاید ممکن اسهال تولید شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دلیل این که این میوه را گریپ فروت می‌نامند این است که میوه‌ی آن مانند انگور به صورت جمعی تا دوازده عدد بر روی شاخه می‌روید. این میوه که یکی از مرکبات می‌باشد، بیشتر از چهار هزار سال پیش در هند و مالزی کاشته می‌شد، ولی تا قرن شانزدهم میلادی در دیگر کشورها ناشناخته مانده بود تا این که اسپانیایی‌ها آن را به کشورهای دیگر بردند. حتی مردم کشورهای اروپایی بعد از شناختن این میوه، آن را به علت طعم تلخ‌اش کم مصرف می‌کردند، تا این که در سال‌های 1688 تا 1880 تعدادی از صاحبان باغ‌های مرکبات آمریکا، این میوه را به فیلادلفیا و نیویورک آوردند و تبلیغات وسیعی را برای فروش گریپ فروت آغاز کردند تا این که در سال 1915 فروش این میوه توسعه یافت و پرورش آن به دیگر نواحی آمریکا، مانند کالیفرنیا، آریزونا و تگزاس گسترش یافت.

جالب است بدانید که آمریکا نود و هفت درصد مصرف گریپ فروت دنیا را تأمین می‌کند و تنها ایالت فلوریدا و تگزاس با هم نود درصد گریپ فروت آمریکا را تولید می‌کنند.

درخت گریپ فروت به اندازه‌ی درخت پرتقال است و ارتفاع آن تا دوازده متر می‌رسد. برگ‌های آن سبز و گل‌های آن سفید است. میوه‌ی گریپ فروت درشت تر از پرتقال و پوست آن هنگامی که رسیده باشد، نازک و به رنگ زرد روشن است. اگر در چیدن گریپ فروت تأخیر شود، پوست آن کلفت و قسمت سفید زیر پوست نیز ضخیم می‌شود و مقداری از آب خود را از دست می‌دهد. گریپ فروت رسیده، آبدار و طعم آن ترش و شیرین و کمی تلخ می‌باشد. نوعی از گریپ فروت که در شمال ایران می‌روید، چون داخل آن قرمز رنگ است به آن «تو سرخ» می‌گویند. گریپ فروت در حال حاضر در چین، هند، خاورمیانه، و شمال و جنوب ایران پرورش داده می‌شود.

گریپ فروت در تمام طول سال در بازار وجود دارد، ولی فصل آن از ژانویه تا می می‌باشد.

ترکیبات شیمیایی گریپ فروت

گریپ فروت منبع غنی ویتامین C و B 1 می‌باشد. پوست گریپ فروت دارای مقدار زیادی پکتین است. مهمترین ترکیبات شیمیایی گریپ فروت نارین گین، لیموئین، سسکی ترپین، آلدئید، ژرانیول و کاد ینین می‌باشد.

گریپ فروت یک میوه‌ی اسیدی است و بهتر است که آن را همراه دیگر مرکبات مصرف کنید و هنگامی که آن را می‌برید، زود آن را مصرف کنید، زیرا بر اثر ماندن مواد مؤثر خود را از دست می‌دهد و تلخ می‌شود.

گریپ فروت از لیموترش کمتر اسیدی است، بنابراین آن‌هایی که نمی‌توانند از لیموترش استفاده کنند، بهتر است که این میوه را به جای لیموترش مصرف کنند.

خواص طبی گریپ فروت

o      گریپ فروت چون دارای کالری کمی است، نوشابه‌ی بسیار خوبی برای آن‌هایی است که می‌خواهند وزن کم کنند و لاغر شوند. گریپ فروت از پرتقال کمتر قند دارد.

o      گریپ فروت تمیزکننده‌ی بدن از مواد سمی است و این مواد را سریعاً دفع می‌کند هنگامی که از گریپ فروت استفاده می‌کنید، به علت دفع مواد زاید ممکن اسهال تولید شود.

o      گریپ فروت داروی خواب است. اگر می‌خواهید خواب خوش و عمیق داشته باشید، یک گریپ فروت و یا آب آن را قبل از رفتن به رختخواب بخورید.

o      گریپ فروت داروی یبوست است، به شرطی که آن را صبح ناشتا بعد از برخاستن از رختخواب بخورید.

o      گریپ فروت ضد سرماخوردگی است و تب را پایین می‌آورد. هنگام سرماخوردگی و تب، آب گریپ فروت بنوشید.

o      پوست سفید رنگ گریپ فروت دارای ویتامین P می‌باشد که آنتی اکسیدان بسیار قوی است و برای سلامتی دندان و لثه بسیار سودمند است. برای استفاده از ویتامین P باید قسمت سفید رنگ زیر پوست گریپ فروت را بگیرید و در آب جوش بیندازید و بگذارید مدت بیست دقیقه آرام بجوشد، سپس آن را بنوشید.

o      گریپ فروت به دلیل ترش بودن ترشح اسید معده را بیشتر می‌کند، پس باید آن را قبل از غذا مصرف نمود تا اشتها را تحریک و غذا را زودتر هضم کند.

o      آن‌هایی که کلیه، مثانه و کیسه‌ی صفرایشان سنگ تولید می‌کند، حتماً باید گریپ فروت بخورند، زیرا گریپ فروت از درست شدن سنگ جلوگیری می‌کند.

o      مهمترین کاربرد گریپ فروت برای درمان و جلوگیری از بیماری قلبی است؛ شفا بخش قلب است، زیرا کلسترول را پایین می‌آورد و رگ‌ها را از وجود چربی‌ها و مواد رسوبی پاک می‌کند و پیشرفت تصلب شرایین را متوقف می‌سازد.

خاصیت درمانی گریپ فروت در پایین آوردن کلسترول حتی مؤثرتر از داروهای شیمیایی ضد کلسترول است. دانشمندان دریافته‌اند که گریپ فروت کلسترول خون را خیلی سریع تر از داروی معروف ضد کلسترول کولیستیرامین پایین می‌آورد و مصرف روزانه‌ی گریپ فروت، کلسترول خون را در حد اعتدال نگه می‌دارد.

تحقیقاتی که اخیراً روی بیماران مبتلا به کلسترول بالا انجام شده، نشان می‌دهد که مصرف دو عدد گریپ فروت در روز، کلسترول خون را به طور متوسط ده درصد پایین می‌آورد و حتی مقدار HDL را که چربی مفید برای بدن است، بالا می‌برد. بنابراین کسانی که مبتلا به عارضه‌ی کلسترول بالا هستند، باید گریپ فروت را با پوست مصرف کنند، زیرا پکتین و ویتامین P در قسمت سفید پوست گریپ فروت وجود دارد.

برای استفاده از این خواص گریپ فروت می‌توانید آن را کاملاً بشویید و پوست زرد رنگ آن را خیلی نازک (مانند سیب) بگیرید که تنها قسمت سفید رنگ آن باقی بماند. بعد آن را تکه تکه کنید و در مخلوط کن برقی بریزید. نصف لیوان آب به آن اضافه کنید و بگذارید یک دقیقه مخلوط و مانند پوره شود. اگر طعم تلخ آن را دوست ندارید، یک قاشق عسل هم به آن اضافه کنید. آن را می‌توانید با قاشق بخورید. البته می‌توانید این مخلوط را در فریزر بگذارید تا مانند بستنی شود.

o      خوردن دو عدد گریپ فروت در روز، احتمال حمله‌ی قلبی را به نحو بارزی کاهش می‌دهد، بنابراین کسانی که در خانواده‌شان سابقهٔٔ حمله‌ی قلبی وجود دارد، حتماً باید از گریپ فروت استفاده کنند.

o      تحقیقاتی که بر روی خوک‌ها انجام گرفته، نشان می‌دهد که گریپ فروت در سلامتی شریان‌ها اثر معجزه‌آسایی دارد. دانشمندان به یک دسته از خوک‌ها غذاهای چرب ولی همراه با پکتین گریپ فروت دادند و به دسته‌ی دیگر بدون پکتین گریپ فروت. دسته‌ی اول عمر بیشتری داشتند و بعد از تشریح جسد آن‌ها به هیچ وجه اثری از تصلب شرایین مخصوصاً در شریان‌های اکلیلی قلب و آئورت دیده نشد، در حالی که دسته‌ی دوم که فقط غذاهای چرب مصرف کرده بودند، مبتلا به تصلب شرایین و کلسترول بالا شده بودند.

o      گریپ فروت میوه‌ی ضد سرطان است. مشاهده شده است در مناطقی که مردم از گریپ فروت استفاده می‌کنند، ابتلا به سرطان کمتر است، شاید به علت وجود ویتامین C و ویتامین P در گریپ فروت باشد.

دانشمندان ژاپنی چند سال پیش آزمایش‌هایی در مورد اثر گریپ فروت روی سرطان بر روی موش‌ها انجام دادند. به موش‌هایی که مبتلا به سرطان بودند، عصاره‌ی گریپ فروت تزریق کردند و با کمال تعجب مشاهده نمودند که رشد غده‌ی سرطانی در آن‌ها متوقف شد و پس از چندی همه‌ی آن‌ها بهبود یافتند.

آن‌ها نتیجه گرفتند که در گریپ فروت و مخصوصاً در پوست آن ماده‌ی ضد سرطان وجود دارد.

o      هسته‌ی گریپ فروت نیز خواص بسیاری دارد، زیرا میکروب کش، ضد قارچ و ضد مخمر است. البته عصاره‌ی هسته‌ی گریپ فروت به صورت قرص و کپسول در مغازه‌های عطاری موجود است می‌توانید خریداری و مصرف کنید و یا این که هسته‌های گریپ فروت را جمع و خشک کنید، سپس در آسیاب برقی بریزید و پودر کنید و هر روز مقدار یک قاشق چای خوری از آن را با آب میل کنید یا همان طور که گفته شد همه‌ی گریپ فروت را با پوست سفید و هسته‌ی آن در مخلوط کن برقی بریزید و مصرف کنید.

مضرات گریپ فروت

گریپ فروت را نباید به همراه تعدادی از داروها خورد، زیرا اثر آن‌ها را چند برابر می‌کند. مثلاً کسی که داروی فشار خون مصرف می‌کند، اگر آن‌ را با گریپ فروت بخورد، اثر دارو زیادتر می‌شود و شخص فشار خونش به شدت پایین می‌آید که می‌تواند خطرناک باشد.

 

منبع: پزشک سنتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز