title
کد خبر: 10934
00
اگر ضعف اعصاب داریدکاهوبخورید

کاهو یکی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا است. منشأ آن هندوستان و آسیای مرکزی می‌باشد. کاهو طبق مدارکی به دست آمده، از شش قرن قبل از میلاد مسیح در ایران مصرف شده، یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است.

به گزارش بهداشت نیوز،کاهو یکی از قدیمی ترین سبزیجات دنیا است. منشأ آن هندوستان و آسیای مرکزی می‌باشد. کاهو طبق مدارکی به دست آمده، از شش قرن قبل از میلاد مسیح در ایران مصرف شده، یک قرن قبل از میلاد به روم راه یافته و غذای مهمی برای رومیان بوده است. کریستف کلمب تخم کاهو را به دنیای جدید برد، به طوری که از اوایل قرن پانزدهم میلادی کاهو در هائیتی و باهاما کشت شده است. کاهو گیاهی است یک ساله دارای برگ‌های پهن و دراز به رنگ سبز روشن و با طعم کمی شیرین.

انواع مختلف کاهو که در حال حاضر در آمریکا کشت می‌شود، حدود شانزده نوع می‌باشد که در تمام طول سال وجود دارد. روی هم رفته دو دسته کاهو وجود دارد:

o      کاهوی پرورشی و اهلی که در سالاد اسفتاده می‌شود که کاهوی گرد و کاهوی ایرانی از انواع مهم آن است.

o      کاهوی وحشی یا کاهوی خودرو.

کاهوی ایرانی از نظر مواد غذایی از کاهوی گرد بهتر است. کاهوی گرد ارزش غذایی چندانی ندارد، زیرا دارای مقدار زیادی الیاف است که تولید گاز و نفخ در معده می‌کند.

کاهو همچنین دارای مواد معدنی مانند نیکل، کبالت، بُرُن، سولفور و مس می‌باشد.

مواد شیمیایی کاهو عبارتنداز: لاکتوکاروم (که ماده‌ای است مخدر)، موم، رزین، اسید مالیک و اسید سوکسی نیک. لاکتوکاروم خواب آور و مسکن است. برای تهیه لاکتوکاروم به ساقه‌ی کاهوی رسیده شکاف‌هایی وارد می‌کنند، ماده‌ی غلیظ سفید رنگی از آن خارج می‌شود که طعم تلخ دارد. اگر این ماده مدتی روی ساقه بماند و خشک شود، سفت می‌شود و به رنگ قهوه‌ای در می‌آید که بویی مانند تریاک دارد. از لاکتوکاروم به عنوان داروی خواب آور و مسکن و نیز در چشم پزشکی برای گشاد کردن مردمک چشم استفاده می‌شود.

از کاهو همچنین ماده‌ای به نام تریداس گرفته می‌شود که مسکن و ضد درد است. برای تهیه‌ی تریداس ساقه‌ی کاهوی رسیده را تکه تکه می‌کنند و شیرهٔٔ آن را با فشار خارج می‌سازند. سپس این شیره را حرارت می‌دهند تا در اثر حرارت مواد آلبومینی آن منعقد شود، در نتیجه مایعی صاف به دست می‌آید. این مایع را تحت درجه حرارت کم و در خلأٔ حرارت می‌دهند که تریداس به دست می‌آید. این مایع را می‌توان خشک کرد و به صورت پودر درآورد .

خواص دارویی کاهو

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است.

o      کاهو تمیزکننده‌ی خون است.

o      کاهو به علت داشتن آهن خون ساز است.

o      ضد تورم است.

o      کاهو خواب آور و آرام بخش است. آن‌هایی که نمی‌توانند بخوابند، با خوردن کاهو و یا آب کاهو (دستگاه‌های آب میوه گیری مخصوصی برای آب گیری از، کاهو و دیگر گیاهان وجود دارد) یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب، خواب عمیقی خواهند داشت.

o      کاهو ملین و ادرارآور است. اشخاصی که یبوست دارند، بهتر است هر روز کاهو بخورند.

o      کاهو برای ضعف اعصاب مفید است.

o      در قدیم برای درمان جذام از کاهو استفاده می‌کردند.

o      خوردن کاهو برای مالیخولیا مفید است.

o      کاهو کبد را تمیز می‌کند و برای درمان یرقان به کار می‌رود.

o      کاهو زخم‌های مجاری ادرار و مثانه را درمان می‌کند.

o      خوردن کاهو با سرکه یا سکنجبین، اشتهاآور است.

o      کاهو اثر ضد تشنج دارد.

o      درد معده را تسکین می‌دهد.

o      کاهو قوای جنسی را تقویت می‌کند.

o      برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید.

o      اگر زنان شیرده می‌خواهند شیرشان زیاد شود، باید کاهوی پخته بخورند.

o      ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌کند.

خواص تخم کاهو

تخم کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است.

o      تخم کاهو مخدر و خواب آور است.

o      خوردن تخم کاهو زکام را برطرف می‌کند.

o      تخم کاهو برای درد سینه مفید است.

o      خوردن تخم کاهو برای دستگاه ادراری سودمند است و آن‌هایی که قطره قطره ادرار می‌کنند، باید تخم کاهو بخورند (در حدود ده گرم روزانه) تا این مرض برطرف شود.

مضرات کاهو

اگر در خوردن کاهو افراط نکنید، این گیاه به هیچ وجه مضر نیست. زیاده روی در خوردن کاهو باعث کم شدن قدرت جنسی، فراموشی و کم شدن حافظه، ضعف دید چشم و نفخ شکم می‌شود.

برای برطرف کردن این عوارض می‌توان کاهو را با نعناع، کرفس و زیره میل کرد.

 

منبع: پزشک سنتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز