title
کد خبر: 10927
00
شِویدبخوریدتا اشتهایتان زیاد شود

شوید گیاهی است که یک ساله یا دو ساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز می‌رسد. ریشه آن راست، مخروطی شکل و سفید است. این گیاه در اکثر نقاط دنیا از جمله قسمت ‌های جنوب اروپا، مصر، امریکا و چین پرورش داده می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز،شوید گیاهی است که یک ساله یا دو ساله که گاهی ارتفاع آن به یک متر نیز می‌رسد. ریشه آن راست، مخروطی شکل و سفید است. این گیاه در اکثر نقاط دنیا از جمله قسمت ‌های جنوب اروپا، مصر، امریکا و چین پرورش داده می‌شود.

میوه شوید بیضوی، مسطح، به طول چهار میلی‌متر و عرض سه میلی‌متر است. رنگ آن قهوه‌ای روشن است و در سطح آن برجستگی ‌هایی به رنگ زرد و در کناره ‌های آن لبه بال مانندی به رنگ زرد روشن دیده می‌شود.

شوید گل ‌های ریزی دارد که به رنگ زرد روشن است و با آن که شیرین نیستند، ولی زنبور عسل آن ‌ها را دوست دارد.

شوید به صورت گیاه و یا تخم شوید در ایران و چین به مصرف غذایی و دارویی می‌رسد. از تخم شوید روغنی تهیه می‌شود که به عنوان عطر، ادویه، دارو و مواد آرایشی به کار می‌رود.

شوید دارای مواد شیمیایی نظیر کومارین، ارستروید، فلاوونوید، گلوکوساید، اسید فنولیک و حدود شانزده درصد پروتئین، پانزده درصد چربی و پنجاه و پنج درصد مواد هیدروکربن و همچنین کلسیم، پتاسیم، ویتامین A و ویتامین C می‌باشد.

تخم شوید دارای سه درصد روغن می‌باشد. تخم شوید اثرات درمانی زیادی دارد از جمله به عنوان ضد تشنج، ضد درد، ضد نفخ شکم، ادرارآور و برای تقویت معده به کار می‌رود.

برای کسانی که اشتهای زیادی به غذا ندارند و لاغر هستند، تخم شوید بهترین دارو است، زیرا اشتها را زیاد و معده را تقویت می‌کند و به بدن انرژی می‌دهد. تخم شوید را می‌توان برای رفع ناراحتی معده، گاز معده و بی‌ خوابی به کار برد. خانم ‌های شیرده که شیر آن ‌ها کم است باید حتماً روزی چند با دم کرده تخم شوید و یا آرد تخم شوید بخورند و در غذای خود مصرف کنند، به طور معجزه آسایی شیر آنها زیاد خواهد شد.

جالب است بدانید که تخم شوید درمان فشار خون نیز هست و ضمنا خاصیت آنتی بیوتیک نیز دارد، زیرا باکتری ‌ها را می کشد، و همچنین انقباض عضلات روده و رحم را از بین می‌برد. خانم ‌هایی که قبل از عادت ماهیانه خود احساس درد در رحم می‌کنند، بهتر است از تخم شوید استفاده کنند.

طب گیاهی ایران خواص زیادی را برای شوید قائل است؛ مثلا در مورد درد شدید و ورم معده از دم کرده شوید استفاده می‌کنند که اثر تسکین فوری دارد.

شوید اثر بسیار خوبی در رفع سکسکه، رفع استفراغ و دل پیچه ‌های کودکان دارد. اسانس یا روغن شوید در بعضی از داروهای ضد نفخ کودکان وجود دارد. پس اگر کودک شما به علت گاز معده ،نفخ و دل درد دارد، بهترین دارو چند قطره روغن تخم شوید و یا دم کرده شوید است.

از شوید برای دل درد در حیوانات نیز استفاده می‌شود و دام داران قدیم به خوبی به این موضوع واقف بودند؛ مثلا برا گوسفند و بز کافی است که مقدار سی گرم تخم شوید به آنها داد تا نفخ و دل درد را ساکت کند.

شوید در طب چینی بسیار مهم است و برای آن اثرات درمانی خاصی قایل هستند. دکترهای چینی شوید را برای تقویت طحال، کلیه و معده تجویز می‌کنند. و حتی در درمان مسمومیت ‌های غذایی به کار می‌برند.

مقدار مصرف تخم شوید به صورت دارو: حدود یک قاشق سوپ خوری تخم شوید را با آب جوش داخل قوری بریزید و مانند چای حدود پنج دقیقه دم کنید و در روز سه بار این چای را مصرف نمایید.

در مورد بیمارانی که مبتلا به استفراغ شدید هستند و هیچ غذایی حتی آب را ‌نمی توانند در معده خود نگه دارند، بهترین درمان شوید است. این نوع بیماران باید دم کرده شوید و یا تخم شوید را آهسته‌آهسته میل کنند.

در چین حتی شوید را برای کمر درد ‌هایی که به علت انقباض عضلانی باشد، به کار می‌برند.

در یک نسخه قدیمی چینی برای رفع باد فتق نیز از تخم شوید استفاده می‌کنند. دستور آن به این صورت است که باید حدود چهل گرم تخم شوید را بو بدهید تا کاملاً قهوه‌ای شود، سپس آن را کاملاً آسیاب کنید تا به صورت پودر در آید، بعد آن را با سرکه سیب مخلوط و میل کنید.

 

منبع: پزشک سنتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز