title
کد خبر: 102215
00
چرا گاهی دارو ها بی فایده هستند؟

موضوع سلامتی، شوخی نیست. به همین دلیل نباید در رابطه با مصرف دارو ها کوتاهی کنیم و بدون آگاهی هیچ دارویی را بدون مشورت با پزشک و بدون آگاهی استفاده کنیم.

به گزارش سرویس ترجمه بهداشت نیوز، گاهی اوقات زمانی که بدون مشورت با پزشک، دارویی را مصرف می کنیم، انتظاری که از آن دارو و اثرش داریم، برآورده نمی شود. دلیل این امر آن است که در رابطه با مصرف دارو، گاهی دچار اشتباهاتی می شویم که باعث می شود دارویی اثر نکند یا حتی تاثیر عکس داشته باشد.

در ادامه این مطلب، با ذکر 6 توصیه، با برخی  اشتباهات رایج در زمان مصرف دارو آشنا می شویم:‌

دارو را با هر نوشیدنی مصرف نکنید. گاهی انواع قرص ها و دارو ها را با آب میوه، چای، شیر یا هر نوشیدنی دیگری که در دسترس است، مصرف می کنیم. در حالی که برخی نوشیدنی ها، خواص دارو را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. به عنوان مثال، قهوه و نوشابه های گازدار، دارو را به سرعت تجزیه می کنند. چای نیز سرعت جذب دارو را کاهش می دهد. شیر یا سایر محصولات لبنی نیز اثر دارو را تضعیف می کند. بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، آب در دمای اتاق است.

دارو را با غذاهای اشتباه ترکیب نکنید. برخی دارو ها نباید همزمان با غذاهای خاصی مصرف شوند. مخصوصا نباید دارو ها را با انواع غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید، چون این غذاها بخشی از خواص دارو را از بین می برند. برخی از این غذاها مانند جو، گل کلم، انواع توت ها، سبزیجات سبز رنگ، کدو تنبل، قارچ و حبوبات هستند.

دارو را به موقع و سر ساعت مشخص استفاده کنید. دارو ها باید به موقع مصرف شوند، به خصوص آنتی بیوتیک ها. چون دارو ها برای داشتن بهترین تاثیر خود، باید در بدن غلظت مشخصی داشته باشند و باید تعادل این غلظت در دوره مصرف حفظ شود.

دارو ها را ترکیب نکنید.ترکیب برخی دارو با یکدیگر در بدن اختلال ایجاد می کنند و روی تاثیر یکدیگر اثر می گذارند. بهتر است دارو ها را با یک فاصله زمانی کوتاه مصرف کنید.

مصرف دارو را پیش از اتمام دوره متوقف نکنید.حتی اگر تصور ی کنید حال شا بهتر شده و بیماری تان بهبود پیدا کرده، اما باز هم دارو را پیش از اتمام دوره درمان متوقف نکنید. این امر گاهی باعث می شود بیماری دوباره به بدن بازگردد.

خوددرمانی نکنید.هیچ گاه برای بیماری های خود، بدون مشورت پزشک دارویی را مصرف نکنید. همچنین اگر به پزشک مراجعه می کنید و او برای شما دارویی تجویز می کند، لطفا آن را مصرف کنید. سعی نکنید دارویی را جایگزین داروی دیگری کنید. شما پزشک نیستید!


منتشر شده در steptohealth

ترجمه از گلنوش محب علی

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز