title
کد خبر: 555
00
مدیر کل امور کودکان سازمان بهزیستی خبر داد:
آموزش و پرورش نباید در امور پیش دبستانی ها دخالت کند

مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر آنکه دوره پیش دبستانی دوره غیررسمی و غیراجباری است، گفت: صدور پروانه فعالیت مهدهای کودک و همچنین نظارت و تعیین نرخ شهریه آن‌ها بر اساس قانون بر عهده سازمان بهزیستی کشور است.

محمد نفریه  اظهار کرد: پیش‌دبستانی یک دوره غیررسمی غیراجباری است؛ با این حال تبصره‌ای در قانون تاسیس مدارس غیرانتفاعی آمده بود که بر اساس آن پیش دبستانی‌ها باید پروانه فعالیت خود را از آموزش و پروش کسب می‌کردند. این در حالیست که این مصوبه ۵ سال به طور آزمایشی اجرا و سپس به مدت یک سال تمدید شد و پس از آن برای اصلاح و بازبینی از دولت به مجلس شورای اسلامی رفت.
 
وی در ادامه ضمن بیان آنکه مصوبه آزمایشی آموزش و پرورش در مرحله نخست ۵ ساله بود، افزود: بر اساس مصوبه مجلس، آموزش و پرورش می‌توانست از ۶ مرداد ماه سال ۸۷ به مدت ۵ سال به طور آزمایشی کلاس‌های پیش دبستانی را برگزار کند  که مدت اجرای آزمایشی آن در ۶ مرداد ماه سال ۹۲ پایان یافت، سپس به مدت یک سال تمدید شد که بر اساس آن بار دیگر آموزش و پرورش مجوز برگزاری کلاس های پیش دبستانی را تا پایان ۶ مرداد ماه سال ۹۳ دریافت کرد.
 
مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر این قانون به تصویب قطعی مجلس شورای اسلامی نرسیده و طی آخرین اصلاحات این لایحه به علت آنکه پیش دبستانی در راستای مهد کودک نیست و نمی‌توان این دو دوره آموزشی را برای مثال با مقاطع دبستان و راهنمایی که در امتداد یک دیگر هستند مقایسه کرد و همچنین به علت آنکه مهدکودک‌ها خدمات نگه‌داری، تغذیه، بهداشت، امنیت و در نهایت آموزش غیرمستقیم را به کودکان زیر ۶ سال ارائه می‌دهند در صورت تصویب این لایحه نیز مهدها چنانچه قصد ارائه خدمات پیش دبستانی را در مراکز خود داشته باشند باید از محتوای آموزشی مورد تایید آموزش و پرورش استفاده کنند که این مسئله از گذشته در تمامی مراکز بهزیستی اجرا می‌شد.
 
نفریه در ادامه ضمن اشاره به آنکه چندی پیش رئیس هیئت مدیره کانون همیاری و توسعه مهدهای کودک کشور فعالیت آموزش و پرورش را در زمینه برگزاری دوره پیش دبستانی غیرقانونی دانسته بود اظهار کرد: با وجود آنکه مدت آزمایشی این لایحه نیز به اتمام رسیده است اما نمی‌توان مدعی شد که فعالیت آموزش و پرورش در این حوزه غیرقانونی است. با این حال قانون مدارس غیرانتفاعی کشور هنوز به تصویب نهایی و تایید شورای نگهبان نرسیده و مدت آزمایشی آن نیز به اتمام رسیده است.
 
وی در ادامه اظهار کرد: حتی در صورت تصویب این لایحه نیز،آن قانون با فعالیت مهدهای کودک تحت نظارت سازمان بهزیستی در زمینه کودکان زیرسن دبستان هیچ مغایرتی ندارد و مهدها همچنان می‌توانند کودکان زیرسن مدرسه را در مراکز خود ثبت‌نام کنند.
 
نفریه در پایان خاطر نشان کرد: این مراکز فقط در شرایطی که بخواهند آموزش‌های پیش از دبستان را به کودکان ارائه دهند، باید از محتوای مورد تایید آموزش و پرورش استفاده کنند.

مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.