title
کد خبر: 389
00
 دورهمی های صمیمی سالمندان در خانه هایی به نام امید

آمار و ارقام ها نشان می دهند که تعداد سالمندان و ‏بازنشستگان در جهان روز به روز در حال افزایش است و این یعنی آن که میزان امید به زندگی و طول عمر در سراسر دنیا نسبت به گذشته افزایش یافته است.

آمارها نشان می دهد که 12 درصد جمعیت جامعه سالخورده هستند و تا سال 1404 ،20 درصد ایرانی ها سالخورده می شوند.بنابراین توجه به جمعیت سالمند آینده امری ضروری بوده و جوامع را در برابر ‏بسیاری مشکلات این قشر از جامعه بیمه می کند.

به گزارش بهداشت نیوز: کارشناسان سلامت معتقدند: توجه به سلامت جسم و روح سالمندان باید مد نظر داده شود چرا که با تامین سلامت جسم سالمندان، آنان با اتکا به قابلیت های فردی می توانند با ‏محیط پیرامون خود ارتباط داشته واز زندگی لذت ببرند. از این روی، احداث خانه های امید در کشور با هدف ‏بازنشستگی پویا می تواند یکی از راهکارهای مطلوب ایجاد نشاط برای قشر فرهیخته و باتجربه بازنشستگان کشوری باشد.

این خانه ها تا حدودی از دغدغه خاطر و نگرانی قشر سالمند خواهد کاست و این تفکر را که فرد بازنشسته دیگر فرد مفیدی برای جامعه و حتی خانواده اش نیست را از ذهن این افراد پاک می کند.‏ در حال حاضر خانه های امید در استان های کشور ایجاد شده اند و محلی برای فعالیت های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی سالمندان به شمار می آیند.

ساخت و تجهیز خانه های امید از سال 86 در قالب خانه های مهر کشور ایران با همکاری ‏شهرداری و استانداری استان ها به اجرا درآمده و هم اینک نیز اجرا و توسعه آن ادامه دارد.

خانه های امید طبق مصوبه هیات وزیران؛ در پارک های هراستان و در مکانی مناسب، با همفکری کارشناسان و نمایندگان کانون های بازنشستگی ومتناسب با ‏نیازمندی های بازنشستگان توسط صندوق ‏بازنشستگی کشوری احداث می شود. خانه های امید پاتوقی مفید و محلی برای دورهمی های صمیمانه سالمندان به شمار می آید.

«حسن حاج قربان» مشاور مدیرعامل و مدیرهماهنگی اموراستان های صندوق بازنشستکی کشوری درباره طرح توسعه خانه های امید می گوید: در حال حاضر 38 خانه امید در22 استان کشور ایجاد شده است.

وی می افزاید: پیش از این تعداد خانه های امید در استان های کشور 29 خانه بود که در 19 استان احداث شده بود اما در امسال با اهتمام آقای محمود اسلامیان مدیرعامل فعلی صندوق بازنشستگی 9 خانه جدید به خانه های قبلی اضافه شد.  خانه های امید جدید در میانه، خمینی شهر، شهررضا و آران و بیدگل، دزفول، قزوین، رودبار و ساری احداث شده است.

مشاور مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تاکید کرد: ایجاد خانه های امید در شهرستان هایی که بیش از 5 هزار بازنشسته داشته باشند در الویت است. خانه های امید توسط خود بازنشسته ها اداره می شود و مجهز به بخش های مختلفی چون کانون خدمات مشاوره، خانه سلامت، مرکز ادبی، هنری، کافی ‏نت، کافی شاپ، سالن ورزشی، مرکز فعالیت های قرآنی، خانه آموزش به ویژه درحقوق شهروندی، واحدهای ‏مشاوره وکاریابی، واحد فناوری اطلاعات است و مجموعه ای بزرگ برای فعالیت های فرهنگی اجتماعی ‏بازنشستگان کشوری به شمار می آید‎.‎
مشاورمدیرعامل هدف از ایجاد خانه های امید را غنی سازی اوقات فراغت بازنشسته ها و استفاده آنان از مکانی مجهز برای گپ وگفت، ورزش و تفریح های سالم ذکر کرد.

به اعتقاد وی، ‏بازنشسته ها در خانه های امید، از ضعف و سستی دوری شده و از پریشانی فکری و مشکلات روحی روانی آنان کاسته می شود  بازنشسته ها در خانه های امید یاد می گیرند که محدودیت های ساختگی وغیرطبیعی را که یا خود برای خود ساخته اند و ‏یا دیگران برای آن ها ایجاد کرده اند از میان بردارند.

همچنین احساس خواهند کرد که می توانند همچون دوران جوانی و میانسالی به کار مبادرت ورزند.
‎‎

مدیرکل هماهنگی اموراستان ها صندوق بازنشستگی کشوری می افزاید: کارگروه نظارت بر مدیریت های استانی صندوق بازنشستگی کشوری، بطور مستمر و به صورت میدانی از فعالیت های استانی بازدید می کند تا مسایل ومشکلات بازنشستگان هر منطقه را شناسایی کند و با استفاده از ظرفیت های استانی مشکل را برطرف کند.

‏* طرح ساخت خانه ها ی امید ارزشمند است

«محمد مهدی انتشاری» عضو هیأت مدیره صندوق بازنشستگی کشوری هم طرح ساخت خانه های امید یا خانه های مهر سابق را طرحی ارزشمند و مثبت ارزیابی می داند. باید در جانمایی خانه های امید، دقت و حساسیت لازم به کار گرفته شود تا این خانه ها مفید و مورد استفاده سالمندان قرار بگیرد.

وی خاطرنشان می کند که متاسفانه در برخی از استان ها با وجود هزینه های زیاد انجام شده به دلیل جانمایی نامطلوب و دور از دسترس بودن و همچنین نبود برنامه های جذاب، خانه های امید در عمل کارایی و بازدهی لازم را نداشته است.
انتشاری هزینه ساخت و بهره برداری از خانه امید بازنشستگان کشوری را بین 7 تا 13میلیارد ریال بیان می کند.

این مقام مسئول، برنقش خانه های امید در بهبود سلامت روان و ترویج نشاط و شادابی در بین بازنشستگان تاکید کرده و می افزاید: اگر جانمایی خوبی در احداث خانه های امید صورت بپذیرد و این خانه ها با علاقه و ذوق مدیر هراستان وهمراه با برنامه ریزی مناسب احداث شود می تواند فضای نشاط و شادابی را در میان بازنشستگان ایجاد کند.

انتشاری فعالیت خانه های امید در شهرهای رشت، کرمان و گرگان را مطلوب ارزیابی کرده و می افزاید: فعالیت خانه های امید در این شهرها مثبت واثربخش بوده است تا جایی که پویایی و نشاط بازنشستگان را به همراه داشته است.

وی در ادامه از تدوین سند سیاست ها و راهبردهای کلان برای خانه های امید خبر داده و می گوید: این سند توسط شورای راهبردی خانه های امید بازنشستگان در صندوق بازنشستگی کشوری که متشکل از یک عضو هیات مدیره صندوق، مدیرکل اموراجتماعی و فرهنگی، مدیرکل روابط عمومی وامور بین الملل، مدیرکل امور اداری و مدیرکل امور استان های صندوق هستند در حال تدوین است.

انتشاری تاکید می کند: درصورت تدوین این سند راهبردی کلان، باید برای هر استان براساس بافت و وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و نیازهایی که بازنشستگان دارند، برنامه مدون و ویژه ای تعریف شود تا به عنوان پیوست برای سند اصلی استفاده شود. باید برنامه های صندوق بازنشستگی به سمتی حرکت کند تا ضمن استفاده مناسب از ظرفیت های بازنشستگان به ویژه افراد نخبه در حوزه های مختلف سیاسی، فرهنگی، علمی و دانشگاهی، بتوان در قالب یک تیم مشاور و یا یک NGO قدرتمند درکنار دولت از آن بهره مند شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بازنشسته ها زمانی نماینده مجلس، استاندار یا مدیر استانی یا کشوری بوده اند واکنون دوران بازنشستگی را سپری می کنند، خاطرنشان کرد: باید بتوان ازاین افراد در بخش های مختلف مشورتی استفاده کرد. این افراد می توانند از زاویه جدیدی به میدان فعالیت گذشته خود نگاه کنند و در همان زمینه تخصصی بهترین مشورت ها را به مدیران کنونی ارائه دهند.

عضو هیات مدیره صندوق بازنشستگی کشوری با تاکید بر اینکه باید فضایی ایجاد شود تا سخن و نظر بازنشستگان شنیده شود، می گوید: ایجاد وفعال شدن خانه های امید و کانون های بازنشستگی در کنار هم می تواند به این امر کمک کند، در واقع برگزاری انتخابات و تشکیل شورای عالی کانون ها و عضویت احتمالی یک یا دو نفر از منتخبان این شورا در هیات مدیره صندوق بازنشستگی می تواند راهگشا باشد.

وی می گوید: صندوق بازنشستگی کشوری تنها وظیفه پرداخت حقوق به بازنشستگان را برعهده ندارد بلکه موظف است برنامه ریزی لازم را با حرکتی همه جانبه درجهت اجرای فعالیت های جانبی درمانی، فرهنگی، اجتماعی، ورزشی را برای بازنشستگان برنامه ریزی کند.

منبع: ایرنا
 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز