title
کد خبر: 36104
00
دلیل خشکی دهان سالمندان

مطالعات جدید نشان می دهد خشکی دهان سالمندان می تواند عوارض جانبی برخی داروها باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، خشکی دهان به معنی عدم وجود بزاق کافی است که به طور شایع در سالمندان دیده می‌شود. این وضعیت می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بلع، جویدن، خوردن و حتی صحبت‌کردن شود. به علاوه خشکی دهان احتمال پوسیدگی دندان و عفونت دهان را افزایش می‌دهد.


نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خشکی دهان سالمندان می‌تواند به دلیل عوارض جانبی برخی داروها باشد. در این گزارش آمده است داروی درمان بی اختیاری ادرار، افسردگی، بی‌خوابی، اختلال اضطراب و داروهای کاهش فشار خون از جمله مهمترین داروهایی هستند که باعث خشکی دهان می‌شوند.


مطالعات نشان می‌دهد است داروهای درمان بی‌اختیاری ادرار، احتمال خشکی دهان را نسبت به دارونما شش برابر افزایش می‌دهند.


محققان به پزشکان و متخصصان بهداشت توصیه می‌کنند قبل از تجویز دارو به طور منظم عوارض جانبی آن را شناسایی و در بیمار کنترل کنند و در صورت لزوم داروی دیگری جایگزین کنند یا دوز دارو را تغییر دهند.
نتایج این مطالعه در نشریه American Geriatrics Society منتشر شده است.

 

منبع: ایرنا

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.