title
کد خبر: 257622
00
برای سوختگی چهارشنبه‌سوری از خمیردندان استفاده نکنید +نسخه درمانی صحیح

در این مقاله به موضوع سوختگی‌های جزئی پوست در چهارشنبه سوری پرداخته‌ایم. به شما توصیه می‌کنیم د این روز مواظب سلامت خود باشید و از آتش‌بازی های خطرناک اجتناب کنید.

به گزارش بهداشت نیوز پزشکان انواع مختلف سوختگی را بر اساس شدت آنها به سه دسته طبقه بندی می نمایند:

سوختگی درجه یک

که به عنوان سوختگی خفیف در مقایسه با سایر سوختگی ها تعریف می‌شود. این نوع سوختگی باعث ایجاد درد و قرمز شدن سطح خارجی پوست (اپیدرم) می‌گردد.

سوختگی درجه دو

اینو نوع سوختگی بر سطح خارجی پوست و لایه زیر آن تاثیر می گذارد. سوختگی درجه دو باعث ایجاد درد، قرمزی، ورم و تاول بر روی پوست می‌شود.

سوختگی درجه سه

سوختگی درجه سه از لایه میانی پوست رد شده و بافت‌های عمیق تر را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. این نوع سوختگی باعث سفید یا سیاه شدن پوست، ذغالی شدن پوست و گاهی اوقات بی حس شدن پوست محل سوختگی می‌شود.

بافت چربی، ماهیچه و حتی استخوان ها نیز ممکن است در این نوع سوختگی درگیر شوند. در صورت مواجه با این نوع سوختگی، فرد باید به بیمارستان مراجعه کند. اگر همراه با سوختگی، دود هم استنشاق شود، مشکلات تنفسی، مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن و یا دیگر مسمومیت‌ها ممکن است، رخ دهد.

۷ راه درمان سوختگی های جزئی در چهارشنبه سوری

در سوختگی‌های نوع اول ، احتیاج به مراجعه به بیمارستان وجود ندارد و می‌توان با راه‌های خیلی جزئی، اقدام به درمان این سوختگی های نمود.

محل آسیب ‌دیده را خنک نگه دارید

همه متخصصان سوختگی در این ‌که محل آسیب ‌دیده (سوختگی درجه یک) را به مدت ۲۰ دقیقه زیر آب خنک نگه داریم، اتفاق نظر دارند. با خنک کردن محل سوختگی احتمال آسیب ‌دیدن لایه ‌های عمیق پوست کاهش می ‌یابد. اگر نگران محل سوختگی هستید یا قسمت سوخته شده تاول زده و تغییر رنگ داده است، سریعا به پزشک مراجعه نمایید.

از سیب ‌زمینی خام استفاده کنید

نخستین روش درمانی در فهرست داروهای خانگی طبیعی برای سوختگی های جزئی استفاده از سیب ‌زمینی است. سیب ‌زمینی خام خواص تسکین‌ دهنده دارد و مانع تحریک شدن پوست می‌ شود. درنتیجه به کاهش احتمال تشکیل یک تاول ناخوشایند و تسکین درد کمک می‌کند. این درمان برای سوختگی جزئی پوست بسیار مفید است.

در این روش ابتدا سیب ‌زمینی خام را به صورت نازک برش دهید. بعد برش‌ های سیب‌ زمینی را روی سوختگی و اطراف آن قرار دهید و اجازه بدهید این برش ‌ها روی محل آسیب ‌دیده بمانند. برای این‌ که بهترین نتیجه را بگیرید بهتر است این روش درمانی را بلافاصله پس از رخ دادن سوختگی انجام بدهید.

محل سوختگی پوست را با گاز استریل ببندید

 محل سوختگی را با گاز استریل بپوشانید. از پارچه‌های کرکی و پرزدار و یا پارچه‌هایی که ممکن است الیاف آن جدا شده و به دورن زخم فرو برود یا بچسبد، خودداری کنید. گاز استریل را سفت نبندید و محل سوختگی را فشار ندهید.

*از مالیدن سفیده تخم مرغ، کره و یا خمیردندان بر روی محل سوختگی خودداری کنید، زیرا این‌ ها باعث عفونت می ‌شوند.

از پماد آنتی‌ بیوتیک و ضد سوختگی استفاده کنید

پماد آنتی‌بیوتیک و ضد سوختگی از عفونت جلوگیری می‌کند. یک پماد ضدباکتری مثل باسیتراسین یا نئوسپورین را به سوختگی بمالید و با یک پانسمان استریل، لباس پشمی یا پارچه بپوشانید.

آلوئه ‌ورا را به محل سوختگی بمالید

آلوئه ‌ورا به عنوان یکی از قدیمی‌ ترین داروهای خانگی برای درمان سوختگی شناخته شده‌ است. این گیاه دارای خواص ضد درد است و به همین دلیل به درمان سریع سوختگی کمک می‌ کند.

ابتدا محل سوختگی را با آب سرد شست ‌و شو دهید. بعد یک یا ۲ برگ تازه‌ آلوئه ‌ورا بردارید. برگ ‌ها را فشار دهید و ژل داخل آن‌ها را خارج کنید. سپس به‌طور مستقیم این ژل را روی سوختگی‌تان بگذارید. اجازه دهید ژل مدتی همان‌ جا بماند. چرا که اثر خنک‌ کننده دارد و سوختگی را به‌ سرعت درمان می‌ کند.

اگر برگ آلوئه‌ ورای تازه نداشتید، می‌ توانید از کرم های حاوی آلوئه ورا استفاده نمایید.

*تاول‌ ها را نترکانید. ترکاندن تاول‌ ها باعث گسترش عفونت می‌ شود.

قرص ویتامین E را روی ناحیه سوخته ریخته و معجزه  آن را ببینید

ویتامین E سبب بهبودی زخم و تولید کلاژن یعنی مواد پایه برای پوست جدید می‌شود. ویتامین E یک آنتی اکسیدان قوی است که در ترمیم و محافظت از پوست نقش موثری ایفا می‌کند. از این رو درمانی مناسب برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌های سوختگی درجه یک می‌باشد.

از مسکن (ضد درد) برای کاهش درد استفاده کنید

اگر درد دارید، یک مسکن بدون نیاز به نسخه مانند ایبوپروفن (موترین، ادویل) یا ناپروکسن (Aleve) مصرف کنید. برای مصرف دوز مناسب حتما برچسب دارو را مطالعه کنید. در صورت نیاز به مصرف دزهای بیشتر دارو، حتما با پزشک مشاوره انجام دهید.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز