title
کد خبر: 257501
00
هشدار، بر روی عضو دچار سوختگی، هیچ ماده ای قرار ندهید

استادیار گروه جراحی پلاستیک وترمیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به حوادث سوختگی بویژه در ایام پایانی و چهارشنبه سوری سال گفت: در مواجهه با فردی که دچار سوختگی شده توصیه می شود که ضمن حفظ آرامش، از قرار دادن هر گونه ماده ای مثل عسل، نمک، خمیردندان و... بر روی محل سوختگی پرهیز کرده و تنها به شستشو دادن محل سوختگی با آب شیر (آبی که متناسب با دمای محیط باشد) و سپس قرار دادن پارچه ای تمیز بر روی محل مورد نظر و منتقل کردن مصدوم به مرکز درمانی سوختگی اقدام شود.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر امید یازرلو ضمن بیان این مطلب که در ایام پایانی سال و به ویژه چهارشنبه سوری با حوادث و مسائل زیادی مواجه هستیم افزود: یکی از این حوادث، سوختگی هایی است که تیپ و نوع آن با بقیه ایام سال متفاوت است و بیشتر در بین سنین نوجوان و جوان اتفاق می افتد، این نوع از سوختگی ها از نوع انفجاری است و بیشتر دست ها و صورت را مورد صدمه قرار می دهد؛ صدماتی که آثار و آسیب های آن تقریبا غیرقابل جبران است  و امکان دارد فرد هرگز به نقطه اول سلامتی  و توانایی خود باز  نگردد.

 وی افزود: در این نوع سوختگی ها معمولا صورت که نقش ظاهری و زیبایی آن خیلی مهم است و همین طور دست‌ها که عضوی پرکاربرد هستند و تقریبا همه فعالیت های فرد با آنها انجام میشود آسیب جدی می بینند و با توجه به اینکه آناتومی و عملکرد ظریف، دقیق و حساسی دارند، در هیچ نقطه از دنیا شاید نتوانیم آسیب‌ها و نواقص را به شکل دلخواه و مطلوب برطرف کنیم. بویژه در ناحیه صورت که چشم‌ها وجود دارد و بسیار مهم‌اند و ما متاسفانه شاهد آسیب‌های زیادی به این عضو هستیم.

فوق تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی تاکید کرد: مردم عزیزمان بدانند که آسیب‌های ناشی از سوختگی در آسیب‌های انفجاری اغلب به صورت کامل درمان نمیشود و اصطلاحاً دکمه رو به عقبی وجود ندارد، بنابراین انفجاری که منجر به قطع انگشتان و آسیب‌های شدید عصبی و تاندونی می‌شود، هرگز نباید اجازه دهند که اتفاق بیفتد. همچنین در ناحیه صورت که علاوه بر بحث زیبایی، ممکن است عملکرد گوش‌ها، لب‌ها و چشم‌ها مختل شود و تقریباً فرد تا پایان عمر باید با عواقب، معلولیت‌ها و اختلال عملکردها دست و پنجه نرم کند.

دکتر یازرلو بیان داشت: هر عقل سلیمی حکم می‌کند که به خاطر یک هیجان مقطعی و زودگذر چند دهه عمر، فعالیت و کار خود را از دست ندهند. برای ما نیز خیلی دردناک است که هر ساله با مواردی مواجهیم که حتی منجر به قطع عضو میشود و شاهد این هستیم یک جوان زیر ۲۰ سال برای سال‌ها از عملکرد مطلوب بدن خود محروم و چه بسا سرباری برای خانواده و اجتماع باشد.

وی در ارتباط با درمان های اولیه سوختگی در منزل نیز گفت: درمان خانگی برای سوختگی وجود ندارد و اینکه برخی افراد بر روی محل سوختگی، سیب زمینی، نمک، عسل یا خمیر دندان و ... استفاده می‌کنند، کار درستی نیست. اقدامات مجاز در این شرایط تنها آن است که ضمن حفظ آرامش ( که در همه حوادث بسیار مهم است ) با سرما دادن یا کولینگ در محل سوختگی از عمق و شدت سوختگی کم کنیم مثلاً اگر دستی دچار سوختگی شده، این دست را به مدت ۱۰ دقیقه تا ۱۵ دقیقه زیر شیر آب با دمایی که متناسب با دمای محیط باشد، قرار دهیم ( آب یخچال یا آب یخ استفاده نشود چون سبب آسیب بیشتر می‌شود ) و سپس با یک پارچه نخی تمیز آرا بپوشانیم و فرد را به یک مرکز درمانی سوختگی منتقل کنیم. در مواردی همچون حوادث انفجاری چهارشنبه سوری، که اغلب خونریزی حادی را از آن ناحیه احساس می‌کنیم بهتر است محل سوختگی را با بانداژ سفت ببندیم به طوری که از خونریزی پیشگیری شود و سپس مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنیم. در مواردی هم که بر اثر سوختگی، لباس به تن فرد چسبیده به هیچ عنوان اقدام به کندن لباس از تن فرد نشود، چون همین امر سبب خونریزی و آسیب بیشتر خواهد شد و صرفاً به سرد کردن آن با آب اقدام شود.

وی اضافه کرد: در مواردی که افراد سوختگی ناشی از قیر دارند ممکن است اقدام به کندن قیر از بدن خود کنند که این کار سبب سخت کردن شرایط می‌شود و آسیب را بیشتر می‌کند. در این موارد بهتر است تنها به سرد کردن آن ناحیه اقدام کنند و سپس با یک پارچه تمیز محل را بپوشانند که در معرض آلودگی های محیط نباشد و سپس سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنند تا در آنجا کارهای تخصصی و کارهای فوق تخصصی انجام می‌شود.

فوق تخصص جراحی پلاستیک و ترمیمی و سوختگی بیمارستان امام رضا (ع) از اعلام آمادگی اورژانس سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) برای پذیرش مصدومین ناشی از سوختگی خبر داد و گفت: طبق سنوات گذشته برای ایام پایان سال، یک برنامه ویژه داریم و بطور ۲۴ ساعته با همه توان آماده خدمت رسانی به مردم عزیز شهر و استان هستیم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز