title
کد خبر: 249271
00
علامت های مستقیم مصرف مواد مخدر

یک متخصص اعصاب و روان عنوان کرد:  در بسیاری از موارد قبل از آنکه فرد مراجعه نماید خانواده ها مراجعه می کنند و نگران مصرف مواد در یکی از اعضای خانواده هستند و نمیدانند چه راهی را باید پیش بگیرند و چه اقدامی انجام دهند و در مواردی هم خانواده ها به فرزند خود بدبین می شوند و در بعضی موارد هم خانواده ها انکار می کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر فایزه تاتاری  اظهار داشت: خانواده ها زمانی نگران می شوند که وسیله خاصی را مثل فندک ، زرورق ، پیپ ، قاشق رنگ و رفته پیدا می کنند و یا گاهی غیبتهای طولاتی ، توقف بیش از حد در سرویسهای بهداشتی یا حمام و مراجعه به انبار، پشت بام و یا زیرزمین را توسط بیمار ببینند.

وی به برخی از نشانه های مستقیم مصرف مواد مخدر اشاره کرد و عنوان کرد : اینکه افراد بدون دلیل و ناگهانی دچار سرخوشی  یا تغییر ناگهانی خلق  می شوند و یا بدون دلیل انرژی بالایی دارند و یا گاهی یک دفعه مهربان و ولخرج و یا پرحرف می شوند از نشانه های مستقیم مصرف مواد مخدر است .

به گفته وی گاهی خواب آلودگی ، پرخاشگری ، بدبینی و عرق زیاد نیز از علامت های مستقیم مصرف مواد مخدر هستند.

دکتر تاتاری با بیان اینکه معمولا وقتی خانواده متوجه می شود اولین واکنش انکار و واکنش بعدی سرزنش و دلیل تراشی است گفت: گاهی احساس شرم و گناه می کنند و گاهی بیش از اندازه سعی می کنند حامی فرد معتاد باشند و حمایت مشکل ساز از فرد معتاد دارند و یا با آن معامله میکنند که اگر ترک کنی مثلا برات ماشین میخرم.

عضو هیئت علمی دانشگاه برای پیشگیری از اعتیاد آموزش برخی از مهارتها را به فرزندان لازم دانست و گفت: مهارت حل مسئله ،  مهارت قاطعیت در نه گفتن ،  واکنش به بحران ، احساس ارزشمندی در جامعه ، برنامه ریزی و مهمترین مسئله نقش اعتقادات و باورها از جمله مهارتهایی هستند که باید از کودکی و نوجوانی با فرزندان کار شود. 

دکتر تاتاری با بیان اینکه وقتی یکی از اعضای خانواده دچار اعتیاد شد باید او را برای درمان تشویق کرد گفت: درمان شامل چند قسمت است که خانواده درمانی و گروه درمانی بسیار موثر است و اگر اینها موثر نبود باید گزینه بستری را مدنظر داشته باشیم.

وی همچنین به بیان چند مورد از باورهای آسیب زا در رابطه با اعتیاد نیز پرداخت و گفت: باور غلط اینکه مصرف تفننی اعتیاد آورد نیست ، تنها  عامل اعتیاد بیکاری است ،ترک اعتیاد راحته و یا اینکه حشیش اعتیاد آور نیست و یا باور غلطی که مواد مخدر باعث درمان بعضی بیماریهاست از جمله باورهای غلط و آسیب زاست است که متاسفانه گاهی عنوان می شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز