title
کد خبر: 249177
00
راهکارهایی مهم برای مبتلا نشدن به آنفولانزای فوق حاد پرندگان در فصل سرما

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه با اشاره به افزایش احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل سرد سال، از روستاییان خواست پرندگان را داخل فنس‌های فلزی نگهداری کرده و از دوره گردها هم پرنده نخرند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر حسین حیدری با بیان اینکه پرندگان وحشی مهاجر مخزن اصلی بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هستند، تصریح کرد: با آغاز مهاجرت پرندگان مهاجر در فصل پاییز، احتمال انتقال بیماری از پرندگان وحشی به پرندگان بومی و حتی صنعتی بالا می‌رود.

وی  رعایت بهداشت و دیگر اصول امنیت زیستی را در راستای جلوگیری از شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان ضروری عنوان کرد و افزود: بر اساس تجربه سنوات گذشته خرید طیور از دوره‌گردها سهم بالایی در شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان  داشته، لذا به جد از روستاییان می خواهیم از خرید طیور از دوره‌گردها صرف نظر کنند.

حیدری همچنین از روستائیان خواست از رها کردن طیور خود در محیط روستا خودداری کرده و پرندگان را داخل فنس‌های فلزی نگهداری کنند تا ارتباط بین پرندگان آنها با پرندگانی مثل کلاغ و گنجشک که ممکن است ناقل بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان باشند، قطع شود.

وی ادامه داد: از صاحبان مرغداری‌ها هم انتظار می‌رود رعایت موازین بهداشتی را برای ممانعت از شیوع احتمالی بیماری داشته باشند و حتما دو بار واکسیناسیون طیور واحدهای مرغ مادر و تخم گذار را جدی بگیرند.

وی در ادامه با اشاره به بیشتر شدن احتمال شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در فصل سرد سال، گفت:  با توجه به اینکه در فصل پاییز مهاجرت پرندگان آبزی در تالاب‌های استان را شاهد هستیم، لذا پایش‌ها برای مقابله با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منابع آبی استان با جدیت بیشتری انجام می‌شود.

حیدری اضافه کرد:همه تالاب ها و دیگر منابع آبی استان به همراه روستاهای اطراف آنها به طور مستمر و روزانه برای مقابله با شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان رصد می‌شوند.

وی در ادامه اشاره ای هم به علائم بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان داشت و توضیح داد: سیاه شدن تاج و ریش و وجود علائم خونریزی روی قسمت‌های بدون پر بدن پرنده از علائم ابتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان است.

حیدری با اشاره به تلفات بالای آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، تاکید کرد: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در طیور درمان ندارد و اگر طیور یک خانه در روستایی آلوده به بیماری تشخیص داده شوند، ناچار به معدوم‌سازی همه طیور آن روستا خواهیم بود.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز