title
کد خبر: 248737
00
اطلاعات دارویی| قرص زولپیدم را بیشتر بشناسید

یکی از داروهای معروفی که برای درمان مشکلات خواب مصرف می‌شود، قرص زولپیدم است.

به گزارش بهداشت نیوز، مصرف قرص زولپیدم اثری مشابه اثر ملاتونین بر خواب دارد. بااین‌وجود، جزو آن دسته از داروهایی‌ست که به دلیل احتمال عوارض خاص و تداخلات دارویی، توصیه می‌شود حتما زیر نظر پزشک مصرف شود. 

زولپیدم یک قرص آرام‌بخش قوی و در عین‌ حال خواب‌آور است. شکل رهش یا همان اثرگذاری زولپیدم دو مرحله‌ای‌ست؛ یعنی یک لایه از آن به‌سرعت هضم می‌شود و کمک می‌کند تا به خواب بروید. در مقابل، لایه دوم به‌آرامی حل می‌شود و برای در‌خواب‌ماندن مفید است. 

خواب آرام داشتن و کاهش عوارض بی خوابی یکی از وجوه درمانی استفاده از این داروست و برای همین، ممکن است در شرایطی خاص، پزشک برای درمان بیماری‌های دیگر هم این دارو را تجویز کند. به‌طور کلی، قرص زولپیدم معمولا برای موارد زیر تجویز می‌شود:

کم‌خوابی؛
بی‌خوابی؛
بی‌خوابی گذرا؛
بهبود کارکرد مغز در بیمارانی با وضعیت نباتی با تجویز پزشک متخصص مغز و اعصاب.

عوارض قرص زولپیدم
این قرص هم مانند هر داروی دیگری، می‌تواند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشد. متخصص روان پزشکی یا هر پزشک دیگری، این دارو را با توجه به شرایط خاص بیماری تجویز می‌کند. به همین دلیل است که برای کاهش عوارض، باید این قرص زیر نظر پزشک و تنها با تجویز او مصرف شود. عوارضی که در ادامه مطرح می‌شوند، در موارد اندکی اتفاق می‌افتند و برای همه بیماران نیستند. از طرفی، ممکن است دلیل بروز این موارد، مسئله دیگری به‌جز قرص باشد.

ایجاد آلرژی یا تشدید آن: اگر به زولپیدم حساسیت دارید، قبل از مصرف آن به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. این دارو حاوی مواد غیر فعالی‌ست که  ممکن است باعث واکنش‌های آلرژیک یا تشدید آن شوند. 
خواب‌آلودگی و کاهش هوشیاری: اثرات قرص زولپیدم حتی پس از بیدار‌شدن هم می‌تواند باقی بماند و باعث خواب‌آلودگی شدید شود. حدود 7 الی 8 ساعت پس از آن، نباید رانندگی کرد. 
 

توجه: تحت هیچ شرایطی این دارو را بدون دستور پزشک مصرف نکنید!


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز