title
کد خبر: 248637
00
علل سکته مغزی و چند روش درمان آن+ اینفوگرافیک

به مناسبت ۷ آبان، روز جهانی سکته مغزی، اینفوگرافی علل سکته مغزی و چند روش درمان آن را طراحی کرده است.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از اختلال‌هایی که در طول زندگی به کرات نام آن را شنیده‌ایم، سکته مغزی است. به دلیل شیوع بالا و ماهیت جدی این عارضه، سازمان بهداشت جهانی، به منظور افزایش آگاهی نسبت به پیشگیری از عوامل ایجاد کننده و درمان به موقع و مراقبت بهتر و حمایت مناسب‌تر از نجات‌یافتگان این عارضه روز ۲۹ اکتبر را به عنوان روز جهانی سکته مغزی انتخاب کرده است.

بر اساس آمارهای سازمان‌های جهانی، سالانه تقریبا ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می‌شوند. سکته مغزی سومین عامل اصلی مرگ در سنین بالای ۶۰ سال و پنجمین عامل اصلی مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۵۹ سال در جهان است.

سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد که در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است. علل سکته مغزی

اصلی‌ترین دلیل مشخص نبودن علائم سکته مغزی شباهت نشانه‌های شروع آن با سایر بیماری‌هاست که فرد در لحظات ابتدایی که زمان طلایی برای رساندن بیمار به بیمارستان است، متوجه آن‌ها نمی‌شود. این عارضه به شکل انحصاری مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به‌همین دلیل بعد از بروز آن بدن فرد با اختلالات شدیدی مواجه خواهد شد.

دو علت عمده برای ایجاد سکته مغزی وجود دارد. در حالت اول یکی از شریان‌های مغز مسدود می‌شود که به آن سکته مغزی ایسکمیک می‌گوییم. در حالت دوم، یکی از شریان‌های مغز دچار پارگی شده و یا خون از آن نشت می‌کند که به آن سکته مغزی ناشی از خونریزی گفته می‌شود.

بنابر اعلام مفدا، اما بطور کلی، از علل های عمده سکته مغزی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

فشار خون بالای کنترل‌نشده

استفاده بیش از حد از داروهای ضد انعقاد

نقص‌های مادرزادی عروق مغزی، مانند آنوریسم

ضربه مغزی مانند ضربه‌های ناشی از تصادف اتومبیل

تجمع غیرطبیعی پروتئین‌ها در جداره رگ‌های مغزی که باعث ضعف دیواره عروق مغز می‌شود.

درمان

جراحی اورژانسی سکته مغزی

درمان اورژانسی به روش استندگذاری

درمان اورژانسی ترومبکتومی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز