title
کد خبر: 246073
00
روشی جدید برای از بین بردن ابرمیکروب های مقاوم به دارو که روی زخم جمع می شوند

محققان دریافته ‌اند استفاده از تکه ‌های فسفر سیاه در اندازه‌های نانو روی زخم‌های آلوده به ابر میکروب‌های مقاوم به دارو نه تنها پاتوژن‌ها را می‌ کشد، بلکه باعث بهبود زخم‌ها نیز می ‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز، با چالش ناشی از افزایش ابر میکروب ها، ما باید راه های جدیدی برای مقابله با عفونت زخم ارائه دهیم. اخیراً، محققان دانشگاه RMIT در استرالیا روشی جدید و بدون دارو برای جلوگیری از عفونت‌های پس از عمل در افرادی که ایمپلنت تیتانیوم دریافت می ‌کنند، پیشنهاد کرده ‌اند. اکنون، محققان نوآوری دیگری را توسعه داده اند که از تکه‌های فسفر سیاه در اندازه نانو برای مقابله با عفونت زخم ناشی از ابر میکروب‌ها استفاده می ‌کند.

آرون البورن (Aaron Elbourne) یکی از پژوهشگران این مطالعه، گفت: سوپر میکروب ها یعنی پاتوژن هایی که به آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند، مسئول بارهای سلامتی عظیم بوده و با افزایش مقاومت دارویی، توانایی ما برای درمان این عفونت ها به طور فزاینده ای چالش برانگیز می شود.

فسفر سیاه اخیراً به عنوان یک عامل ضد میکروبی موثر شناخته شده است. این پایدارترین شکل فیزیکی فسفر بوده و از لایه‌های ۲ بعدی فسفر موسوم به فسفورن تشکیل شده است. قبلتر، محققان دریافتند که چگونه فسفر سیاه چیده شده در لایه های نازک نانو، میکروب ها را با توانایی منحصر به فرد خود در تولید گونه های اکسیژن فعال می کشد.

سومیت والیا (Sumeet Walia) یکی دیگر از محققان این مطالعه گفت: همانطور که ماده نانو تجزیه می شود، سطح آن با اتمسفر واکنش می دهد تا گونه های فعال اکسیژن تولید کند.به گزارش سیناپرس، این گونه‌ها در نهایت با جدا کردن سلول‌های باکتریایی به درمان کمک می ‌کنند.

در مطالعه حاضر، محققان ایمنی و اثربخشی استفاده از نانوفلکه‌های فسفر سیاه (BPNFs) را بر روی باکتری‌های رایج از جمله استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به دارو و E. coli آزمایش کردند.

باکتری های تحت درمان با نانوفلکه‌های فسفر سیاه، پس از ۲۴ ساعت، بیش از ۹۹ درصد از باکتری ها کشته شدند. روند مشابهی در مورد P. aeruginosa مشاهده شد که فسفر سیاه باعث مرگ بیش از ۸۰ درصد باکتری‌ها پس از ۲۴ ساعت می ‌شود. فسفر سیاه نه تنها باکتری ها را بدون آسیب رساندن به سلول های دیگر از بین بردند، بلکه پس از از بین بردن تهدید عفونت، خود تجزیه شدند.

والیا گفت: نانوتکنولوژی ضد میکروبی ما به سرعت بیش از ۹۹ درصد از سلول‌های باکتریایی را از بین برد که بسیار بیشتر از درمان‌های رایج امروزی برای درمان عفونت‌ها است.

هنگامی که محققان اثربخشی فسفر سیاه را در برابر سیپروفلوکساسین که یک آنتی بیوتیک وسیع الطیف رایج است، روی زخم موش ها آزمایش کردند، دریافتند که هر دو به طور قابل مقایسه ای در پاکسازی استافیلوکوکوس اورئوس موثر هستند.

نانوفلکه‌های فسفر سیاه همچنین بهبود زخم و بازسازی بافت را در سطح ماکرو و میکروسکوپی در مقایسه با گروه کنترل نشان دادند. درمان روزانه با فسفر سیاه در طی هفت روز باعث بسته شدن ۸۰ درصد از زخم بدون هیچ شواهدی از قرمزی یا شکستگی پوست، شد.

 محققان به این نتیجه رسیدند که بهبود مشاهده شده نشان می دهد که نانوفلکه‌های فسفر سیاه باعث بهبود زخم می شوند حتی زمانی که زخم ها با باکتری استافیلوکوکوس اورئوس بسیار مقاوم آلوده شده باشند. در حالی که خواص ضد میکروبی فسفر سیاه شناخته شده است، خواص ترمیم زخم آن به خوبی مستند نشده است.

شرح کامل این مطالعه در مجله Advanced Therapeutics منتشر شده است.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز