title
کد خبر: 245801
00
پشه آئدس، زنگ خطری برای سیستم بهداشت و درمان

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیماری‌های منتقله از پشه آئدس و راه‌های پیشگیری از آن را باید برای عموم مردم در جامعه آموزش داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر روزیتا بهادری، اظهار کرد: تب دنگ، یک بیماری ویروسی است که باعث بروز تب بالا و گاهی دردهای بسیار شدید استخوانی می‌شود. وی با بیان اینکه تب دنگ ممکن است بدون علامت یا با علائم خفیف باشد؛ افزود: در برخی افراد، علائمی مانند: تب شدید، سردرد شدید (اغلب در جلوی سر)، درد پشت چشم‌ها که با حرکت چشم‌ها شدت می باید و نیز درد شدید عضلانی و مفصلی دیده می‌شود، به طوریکه به این بیماری، تب استخوان شکن نیز گفته می‌شود.

 دکتر بهادری تأکید کرد که افراد باید این بیماری را جدی بگیرند و به آن اهمیت دهند؛ زیرا خطر این بیماری در کودکان، بسیار بالا است.  

 

پشه آئدس، زنگ خطری برای سیستم بهداشت و درمان
مجید عیسی‌زاده، کارشناس مبارزه با بیماری واگیر مرکز بهداشت شهرستان قزوین نیز اظهار کرد که شیوع ناقل این بیماری یعنی پشه آئدس در استان‌های جنوبی، زنگ خطری برای کل سیستم بهداشت و درمان است و اقدامات لازم در زمینه پیشگیری از بروز و شیوع محلی این بیماری‌ها را باید جدی گرفت.

وی همچنین با تشریح شرایط زیستی گونه‌های مهاجم پشه آئدس عنوان کرد: این گونه، برخلاف پشه معمول در منازل، در تمام ساعات شبانه‌روز می‌تواند از چند فرد، گزش و خون خواری کند و همین ویژگی عامل مهمی در انتشار بیماری دارد.

عیسی زاده گفت: پشه آئدس در آب‌های راکد، مانند: آب زیرگلدانی‌ها، آب‌های جمع شده و در ظروف زباله و یا شیروانی منازل و نیز کلیه آب‌های راکد در سطح شهر تخم‌گذاری می‌کند که برای پیشگیری از گزش پشه‌ها در منازل، باید توری‌های ریز در ورودی منازل و پنجره‌ها نصب شود و تمامی آب‌های راکد هرچند مختصر را برای جلوگیری از تخم‌گذاری پشه و تکثیر آن، هر دو روز یکبار خشک کرد.

گفتنی است، این نشست آموزشی روز یکم شهریور 1402 در سالن اجتماعات مرکز بهداشت شهرستان قزوین برای کارکنان ستادی برگزار شد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز