title
کد خبر: 245242
00
نشانه‌های کووید طولانی مدت

بیشتر افراد مبتلا به کووید-۱۹ خفیف در عرض یک تا دو هفته پس از مشاهده علائم احساس بهتری دارند و در عرض یک تا سه ماه نیز به طور کامل بهبود می‌یابند. اما بعضی افراد مدت‌ها پس از ابتلا به کووید-۱۹ همچنان مشکلات جسمانی دارند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد مهدی ناصحی در حاشیه سفر به ایلام و در جمع خبرنگاران گفت: اقدامات بسیاری در دولت سیزدهم صورت گرفته است که یکی از مهم ترین آنها در بیمه سلامت ایران، بحث پوشش بیمه ای بیماران خاص و صعب العلاج است.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: ساماندهی این بیماران در کمیته استانی در حال انجام است، همچنین بحث اتصال بیمه سلامت با تامین اجتماعی شروع شده و این کار از چند مرکز درمانی آغاز شده است.
ناصحی تصریح کرد: امیدواریم در کنار تاسیس صندوق صعب العلاج عمق خدمات نیز افزایش پیدا کند.
ناصحی اضافه کرد: از این پس همه بیماران خاص و سخت درمان سازمان تأمین اجتماعی به صورت الکترونیک و برخط بدون هیچ هزینه ای از حمایت‌های صندوق بیماری‌های صعب العلاج برخوردار شده و هزینه‌ها را سازمان بیمه سلامت پرداخت می‌کند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون بیش از ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور در قالب صندوق‌های مختلف تحت پوشش بیمه سلامت هستند، در همین رابطه ۶۰ درصد جمعیت استان ایلام نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار دارند.
مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به پرداخت مطالبات موسسات و مراکز درمانی اظهار داشت: بیمه سلامت در پرداخت مطالبات بخش‌ خصوصی به روز است و مطالبات برای کل موسسات دولتی تا خرداد ماه پرداخت شده است.

علائم و نشانه‌های بیماری کووید طولانی مدت
به گفته دکتر ناجی، هیچ آزمایشی برای تشخیص کووید طولانی مدت وجود ندارد. پزشکان تشخیص کووید طولانی را بر اساس سابقه پزشکی و بیماری‌های شخص می‌دهند. از جمله سابقه قبلی ابتلا به کووید با داشتن آزمایش مثبت یا علائم و احتمال ابتلا به این بیماری با توجه به شواهد اپیدمیولوژی و همچنین انجام معاینات پزشکی.

شایع‌ترین علائم کووید طولانی مدت
این ویروس‌شناس درباره علائم و نشانه‌های کووید طولانی‌مدت می‌گوید: شایع‌ترین علائم کووید طولانی مدت عبارتند از: احساس تنگی نفس، از دست دادن بویایی، خستگی مفرط و دردهای عضلانی. البته نشانه‌های دیگری هم مانند درد یا گرفتگی در قفسه سینه، بی‌خوابی یا مشکلات مربوط به خواب، مشکلات مربوط به حافظه و تمرکز که به اصطلاح «مه مغزی» نامیده می‌شود یا سرگیجه، تپش قلب و سوزن‌سوزن شدن بدن می‌تواند مربوط به سندرم کووید طولانی باشد.

وی با بیان اینکه این بیماران ممکن است درد مفاصل یا افسردگی و اضطراب را هم تجربه کنند، ادامه می‌دهد: افراد مبتلا به کووید طولانی مدت شاهد علائمی مانند وزوز گوش، گوش درد، بثورات و ضایعات پوستی، سرفه، سردرد، تغییر در حس بویایی یا چشایی، درجه حرارت بالا، گلودرد، احساس کسالت، اسهال، معده درد و از دست دادن اشتها نیز می‌توانند باشند.

دکتر ناجی در پاسخ به این سوال که کودکان نیز به کووید طولانی مدت دچار می‌شوند می‌گوید: کووید طولانی مدت در کودکان کمتر شایع است. اما در صورت ابتلای کودکان به این بیماری، نشانه‌های آن می‌تواند به صورت علائم خلقی، خستگی و اختلالات خواب باشد.

عوامل مؤثر در ابتلا به کووید طولانی مدت
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، عوامل زیادی را برای طولانی شدن کووید دخیل می‌داند؛ عواملی که می‌تواند خطر ابتلا به کووید طولانی را در افراد تغییر دهد:

واکسیناسیون: افرادی که در برابر کووید واکسینه نشده‌اند، در صورت آلوده شدن به ویروس کرونا ممکن است در مقایسه با افرادی که واکسینه شده‌اند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کووید طولانی قرار بگیرند. بنابراین احتمال کمتری وجود دارد که یک فرد واکسینه شده به کووید طولانی مبتلا شود.

ابتلا به واریانت‌های مختلف کووید: واریانت‌های مختلف کووید-۱۹ می‌تواند بر شانس ابتلای طولانی مدت افراد به کووید تأثیرگذار باشد. مثلاً واریانت امیکرون کمتر از واریانت دلتا منجر به کووید طولانی مدت می‌شود.

سن و جنس: سن و جنسیت افراد نیز می‌تواند عامل مهمی در ابتلای آنها به طولانی شدن نشانه‌های کرونا باشد. یعنی جوانان و مردان کمتر احتمال دارد به کووید طولانی مبتلا شوند. 

بیماری‌های زمینه‌ای: افرادی که قبل از ابتلا به کرونا دچار بعضی بیماری‌های زمینه‌ای و مشکلات پزشکی مانند فشار خون بالا، دیابت، چاقی و آسم هستند بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت قرار می‌گیرند.

شدت بیماری کووید: توجه داشته باشیم افرادی که به نوع شدید کرونا مبتلا می‌شوند، به گونه‌ای که نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا می‌کنند یا چندین بار به کووید مبتلا شده‌اند، نیز بیشتر در معرض ابتلا به کووید طولانی مدت هستند.

توجه داشته باشیم که شدت بیشتر بیماری احتمال طولانی شدن بیماری را بیشتر می‌کند. اگر افرادی که به کووید خفیف هم مبتلا شده‌اند می‌توانند به کووید طولانی مدت مبتلا شوند.

مدت و دوره بیماری کرونای طولانی مدت
دکتر علیرضا ناجی با بیان اینکه میانگین مدت کووید طولانی حدود ۳ تا ۴ ماه است، اما در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، می‌گوید: اکثر علائم طولانی مدت کووید در عرض ۱۲ ماه خود به خود از بین می‌روند، اما در بعضی موارد ممکن است تا ۲۴ ماه هم طول بکشد. اما تعداد کمی از افراد مبتلا به کووید طولانی ممکن است دچار اثرات سوء دائمی بر ریه‌ها، قلب و لخته شدن خون در بدن شوند. همچنین احتمالاً ابتلا به دیابت هم در این افراد وجود دارد.

راه‌های پیشگیری از ابتلا به کووید طولانی مدت
رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به کووید طولانی مدت را جلوگیری از مبتلا شدن به این بیماری و همچنین اقدام در کاهش شدت بیماری می‌داند. بنابراین واکسیناسیون، درمان به‌موقع پس از ابتلا به بیماری برای کاهش شدت آن، مراقبت‌های بهداشتی و اجتماعی مؤثر در مبتلا نشدن به بیماری می‌تواند از جمله راهکارهای مهم در پیشگیری از ابتلا به کووید طولانی باشد. ضمن آنکه تماس نزدیک نداشتن با افرادی که مبتلا به کووید یا مشکوک به آن هستند و شست‌وشوی صحیح و مرتب دست‌ها هم از دیگر عوامل مؤثر در ابتلا به این بیماری است.

منبع: همشهری آنلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز