title
کد خبر: 243672
00
در صورت بروز این علائم گرمازدگی در سالمندان فورا به پزشک مراجعه کنید

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: مردم به ویژه سالمندان و افراد دارای بیماری‌های خاص، حتما در صورت بروز علائم نگران کننده گرمازدگی در سریعترین زمان به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمدرضا اکبری اظهارکرد: کاهش توانایی تنظیم دمای بدن، کاهش ظرفیت تعریق، بیماری‌های مزمن، مصرف برخی داروها و از دست دادن احساس تشنگی، برخی از عوامل افزایش آسیب ناشی از گرما در سالمندان است.

وی افزود: با سالمند شدن، حس تشنگی کاهش می‌یابد و سالمندان ممکن است کمتر احساس تشنگی کنند. این مساله می‌تواند به مصرف کمتر آب و مایعات و در نتیجه هیدراسیون کمتر منجر شود.

وی ادامه داد: دمای بالای بدن، سردرد شدید و سرگیجه، تهوع، استفراغ و اسهال، خستگی شدید و ضعف عمومی، تاری دید و اختلال در حرکت، تشنج یا از دست دادن هشیاری، علائم و نشانه‌های گرمازدگی است.

اکبری با بیان اینکه سالمندان باید مقدار کافی آب و مایعات مصرف کنند، گفت: هرچند، نوشیدن عرقیات یا دم کرده‌های گیاهی نیز سودمند است اما بهترین نوشیدنی، آب ساده است.

وی تاکید کرد: استفاده از شربت به علت میزان قند بالا توصیه نمی‌شود ولی نوشیدن روزانه حداقل ۲ تا ۳ لیوان شیر علاوه بر رفع تشنگی، در تأمین املاح و ویتامین‌های مورد نیاز بدن مفید است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی همچنین اظهار کرد: در فصل گرما برای پیشگیری از گرمازدگی و ترغیب افراد در نوشیدن مایعات، تهیه شربت سکنجبین و تخم کاسنی، عناب و زرشک، خاکشیر یخ زده و آبلیمو می تواند به میزان قابل توجهی مفید باشد.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز