کد خبر: 2434
تاریخ انتشار: دوشنبه 08 آذر 1395 - 13:44
مدیر پروژه بینالمللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی گفت: ورود بدون اطلاع آفرودبازان منجر به تخریب کویر لوت و بخشهای جنوبی زیستگاه یوزپلنگ ایرانی در" راور کرمان" شده است.
به گزارش «بهداشت نیوز» هومن جوکار مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی درباره هجوم عدهای از آفرودبازان به زیستگاه یوزپلنگ ایرانی اظهار داشت: با خبر شدیم عدهای با ماشینهای آفرود در تاریخ 27 و 28 آبان امسال با شعار حمایت از یوزپلنگ آسیایی در مناطق آزاد کرمان با طی کردن مسیری از دره کویر لوت اقدام به تخریب زیستگاه این گونه کردهاند.
وی با بیان اینکه در واقعیت این عمل آفرودبازان نادرست بوده، افزود: هرچند اقدام آفرودبازان برای یوز ایرانی از جنبه تبلیغاتی خوب بوده است اما آنها با ورود ماشینهای آفرود، زون حفاظتی کویر لوت که به تازگی به ثبت جهانی رسیده است را مورد تخریب قرار داده اند.
مدیر پروژه بین المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی ادامه داد: آفرودبازان با ورود به حساسترین نقطه کویر لوت یعنی "دره لوت" و تنها رودخانه آن از بخش جنوبی منطقه حفاظت شده راور کرمان که زیستگاه یوزپلنگ آسیایی است، گذشته اند.
جوکار ادامه داد: با اینکه این آفرودبازان داخل زیستگاه یوزپلنگ آسیایی نشدهاند اما با ورود به بخش جنوبی پناهگاه حیاتوحش دربند در راور کرمان و داخل منطقهای از کویر لوت که احتیاج به حفاظت بیشتر دارد، مشکلاتی را به وجود آوردهاند.
وی تأکید کرد: چون غالبا از آفرود برای تخلیه هیجانات استفاده میشود، تردد آنها در مناطقی چون کویر لوت که به تازگی به ثبت جهانی یونسکو رسیده باید مورد بازنگری قرار بگیرد.
مدیر پروژه بینالمللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی تصریح کرد: به دلیل عدم امکانات سازمان میراث فرهنگی و از آنجایی که کویر لوت به تازگی به ثبت جهانی رسیده، امکانات و شرایط مناسبی برای اعمال حفاظت ویژهتر در این منطقه وجود ندارد.
جوکار در پایان گفت: بنابراین مشارکت مردم در حفظ این مناطق لازم است و نباید آفرودبازان بدون اطلاع و هماهنگی بامسئولان ذیربط وارد این مناطق شوند.
منبع: باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر


نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.