title
کد خبر: 242766
00
هدف طلایی در رژیم کودکان، کاهش وزن سریع نیست!

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی زنجان، گفت: هدف در رژیم غذایی کودکان دارای اضافه‌ وزن، کاهش وزن سریع نیست بلکه هدف طلایی، تنها تصحیح عادات غذایی آنان است.

به گزارش بهداشت نیوز، عصمت عباسی اظهار کرد: تصحیح عادات غذایی در درازمدت نه تنها سبب کاهش وزن و رسیدن به وزن مطلوب می‌شود بلکه مانع از ایجاد اختلالات فیزیولوژیک در رشد و نمو کودکان و نوجوانان می‌شود.

وی نقش والدین به عنوان الگو را یکی از مهم‌ترین عوامل در بهبود تغذیه کودکان عنوان کرد و افزود: لازم است والدین عادات غذایی خود را بهبود بخشند تا اثربخشی بهتری برای کودکان ایجاد کنند.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه آنچه در کودکی فرزندان‌مان بکاریم در بزرگی آنها درو خواهیم کرد، گفت: دادن اطلاعات تغذیه‌ای مناسب به کودکان در خصوص انواع غذا و علت مصرف آنها سبب افزایش آگاهی تغذیه‌ای آنان شده و می‌تواند در تغییر نگرش آنها موثر باشد.

وی برنامه غذایی و رژیمی را برای کودکان مناسب دانست که مانع از ایجاد حس گرسنگی در آنان شود چرا که این امر با تغییرات فیزیولوژیکی که ایجاد می‌کند احتمال افزایش وزن کودک را در پی خواهد داشت.

عباسی افزود: برای این منظور تقسیم وعده‌های غذایی در مقدارهای کمتر و دفعات بیشتر سبب کاهش میل گرسنگی در کودک و کم شدن احتمال دریافت کالری بیشتر در اثر مصرف غذاهای پرکالری فاقد ارزش تغذیه‌ای می‌شود.

وی این تقسیم‌بندی را متفاوت از ریزه‌خواری یا خرده‌خواری عنوان کرد و گفت: در حالت ریزه‌خواری فرد در کنار وعده‌های اصلی، ریزه‌خواری نیز دارد که سبب افزایش دریافت کالری می‌شود در حالی که در تقسیم‌بندی وعده‌های غذایی به دفعات بیشتر، همان کالری مورد نیاز در طی ساعات مختلف تقسیم می‌شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان، با بیان اینکه تنوع غذایی در رژیم کودکان دارای اهمیت ویژه‌ای است، به بیان مزیت‌های آن پرداخت و اظهار کرد: با رعایت تنوع غذایی، دریافت انواع مواد مغذی مورد نیاز بدن افزایش می‌یابد؛ ضمن آن‌که کودک دچار دل‌زدگی غذایی نمی‌شود و میل به غذاهای بیرون از منزل پیدا نمی‌کند.

وی افزود: از سوی دیگر شانس تطبیق بدن با غذا که از آثار فیزیولوژیک عدم تنوع غذایی می‌باشد، کاهش یافته و در نهایت ضمن دریافت مواد مغذی مورد نیاز، کاهش وزن با شانس بهتری انجام می‌شود.

عباسی قابلیت ماندگاری شرایط ایده‌آل وزنی و عدم بازگشت به حالت اضافه‌وزن و چاقی را از دیگر موارد مورد توجه در رژیم‌های غذایی دانست و خاطرنشان کرد: این مهم جز با تغییر عادات غذایی میسر نمی‌شود و لازمه این تغییر، امکان فراهم کردن غذاهای مورد نظر برای فرد و خانواده او است به بیان دیگر اگر در فرهنگ غذایی جامعه‌ای که فرد در آن زندگی می‌کند، غذاهای توصیه شده در رژیم غذایی او موجود نباشد یا تهیه آنها با سختی همراه باشد، عملا امکان عادت‌سازی آن غذاها غیرممکن است.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان افزود: البته این بدان معنا نیست که نباید از غذاهای جدید استفاده کرد بلکه به این نکته اشاره دارد که غذای جدید باید با مواد اولیه روزمره که در سبد غذایی خانواده است، قابل تهیه شدن باشد.

عباسی با بیان اینکه غذاهای توصیه شده در رژیم غذایی باید بخشی از سفره خانواده باشد تا قابلیت عادت‌پذیری و ماندگاری پیدا کند، اظهار کرد: باید از رژیم‌های غذایی سخت همراه با اقلام غذایی خاص پرهیز شود.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز