title
کد خبر: 242590
00
توصیه های پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم‌ پزشکی مشهد همزمان با بازگشت حجاج از سفر معنوی بیت الله الحرام ، بر اهمیت پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد وگفت: کشتار دام باید در کشتارگاه های بهداشتی و با نظارت دامپزشکی صورت پذیرد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ناصر امینی با اشاره به اینکه مهمترین راههای انتقال بیماری تب کریمه کنگو از طریق گزش کنه، تماس با دام، ترشحات و بافتهای آلوده است و این بیماری قابلیت انتقال انسان به انسان نیز دارد، خاطر نشان کرد: از کشتار دام در معابر عمومی و خارج از کشتارگاه اکیداً خودداری کنیم؛ گوشت دام تازه ذبح شده را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و سپس با پوشیدن دستکش آن را خرد کرده و در فریزر قرار دهیم و از مصرف فراورده های خام یا نیم پز (جگر، گوشت، بافت های عصبی، مغز و ...) جداً خودداری شود.

وی از شناسایی 14 بیمار مشکوک به تب خون‌ریزی ‌دهنده کریمه کنگو در سه ماهه ابتدایی امسال در مناطق تحت پوشش این دانشگاه خبر داد و افزود: در این مدت ۹ نفر مبتلای محتمل نیز شناسایی شده‌اند و یک نفر نیز به ‌طور‌قطعی به این بیماری ویروسی مبتلا شده است.

دکتر امینی درباره آمار ابتلا به این بیماری در دو سال گذشته نیز اظهارکرد: در سال ١۴۰۰ ، در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ١۰ مورد مشکوک، ٧ مورد محتمل و موارد قطعی صفر بود اما در سال ١۴۰١ ، ٢۰ مورد مشکوک، ١۴ مورد محتمل و ۴ مورد قطعی ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه تا  ماه های مهر و آبان احتمال ابتلا به این بیماری وجود دارد، اما در شش ماه دوم سال آمار این بیماری ویروسی کاهش پیدا می‌کند، خاطر نشان کرد: خوشبختانه در دو سال اخیر و سه ماه ابتدایی امسال مورد فوتی ناشی از تب کریمه کنگو در استان نداشته‌ایم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز