title
کد خبر: 241933
00
 مصرف این داروها قبل از جراحی خطرناک است

بر اساس هشدار جدید انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا، داروی بسیار مرسوم کاهش وزن با عنوان اوزمپیک می تواند برای بیمارانی که قرار است تحت بیهوشی برای یک عمل جراحی قرار گیرند، خطرناک باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد: برخی داروهای رایج لاغری که پیش از این در هنگام جراحی و بیهوشی عمومی مورد توجه قرار نمی گرفتند، می توانند تهدیدی جدی برای بیمار محسوب شود.

گفتنی است داروهای موسوم به سماگلوتاید ، Ozempic ، Wegovy  و سایر داروهای هم رده که به عنوان آگونیست های گیرنده GLP-1 شناخته می شوند، باعث کاهش سرعت هضم شده و احساس گرسنگی را کاهش داده و میزان غذا خوردن افراد را به میزان محسوسی کم می کنند.

دکتر مایکل چامپیو (Champeau)، رئیس انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا ، در این رابطه گفت: در پی مصرف این داروها، مواد غذایی در معده باقی مانده و خطر استفراغ را در هنگام بیهوشی افزایش می دهد. ما گزارش هایی از استفراغ افراد بلافاصله قبل از عمل داشته ایم و این اتفاق در حالی رخ می دهد که  نباید هیچ غذایی در معده آن ها وجود داشته باشد.

انجمن متخصصان بیهوشی آمریکا توصیه می کند: افرادی که از آگونیست GLP-1 مانند Ozempic استفاده می کنند، قبل از جراحی، مصرف آن را متوقف کنند. در واقع اگر چنین دارویی را یک بار در روز مصرف می کنید، نباید دوز روزانه خود را روز قبل و بعد از جراحی مصرف کنید و اگر هفته ای یک بار این دارو مصرف می کنید، باید دوز خود را تا بعد از جراحی به طور کامل متوقف کنید.

دکتر مایکل چامپیو در تکمیل توضیحات خود گفت: اگر شما آن را هر یکشنبه مصرف می کنید و در روز چهارشنبه تحت عمل جراحی قرار می گیرید، نمی توانید آن را یکشنبه قبل از عمل جراحی مصرف کنید. توصیه می شود حداقل یک هفته قبل از عمل مصرف این دارو متوقف شده و موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.

در حقیقت زمانی که تکنیک بیهوشی برای اولین بار در دهه ۱۸۴۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت، هیچ کس از این موضوع خبر نداشت که وجود غذا در معده بیمار می تواند مرگبار باشد.

در آن زمان پزشکان دریافتند: ممکن است کسی را با اتر بیهوش کرده و وی استفراغ کند در حالت بیهوشی این غذای استفراغ شده وارد ریه فرد شده و جان وی را در معرض خطر قرار دهد. به همین دلیل است که متخصصان بیهوشی برای مدت زمانی که بیماران قبل از جراحی نیاز به ناشتا بودن دارند، سختگیر هستند.

در بسیاری از موارد بیماران به این موضوع توجه نکرده و صبح روز جراحی از فرط گرنسگی اقدام به خوردن مواد غذایی می کنند. در این شرایط قطعا عمل جراحی لغو شده و به تعویق خواهد افتاد.

 باید توجه داشت داروهایی حاوی آگونیست های GLP-1  مانند Ozempic در ابتدا برای درمان افراد مبتلا به دیابت ساخته شدند. طبق گفته متخصصان مرکز پزشکی جان هاپکینز، آن ها هورمونی به نام GLP-1 را تقلید می کنند که پانکراس را وادار می کند تا انسولین بیشتری بعد از غذا تولید کند.

این داروها همچنین غذا را برای مدت زمان طولانی‌ تری در معده نگه می‌ دارند، بنابراین بیماران هنگام غذا خوردن زودتر احساس سیری کرده و اشتهای آن ها سرکوب می شود. در حقیقت این فرایند می تواند به لاغری منجر شود.
منبع: سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز