title
کد خبر: 238851
00
ماده ای که جان نوزادان نارس و بیمار را نجات می دهد

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نوزادان نارس با شیر اهدایی مادر تغذیه می شوند تا هر چه سریع تر به تغذیه کامل برسند.  

به گزارش بهداشت نیوز، شیر مادر یک موهبت طبیعی و مائده الهی برای همه نوزادان به ویژه نوزادان بستری در بخش های بیمارستانی است. تغذیه نوزاد نارس با شیر مادر به عنوان سرمایه ای شگرف برای کاهش مرگ و میر کودکان زیر 5 سال، بهبود کیفیت زندگی و کاهش بار اجتماعی اقتصادی درجهان مورد توجه قرار گرفته است. تغذیه نوزادان نارس امروزه به چالشی بزرگ برای طب نوزادان و دست اندرکاران سلامت نوزادان تبدیل شده است. نوزادان نارس در معرض عوارض متعددی هستند که این عوارض با مصرف شیر مادر به صورت قابل توجهی کاهش می یابد.

در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته، نوزادان نارس با شیر اهدایی مادر (پاستوریزه شده در بانک های شیر مادران) تغذیه می شوند تا هر چه سریع تر به تغذیه کامل برسند.

در اختیار داشتن شیرهای اهدایی مادران از طریق بانک شیر برای نوزادانی که از شیر مادر خود محروم هستند، منجر به نجات جان این دسته از نوزادان و کاهش مرگ و میر این گروه سنی می شود. قابل ذکر است کاهش میزان تغذیه با شیر مادر عامل 11 درصد از مرگ های کودکان زیر پنج سال است.

بر اساس توصیه سازمان های بین المللی جهان در مواردی که نوزادی به هر دلیل از شیر مادر خود محروم است، شیرهای اهدایی آماده شده در بانک های شیر بهترین گزینه بعدی برای تغذیه او محسوب می شود.

تغذیه موثر با شیر مادر کلید مبارزه با بسیاری از مشکلات تغذیه ای و عوارض آن است. اغلب مشکلات تغذیه ای، زردی، افت قندخون، ناپایداری دمای بدن، مشکلات تنفسی، افزایش خطر ابتلا به عفونت، کم آبی و بستری دوباره در بیمارستان را می توان با تغذیه با شیر مادر کاهش داد یا مانع بروز آن شد.

تغذیه با شیرمادر در افزایش سطح ایمنی، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و جنبه های روانی – اجتماعی نوزادان نارس بسیار تاثیرگذار است.

در راستای سیاست های جوانی جمعیت و کاهش مرگ نوزادان، بانک شیر مادر بیمارستان حضرت زینب (س) در سال 1398راه اندازی شده است و سالیانه حدود 350 لیتر شیر از طریق مراکز خدمات جامع سلامت جمع آوری و در اختیار نوزادان نیازمند قرار می گیرد.

مادران دارای فرزند زیر یک سال که مایل هستند شیر اضافه بر نیاز کودک خود را برای تغذیه نوزادان نیازمند اهدا کنند، می توانند به پایگاه های سلامت، پایگاه های پزشک خانواده و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند یا با شماره تلفن گویای 07137266811 الی 19 تماس حاصل کنند.

دکتر «ثریا زحمتکش»، رئیس گروه سلامت نوزادان و کودکان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز