title
کد خبر: 235599
00
 بلوغ پسران از چه سنی شروع شده و چه علائمی دارد؟

بلوغ پسران از چه سنی شروع شده و چه علائمی دارد؟ بلوغ پسران مرحله‌ای است که در آن، فرد دوران کودکی را پشت سر گذاشته و خود را برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی آماده می‌کند و معمولا در سنین کم ...

بلوغ پسران مرحله‌ای است که در آن، فرد دوران کودکی را پشت سر گذاشته و خود را برای ورود به دنیای بزرگ‌سالی آماده می‌کند و معمولا در سنین کم شروع می‌شود. همه ما اعم از پسر و دختر با چالش‌های دوران بلوغ مواجه می‌شویم ولی این مسیر برای برخی افراد کمی مشکل‌ساز است؛ به ‌طوری که حتما باید از مشاور یا روان‌پزشک برای حل  مشکلات کمک بگیرند. اگر فرزندان ما کاملا با علائم و نشانه‌های بلوغ آشنایی پیدا کنند، عبور از این مرحله و روبه‌رویی با تلاطم‌های جسمی و روانی برایشان راحت‌تر خواهد بود. ما در این  مقاله به بررسی کامل بلوغ در پسران پرداخته‌ایم پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بلوغ پسران چگونه است؟

اگر در آشنایان یا خانوده خود فرزند پسری داشته باشید که دوران کودکی را به اتمام رسانده و می‌خواهد وارد دنیای نوجوانی شود حتما متوجه تغییرات جسمی مانند بم‌شدن صدا و بزرگ‌تر شدن هیکل آنها شده‌اید. این تغییرات که از نشانه‌های بلوغ پسران است، به ‌دلیل هورمون‌های جنسی به ‌وجود می‌آیند و در این زمان دستگاه تناسلی به رشد کامل رسیده و آماده باروری می‌شود.

مغز نیز در این زمان دچار تغییر شده و فرد را از نظر روحی و فکری با چالش‌هایی مواجه می‌کند. در عبور از بلوغ باید به فرزند خود توجه زیادی داشته باشید.

 

بلوغ پسران از چه سنی شروع می شود؟

سن بلوغ و میزان طولانی‌شدن آن کاملا به بدن فرد بستگی دارد اما در بیشتر افراد از 11 سالگی شروع و تا 13 سالگی نیز ادامه دارد. البته این عدد در برخی کودکان به 9 تا 14 سالگی نیز می‌رسد. به‌ طور کلی نمی‌توان عدد دقیقی برای این دوران بیان کرد اما سنین گفته‌شده رایج‌ترین سن ‌و سال است.

البته دیده‌شده که برخی از پسران تا سنین بالایی بلوغ را تجربه نکنند که در ادامه به بررسی شرایط آنها می‌پردازیم. همچنین ممکن است تغییرات هورمونی در بدن فرد شروع شود اما هنوز جسم مانند کودکی باقی بماند.

در چنین شرایطی نیز والدین احتمالا تصور می‌کنند که فرزاندشان به بلوغ دیررس مبتلا شده که این موضوع صحیح نیست و با گذشت زمان، علائم جسمی نیز خود را نشان می‌دهند.  

بلوغ دیررس پسران چگونه است؟

بلوغ پسران، شرایطی جسمانی است که همه ما باید تجربه کنیم. اگر پسری تا سن 14 سالگی هیچ نشانه‌ای از بلوغ در خود ندید به ‌احتمال زیاد دچار بلوغ دیررس شده است. البته این شرایط معمولا خطرناک نبوده و تنها باعث کوتاهی قد پسر نسبت به سایر همکلاسی‌ها و دوستانش می‌شود.

اگر عدم بلوغ به ‌موقع ناشی از کمبود سطح هورمون تستوسترون در فرد باشد؛ با تزریق هورمون می‌توان خیلی سریع وی را درمان کرد. مشکلات بیضه نیز که معمولا مادرزادی است با تزریق هورمون برطرف می‌شود.

بلوغ زودرس پسران چگونه است؟

در شرایطی که علائم بلوغ پیش از 9 سالگی خود را نشان‌دهد؛ معمولا بلوغ زودرس اتفاق افتاده که در این وضعیت فرد قد بلندتری نسبت به همسالان خود خواهد داشت. اما رشد قد برای این افراد به ‌صورت طبیعی طی نشده و قبل از رسیدن به زمان اصلی متوقف می‌شود.

بلوغ پسران چند مرحله دارد؟

برای دریافت اطلاعات بیشتر بلوغ پسران، باید با مراحل این دوران نیز آشنایی کاملی داشته باشید. ما در ادامه به‌ بررسی مرحله‌های مختلف پرداخته‌ایم. این مراحل که پنج رتبه‌بندی دارد را مراحل تانر می‌گویند که به شرح زیر است.

مرحله یک بلوغ جنسی

در مرحله اول، هنوز رویش مویی در ناحیه تناسلی دیده نمی‌شود؛ همچنین بیضه‌ها کوچک و آلت تناسلی حالت کودکانه خود را حفظ کرده است.

مرحله دوم بلوغ جنسی

در این مرحله از تانر، تغییرات کمی در ناحیه تناسلی ایجاد می‌شود. کیسه بیضه‌ها کمی تیره، بزرگ و نازک‌تر شده و اندازه بیضه نیز بزرگ خواهد شد. در این مرحله که بین سنین ده تا 15 سال اتفاق می‌افتد موهای نازکی اطراف آلت رشد می‌کنند اما اندازه آلت دچار تغییر چشم‌گیری نمی‌شود.

مرحله سوم بلوغ جنسی

در این مرحله از بلوغ پسران که از ده تا 16 سالگی ادامه دارد بزرگ‌شدن بیضه اتفاق افتاده و در کنار آن آلت تناسلی نیز دچار تغییر سایز می‌شود. موهای ناحیه تناسلی نیز به‌ تدریج ضخامت بیشتری به خود گرفته و موج‌دار یا فر خواهند شد.

مرحله چهارم بلوغ جنسی

این مرحله از تانر نیز بین 12 تا 17 سالگی است. پسران در این دوران با رشد بیضه و کیسه بیضه مواجه می‌شوند. رنگ کیسه نیز به مرور تیره‌تر شده و همچنین آلت تناسلی بزرگ‌تر و بلندتر خواهد شد. موهای رشدکرده نیز ضخامتشان به ‌اندازه یک فرد بالغ می‌شود اما معمولا تعداد موها کم‌تر از زمان بلوغ کامل است.

مرحله پنجم بلوغ جنسی

این مرحله از تانر که آخرین مرحله از بلوغ پسران است؛ باعث رشد کامل بیضه‌ها شده و دیگر تغییری در آنها ایجاد نمی‌شود. همچنین تمامی موهای ناحیه تناسلی رشد کرده و کاملا ضخیم و فر خواهند شد.

بلوغ در پسران چه علائمی دارد؟

دوران بلوغ با تغییراتی همراه است که هر فرد دیر یا زود آنها را تجربه می‌کند. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

رشد بدنی

یکی از تغییرات مهم در بلوغ پسران شروع رشد بدنی آنها است. در این زمان بدن فرد بزرگ‌تر شده و قد وی نیز بلندتر می‌شود. بلوغ می‌تواند روی ناحیه‌های به ‌خصوصی از بدن تاثیر بگذارد و آنها را با رشد ناگهانی همراه کند که در این شرایط فرد احساس ناراحتی و نداشتن تناسب اندام را دارد.

البته نباید نگران این مورد بود؛ زیرا بدن به‌ تدریج همه بخش‌ها را با تغییر همراه کرده و دوباره شاهد اندامی متناسب خواهید بود.

ایجاد تغییر در ناحیه تناسلی

با افزایش سطح تستوسترون که توسط بیضه تولید می‌شود، ناحیه تناسلی نیز دچار تغییر شده و اندازه آلت تناسلی و بیضه‌ها با رشد همراه خواهد شد.

افزایش رشد موهای بدن

 در این شرایط از بلوغ پسران، موهایی در ناحیه تناسلی و زیر بغل رشد کرده که ابتدا نازک و کم‌پشت هستند و به ‌تدریج ضخیم و پر می‌شوند. سایر موهای بدن نیز با افزایش رشد و ضخامت روبه‌رو شده و همچنین روی چانه و پشت لب پسران نیز شاهد رویش مو خواهد بود.

شروع تولید اسپرم

اسپرم به ‌دلیل وجود تستوسترون تولید می‌شود و دوران بلوغ نیز بیشتر علائم ناشی از افزایش سطح این هورمون در بدن است. دوران بلوغ زمانی‌ است که پسران دچار تحریک جنسی و انزال می‌شوند. این اتفاق حتی ممکن است در خواب بیفتد پس جای نگرانی ندارد.

بم‌شدن صدا

صدای پسران در این دوران به‌ دلیل رشد تارهای صوتی حنجره دچار تغییراتی شده که به آن حالتی خروسی می‌دهد. البته صدا پس از اتمام دوران بلوغ کاملا مردانه می‌شود.

ایجاد جوش یا آکنه

تغییر سطح هورمون در بلوغ پسران می‌تواند باعث ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت، گردن، کمر، شانه‌ها و سینه شود. برای اینکه این جوش‌ها کم‌تر شوند راه‌کارهایی از جمله رعایت بهداشت وجود دارد.

بلوغ در پسران شرایطی است که برای هر فرد در سن خاصی اتفاق می‌افتد اما طبق آمار ارائه‌شده معمولا بین سنین ده تا 13 سالگی رخ می‌دهد. بلوغ برای برخی زودتر و برای برخی نیز دیرتر اتفاق می‌افتد که البته معمولا جای نگرانی نیست و در شرایط‌های خاص با تزریق هورمون درمان حاصل می‌شود.

بلوغ پنج مرحله داشته که در این مراحل، تمامی علائم مانند تغییر صدا، رشد بیضه‌ها، رشد بدنی و دیگر موارد رخ می‌دهد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز