title
کد خبر: 234131
00
 دزهای یادآور واکسن کرونا برای این افراد مفیدتر از دیگران است

داده‌های یک مطالعه جدید نشان می دهد که دزهای یادآور واکسن کرونا برای افراد ۵۰ ساله و بالاتر مفیدتر است اما برای جوانان این میزان تاثیر را ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز، برای انجام این مطالعه، متخصصان تجزیه و تحلیل آماری را با استفاده از میزان مرگ و میر ناشی از کووید انجام دادند و کارآیی واکسن‌ها را در محافظت از افراد در برابر مرگ ناشی از این بیماری بررسی کردند.

در حالی که مشخص شد دزهای یادآور واکسن کرونا در میان افراد مسن بسیار موثر هستند، اما این مطالعه نشان داد که تزریق آن در افراد جوان تفاوت چندانی ایجاد نمی کند زیرا به هر حال احتمال مرگ جوانان بر اثر ابتلا به این عفونت کمتر است.

"برنارد بلک"، محقق اصلی این مطالعه و استاد دانشگاه شیکاگو در این باره گفت: دزهای یادآور واکسن کرونا ممکن است برای افراد جوان تر فایده کمتری داشته باشند.

با وجود اینکه میلیون‌ها آمریکایی دزهای اولیه واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده‌اند، طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC)، تنها حدود ۱۶ درصد از افرادی که در این کشور واجد شرایط دریافت دز یادآور واکسن کرونا هستند، این دز را دریافت کرده‌اند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده توصیه می کند که همه افراد شش ماهه و بالاتر واکسن کووید۱۹ و دزهای یادآور آن را دریافت کنند.

با توجه به اینکه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده و سازمان غذا و داروی این کشور آماده توصیه نسبت به تزریق سالانه واکسن‌های کووید۱۹ هستند، دکتر بلک معتقد است که این توصیه می بایست به افراد ۶۰ ساله و بالاتر اختصاص یابد.

این استاد دانشگاه شیکاگو همچنین گفت: ما هنوز اطلاعات کافی مبنی بر اینکه افراد زیر ۶۰ سال نیز می بایست به صورت سالانه واکسن کرونا را دریافت کنند، نداریم.

برای این مطالعه، بلک و همکارانش سوابق مرگ و واکسیناسیون ۷۲۲ هزار بزرگسال را از یک ژانویه ۲۰۲۱ تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۲ بررسی کردند.

همانند سایر تحقیقات انجام شده در این زمینه، این مطالعه نیز نشان داد که مصونیت ناشی از تزریق دو دز اولیه واکسن کرونا به مرور زمان و به ویژه در برابر سویه مسری امیکرون کاهش می یابد.

این مطالعه نشان داد که دز یادآور واکسن کرونا اساسا خطر مرگ ناشی از این بیماری را کاهش می دهد. دزهای یادآور واکسن کرونا خطر مرگ ناشی از این عفونت را برای افراد ۶۰ ساله و بالاتر به ۱۱ درصد کاهش می دهد.

به گزارش مدیکال اکسپرس، با این حال متخصصان می گویند که افراد جوان تر و سالم تر از افراد مسن یا افراد با شرایط پیچیده پزشکی در معرض خطر کمتری برای مرگ بر اثر کووید هستند اما این بدان معنا نیست که آنها بیمار نشده یا این عفونت را به دیگران منتقل نمی کنند.

بلک می‌گوید: واکسن‌ها قطعا مفید هستند اما نباید در مورد مفید بودن آنها اغراق کنیم. در مورد واکسن کرونا هم همینطور است و دز سالانه آن بدون شک می تواند به اندازه واکسن آنفلوآنزا مفید باشد و نه بیشتر از آن.

این یافته ها به صورت آنلاین در مجله Vaccines منتشر شده است.
منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز