title
کد خبر: 232262
00
آیا ختنه آلت تناسلی  خوب است یا نه؟

برای برخی ختنه یک عمل مذهبی یا فرهنگی و برای برخی دیگر یک تصمیم بهداشتی است. با این حال، حتی در میان متخصصان پزشکی، در مورد اینکه آیا برداشتن پوست ختنه گاه یک فرد مزایای بالینی واقعی دارد یا خیر؟ توافق وجود ندارد.

به گزارش بهداشت نیوز، یافته های یک مطالعه جدید شامل ۱۱ کودک در ایالات متحده شواهدی را نشان می ده: برداشتن پوستی که نوک آلت تناسلی را می پوشاند می تواند فراوانی و ترکیب جوامع باکتریایی و قارچی را که به طور طبیعی در آنجا زندگی می کنند، تغییر دهد.

به گفته محققان، برخی از جوامع باکتریایی که به دنبال ختنه کاهش یافته اند، در تحقیقات دیگر با التهاب و عفونت های مقاربتی (STIs) مرتبط هستند. این موضوع به طور آزمایشی به این معنی است که ختنه ممکن است با محدود کردن التهاب در بافت ‌های آلت تناسلی و اهداف ویروسی روی پوست، حساسیت فرد به بیماری ‌های مقاربتی را کاهش دهد.

پژوهشگران توضیح می دهند: میکروبیوم یک مرز جدید در تحقیقات علمی است و میکروبیوم آلت تناسلی تقریباً به خوبی روده مطالعه نشده است. این تئوری که ختنه انسان را در برابر بیماری های مقاربتی محافظت می کند، حداقل از دهه ۱۸۰۰ در جریان بوده است، زمانی که دانشمندی به نام جاناتان هاچینسون (Jonathan Hutchinson) متوجه شد که یهودیان ختنه شده در لندن بیشتر از جوامع ختنه نشده در برابر سیفلیس محافظت می شوند.

با این حال، دانشمندان دیگر آن زمان استدلال کردند که هاچینسون در نتیجه گیری عجول بوده است. آنها هشدار دادند که همبستگی با علیت برابری نمی کند و عوامل مخدوش کننده دیگری می تواند بر این پیوند آماری تأثیر بگذارد.

اما امروزه، ده‌ها مطالعه مشاهده‌ ای و چند کارآزمایی بالینی تصادفی ‌سازی شده در طول سال‌ ها شواهدی پیدا کرده ‌اند که نشان می ‌دهد، ختنه می ‌تواند افراد را حداقل تا حدودی از برخی از بیماری ‌های مقاربتی محافظت کند.

متاآنالیزهای مبتنی بر داده های جهانی نشان داده اند: ختنه با کاهش عفونت های باکتریایی مانند سیفلیس یا عفونت های ویروسی مانند تبخال تناسلی یا ویروس هرپس سیمپلکس نوع ۲ مرتبط است.

گفتنی است، بر اساس داده‌ های جمع‌ آوری‌ شده در آفریقای جنوبی، محققان استدلال کردند که ختنه می‌ تواند برای انتقال ویروس اچ ‌آی ‌وی معادل آن چیزی باشد که یک واکسن با کارایی بالا به دست می‌آورد. چنین نتیجه‌ گیری‌ هایی مبتنی بر نتایج سه کارآزمایی تصادفی ‌سازی‌ شده بزرگ است که در آفریقا در میان مردان بالغ انجام شد که نشان داد: ختنه ممکن است خطر ابتلا به ویروس اچ آی وی را ۵۰ تا ۶۰  درصد کاهش دهد.

محققان در پایان نتیجه می گیرند که برداشتن پوست ختنه گاه میکروبیوم آلت تناسلی را تغییر می دهد. اما چگونگی تأثیر این تغییرات بر عفونت هنوز مشخص نیست. برخی تغییرات ممکن است برای سلامتی مفید باشند و برخی ممکن است به آن آسیب برسانند.

 

منبع:سیناپرس


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز