title
کد خبر: 229675
00
باکتری‌های مفید برای داشتن پوستی شفاف و زیبا

کسانی که در طول زندگی‌شان دچار جوش‌های آکنه‌ای شدند، حتما تصور می‌کنند که همه باکتری‌ها مضر و آسیب‌زا هستند. اما باکتری‌های مفید و میکروارگانیسم‌های خوبی هم وجود دارند که به ارتقای سلامتی پوست کمک می‌رسانند. این باکتری‌های مفید که با عنوان پروبیوتیک‌ها شناخته می‌شوند، این روزها به یکی از محبوب‌ترین ترکیبات در محصولات مراقبت از پوست تبدیل شده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز، امروزه ثابت شده است که پروبیوتیک‌ها دارای ظرفیت‌های مثبتی برای تسکین التهابات پوستی و متعادل‌سازی میکروبیوم پوست هستند. این ترکیبات مفید می‌توانند مانند یک لایه محافظتی روی پوست عمل کنند، رطوبت را درون پوست نگه دارند و همچنین حالت درخشان و متعادلی به پوست بدهند. 

کاهش قرمزی پوست و تحریکات پوستی هم از دیگر مزیت‌های پروبیوتیک‌ها است که درنهایت به ارتقای شفافیت و قوام پوست کمک می‌رساند. 

علاوه بر اینها، پروبیوتیک‌ها می‌توانند از پوست در برابر عوامل استرس‌زای محیطی و مرتبط با تسریع روندهای پیری پوست محافظت کنند و همچنین اثرات رادیکال‌های آزاد را هم پایین باورند. همه این ویژگی‌ها در کنار هم می‌توانند جلوه ظاهری بهتری به خطوط ریز و چین‌وچروک‌های پوستی بدهند. 

افراد مختلف با انواع پوستی گوناگون (حساس، خشک، چرب یا مستعد آکنه) می‌توانند بدون نگرانی، محصولات حاوی پروبیوتیک‌ها را به روتین مراقبت از پوست اضافه کنند. 

استفاده از محصولات موضعی حاوی پروبیوتیک‌‌ها و پری‌بیوتیک‌ها به داشتن پوست سالم، شفاف و زیبا کمک می‌رساند. پریبیوتیک‌ها به تقویت باکتری‌های سالم پوست کمک می‌کنند، درحالی که پروبیوتیک‌ها می‌توانند عملکرد سد دفاعی پوست را تقویت کنند و روند تکثیر و تقسیم سلولی را ارتقا دهند. 

آیا محصولاتی مانند پاک‌کننده‌ها یا اسیدهای لایه‌بردار باعث اختلال در میکروبیوم پوست می‌شوند؟

انتخاب‌های ما برای روتین مراقبت از پوست می‌توانند بر میکروبیوم پوست تاثیرگذار باشند. به همین دلیل هم باید از پاک‌کننده‌ها یا تونرهای ملایمی استفاده کنید که بیش‌ازحد پوست را تحت فشار نمی‌گذارند. 

پاک‌کننده‌ها و تونرهای ملایم حاوی ترکیبات الکلی نیستند، پوست را خشک نمی‌کنند و درنتیجه احتمال رشد باکتری‌های آسیب‌زا را افزایش نمی‌دهند. یک پاک‌کننده یا تونر باکیفیت و ملایم که فاقد الکل است و همچنین pH پوست را در محدوده عادی (4.5 تا 5.5) نگه می‌دارد، هم عملکرد خوبی در تمیز کردن پوست دارد و هم باکتری‌های مفید پوست را از بین نمی‌برد و به ارتقای عملکردهای سد دفاعی پوست کمک می‌رساند. 

آیا بازگرداندن باکتری‌های خوب به پوست می‌تواند همه مشکلات پوستی را حل کند؟

هیچ راه‌حل یکسان و واضحی برای حل کردن همه مشکلات پوستی وجود ندارد. البته اگر تعادل باکتری‌های مثبت و منفی در سطح روده‌ها مختل شود، احتمال شکل‌گیری مشکلات پوستی خاصی مانند آکنه، پسوریازیس، اگزما و... افزایش می‌یابد. 

بنابراین استفاده از محصولات موضعی حاوی پروبیوتیک‌ها به حفظ این تعادل کمک می‌رساند و نقش بسیار مهمی در داشتن پوست سالم، زیبا و شفاف بازی می‌کند. کسانی که می‌خواهند این اثربخشی را به حداکثر برسانند، باید رژیم غذایی سالمی داشته باشند و مواد غذایی سرشار از پروبیوتیک‌های طبیعی را هم به رژیم غذایی خودشان اضافه کنند. 

منبع: سلامت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز