title
کد خبر: 226336
00
تاسیس نخستین مرکز درمان‌ سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی در کربلای معلی

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی گفت: «مرکز درمان‌های نوین سرطان و پیوند سلول‌های بنیادی» به عنوان شعبه‌ای از این پژوهشکده با همکاری نهاد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عتبه حسینیه مقدسه در کربلای معلی تاسیس می شود.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا، رامین صرامی‌فروشانی که در راس هیاتی برای امضای قرارداد انتقال فناوری پیوند سلول های بنیادی و راه‌اندازی این مرکز به کربلای معلی سفر کرده است، در گفت و گو با خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا خاطرنشان کرد: این مرکز بنا به درخواست نهاد بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عتبه حسینیه مقدسه به ریاست دکتر ستار الساعدی، وزیر بهداشت پیشین عراق به عنوان‌ سازمان متولی بهداشت و درمان استان کربلا توسط پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی و به عنوان شعبه پژوهشکده در عراق تاسیس می شود و فناوری‌های تشخیصی و درمانی پیشرفته توسعه یافته در پژوهشکده سرطان معتمد در قالب انتقال فناوری در کربلای معلی به کار گرفته خواهد شد.

وی تصریح کرد: تمرکز اولیه این مرکز بر پیوند سلول‌های بنیادی در درمان بیماران سرطانی و تالاسمی و تشخیص فناورانه سرطان‌های توارثی خواهد بود و در آینده ای نزدیک با تکمیل زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم‌، پروژه های جامع سلول درمانی و ژن درمانی در این مرکز به انجام‌ خواهد رسید.

به گفته صرامی، این همکاری مشترک‌ هشت ماه قبل با حضور استاد اردشیر قوام زاده، چهره جهانی و پدر پیوند سلول‌های بنیادی ایران آغاز شد که نمایندگان‌ نهاد عراقی به صورت رسمی در زمینه‌ انتقال دانش فنی پیوند مغز استخوان بیماران سرطانی درخواست همکاری کردند.

پیوند اولین مغز استخوان آلوژن بیماران سرطانی
در پی امضای یادداشت تفاهم جامع همکاری مشترک با طرف عراقی و برپایی چند جلسه مشترک در ایران و عراق و انجام کارشناسی های فنی و حقوقی با حمایت سفارت جمهوری اسلامی و با راهبری پروفسور قوام زاده رییس پروژه و تلاش‌های استاد کیوان مجیدزاده، مدیر فنی و اجرایی پروژه قرارداد انتقال فناوری پیوند سلول های بنیادی (دوشنبه، دوم آبان) با طرف عراقی امضا شد و به‌زودی اولین پیوند مغز استخوان آلوژن بیماران سرطانی توسط تیمی از زبده ترین متخصصان ایرانی به سرپرستی استاد قوام زاده در کربلای معلی به انجام خواهد رسید.

ستار الساعدی پس از امضای این قرارداد با دکتر صرامی فروشانی در حضور استاد اردشیر قوام زاده، دکتر جواد قائم مقام بورد عربی پزشکی و جمعی از مسئولان بهداشت و درمان کربلا، با قدردانی از عملکرد پزشکان و محققان ایرانی، این همکاری را نمونه خوبی از همکاری های ایران و عراق در زمینه فناوری های درمانی عنوان کرد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به حضور مستمر تیم ایرانی در بیمارستان کربلا در جریان اجرای قرارداد، بر آمادگی کامل نهاد برای تامین منابع مالی و ملزومات مورد نیاز برای ایجاد زیرساخت‌های پیوند سلول‌های بنیادی تحت مشاوره گروه محققان ایرانی تاکید کرد.

 پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی از بین حدود ۱۰۰ دانشگاه، پژوهشگاه و موسسه پژوهشی کشور به عنوان یکی از پنج مرکز برتر (حائز رتبه الف) در اجرای ماموریت های ملی مصوب ستاد توسعه زیست فناوری معرفی شده است. 

بنابر اعلام ستاد توسعه زیست فناوری براساس ارزیابی صورت گرفته توسط این ستاد، پژوهشکده سرطان معتمد از لحاظ دستاوردهای حاصل شده در ماموریت های ملی محوله در چارچوب تقسیم کار ملی زیست فناوری کشور موفق به کسب رتبه برتر شده است. 

بر اساس تقسیم کار ملی زیست فناوری، پژوهشکده سرطان معتمد، سه ماموریت ملی شامل ژن درمانی و ویروس درمانی سرطان با استفاده از ویروس های آنکولایتیک (سرطان های پستان و خون)، سلول درمانی سرطان های نوپر (پستان، تخمدان، معده، روده، گلیوپلاستوما) و سرطان خون با استفاده از سلول های کشنده طبیعی وسلول های دندریتیک و تولید کیت های تشخیص ژنتیکی نیاز به شیمی درمانی در سرطان ریه، کولون، پستان، پروستات، تخمدان، معده و روده را برعهده دارد.

در فهرست پنج دانشگاه و موسسه تحقیقاتی برتر حائز رتبه الف در این ارزیابی، تنها یک پژوهشکده (پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی) حضور دارد که توانسته در کنار یک دانشگاه و سه پژوهشگاه بزرگ کشور که در ساختار سازمانی هر یک، پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی متعددی فعالیت دارند، توان تحقیقاتی برتر خود را به منصه ظهور برساند.

پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی با ربع قرن تجربه در امر پژوهش در قالب گروه‌های «پژوهش های بالینی»،« ژنتیک»، «پروتئین های نوترکیب»، «کیفیت زندگی و طب فراگیر»، «فناوری های بین رشته ای» و «درمان های پیشرفته و سلول درمانی (ATMP) » و ارائه خدمات متنوع تخصصی و فوق تخصصی در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان به بیش از ۱۵۰ هزار مراجعه کننده در سال به عنوان قطب تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور به شمار می رود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز