title
کد خبر: 225126
00
ویژگی های مکتب طب سنتی ایران

یک متخصص طب سنتی گفت: مکتب طب سنتی ایران یک مکتب طبی سلامت محور است و اصلی ترین وظیفه حفظ تندرستی و بهداشت عمومی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر ابراهیم خادم، متخصص طب سنتی با بیان این مطلب افزود: قدم اول، اطلاعات از بهداشت عمومی و پیشگیری از بیماری ها و در قدم دوم، حکمای طب سنتی مانند شیخ الرییس ابن سینا و زکریای رازی، وظیفه طبیب را درمان بیماری در نظرگرفته اند.

وی ادامه داد: از احادیثی که از امام رضا(ع) داریم، اول باید تلاش شود انسان بیمار نشود و بعد از آن به اصول درمانی پرداخته شود. در دهه های اخیر سازمان بهداشت جهانی، شعار مهم پیشگیری مقدم بر درمان را به عنوان سرلوحه کار خود قرار داده است.

این متخصص طب سنتی اظهارکرد: طب سنتی ما از قرن های گذشته اصلی ترین وظیفه طبیب را حفظ تندرستی افراد اعلام کرده و به این شکل ورود می کند به سبک زندگی و یک اصول علمی در این رابطه توصیه می شود که البته آموزه های دینی ما هم ناظر به این معنی است؛ زیرا در این رابطه ما آیه «فلینظر الإنسان إلی طعامه» را داریم، همچنین بسیاری از احادیث و روایات را داریم که این معنی در آن مستتر است.

وی تاکید کرد: طب سنتی چه ابزاری برای حفظ تندرستی دارد؟ طب سنتی اصول ۶ گانه را برای حفظ تندرستی در نظر گرفته است. (اصول ۶ گانه یا اصول سته ضروری) است.

خادمی با بیان اینکه کتاب طب الرضا، کتابی است که در این رابطه مطرح شده است، گفت: اصول سته ضروری شامل چه مواردی است؟ یکی از مهم ترین اصول در امر بهداشت و پیشگیری توجه به اصل تغذیه است. تغذیه هم در آموزه های دینی مورد توجه قرار گرفته است. در روایاتی از امام رضا به تغذیه صحیح و اصولی توجه شده به برخی میوه ها و خوراکی ها تاکید بیشتری شده است از جمله: روغن زیتون چه استفاده موضعی از آن و چه مصرف خوراکی ، انجیر، انار.

وی در ادامه افزود: در کلام ابن سینا هم از انار، رمان کبد یعنی به سلامت کبد و درمان بیماری کبد بحث شده است. به مصرف گوشت و حد مصرف آن اشاره شده است. افراط و تفریط در مصرف گوشت باید رعایت شود؛ چرا که افراط در مصرف آن باعث افزایش کلسترول و اسسید اوریک خون می شود. تفریط در مصرف گوشت باعث آنمی های و فقر آهن می شود.

متخصص طب سنتی اذعان داشت: امام علی (ع) افراط در مصرف گوشت را نهی می کنند و عدم مصرف گوشت بیش از ۴۰ روز را هم مجاز نمی داند. مصرف گوشت هر سه روزیک بار بلا اشکال است.

• از اصول سته، توجه به خواب و بیداری است. با توجه به اهمیت این مقوله، ما فلوشیب خواب را هم در کشورمان داریم.

• از اصول ششگانه ضروری ، حرکت و سکون است. امروزه ما آن را به عنوان ورزش می شناسیم. ورزش کردن بسیار مهم و تاثیر گذار است در سلامت انسان و درمان بیماریها. و پزشکی ورزشی رشته تخصصی است که به این مقوله می پردازد.

• توجه به تدبیر فرد، آب و هوا و اقلیم است.

• توجه به پاکسازی بدن از مواد زاید.

• توجه به مسائل روحی و روانی است.

وی در ادامه بیان کرد: طب سنتی، طب مبتنی بر مزاج است، تشخیص مزاج، اصول درمانی متناسب با مزاج، و هر فرد توصیه های مربوط به خود را از طبیب دریافت می کند.

متخصص طب سنتی اظهارداشت: طب سنتی ایرانی به عنوان یک رشته تخصصی در وزارت بهداشت تعریف شده است و از رشته های مصوب پزشکی است و در این زمینه دانشگاه علوم پزشکی تهران همکاری های مشترکی را با دانشگاه علوم و حدیث دارد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز