title
کد خبر: 224669
00
سالمندان مبتلا به فشار خون بالا چه بخورند؟

کارشناس برنامه سالمندان مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین؛ در رابطه با تغذیه سالمندان مبتلا به فشار خون بالا اظهار کرد: این افراد، غذاها را به صورت کم نمک مصرف کنند و از مصرف فرآورده های غذایی نمک سوده، مانند چیپس، پفک و فست فودها خودداری کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، با اشاره به اینکه افزایش مصرف میوه و سبزی، برای سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، مفید است، گفت: این افراد در صورت مشکلات دندانی، میوه و سبزی خُرد شده، و در صورت مشکلات گوارشی، میوه و سبزی پخته شده استفاده کنند. وی افزود که سالمندان، ضمن مصرف حداقل غذاهای چرب و سرخ کرده، با مصرف غذاهای آب پز و بخار پز یا تنوری، هنگام مصرف سالاد، با خودداری از مصرف سُس، به جای آن از آبلیمو با روغن زیتون و سبزی های معطر به همراه ماست کم چرب استفاده کنند.

مصرف لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار

این کارشناس بهداشتی تصریح کرد سالمندان مبتلا به فشار خون بالا، بیشتر از سه عدد تخم مرغ در هفته، چه بدون غذا و چه داخل غذا مانند: کوکو مصرف نکنند؛ از مصرف کله پاچه، مغز و قلوه خودداری کنند؛ بیشتر از لبنیات کم چرب و غلات سبوس دار  مصرف کنند و روزانه شش تا هشت لیوان آب را مصرف کنند.

لاهیجی باقری عنوان کرد: به جای روغن های جامد و کره از روغن های مایع مانند: روغن زیتون و روغن آفتاب گردان استفاده کنند و گوشت مرغ بدون پوست، ماهی و سویا جایگزین گوشت قرمز و چربی های حیوانی شود.

کارشناس مرکز بهداشت شهرستان قزوین تصریح کرد: در سالمند مبتلا به فشار خون بالا، ابتدا باید فشار خون بیمار تحت نظر پزشک درمان و کنترل شود و سپس  فعالیت بدنی مجاز بر اساس توصیه پزشک برای سالمند تعیین می شود.

خودداری سالمندان از ورزش در هوای آزاد

وی اظهار کرد: بهتر است که سالمندان، پیاده روی را در دو نوبت صبح و عصر و هر بار 30 دقیقه انجام دهند. وی ادامه داد که سالمندانی که تازه ورزش و پیاده روی را شروع کرده اند و یا توانایی انجام پیاده روی طولانی را ندارند، هر بار 10 دقیقه کفایت می کند، و به مرور زمان، پیاده روی را بیشتر کنند.

این کارشناس هشدار داد با توجه به لزوم رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، سالمندان هنگام آلودگی هوا از انجام تمرینات ورزشی در هوای آزاد پرهیز کنند؛ زیرا انجام تمرینات بدنی در هوای آزاد برای سالمندان مضر است. وی اضافه کرد: در چنین شرایطی، آنان ورزش را در منزل انجام دهند.

لاهیجی باقری بیان کرد: زمانی که سالمند خسته است، تمرینات ورزشی را انجام ندهند و اگر در حین پیاده روی، دچار درد قفسه سینه، تنگی نفس و یا پا درد شدند، فوری استراحت کند و با پزشک، بهورز و مراقب سلامت مشورت کند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز