title
کد خبر: 221310
00
واکسن HPV چه میزان در پیشگیری از سرطان رحم موثر است؟

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از انتشار مقاله‌ای در مجله NE.JM مبنی بر کفایت یک نوبت واکسن پاپیلوما خبر داد و گفت: این تحقیق در جمعیتی در زنان جوان آفریقایی مورد بررسی قرار گرفته است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر علیرضا ناجی ، با اشاره به این‌که واکسن پاپیلوما در پیشگیری از سرطان و یا درمان سرطان رحم اثرگذار است اظهار‌کرد: ژنوتیپ‌های ۱۶ و ۱۸ ویروس پاپیلوما عامل اصلی ایجاد این سرطان هستند.

وی افزود: اگر فردی به عفونت پاپیلوماهای با ریسک بالای ایجاد سرطان مثل نوع ۱۶ و ۱۸ از قبل آلوده نشده باشد واکسن می‌تواند در پیشگیری از سرطان رحم ۱۰۰درصد موثر باشد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکید‌کرد: راهکاری که برای تزریق واکسن تا به حال به‌کار گرفته شده تزریق سه نوبت واکسن پاپیلوما در افراد بالای ۱۴ سال است و در افراد ۹ تا ۱۴ سال راهکار دو دوزه و سه دوزه اتخاذ می‌شود.

دکتر ناجی با بیان این که گرانی واکسن و عدم همکاری افراد برای تزریق نوبت‌های دوم و سوم از مواردی است که چرخه واکسیناسیون در برابر این بیماری را دچار اختلال می‌کند خاطرنشان‌کرد: همواره کفایت تزریق یک نوبت واکسن پاپیلوما مورد سوال است.

وی با بیان این که تحقیقات و مطالعاتی که اخیرا در این مورد انجام شده، احتمالا به این موضوع پاسخ خواهد داد، افزود: یک نوبت واکسن پاپیلوما تا ۹۷ و نیم درصد در پیشگیری از عفونت‌های پایدار ویروس اثر‌دارد، یعنی عددی نزدیک به ۱۰۰ درصد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با تاکید بر این‌که اطلاعات منتشر شده صرفا محدود به دوره ۱۸ ماهه  پیشگیری در زنان دریافت کننده واکسن است توضیح داد: ضرورت جمع‌آوری اطلاعات در بازه‌های زمانی طولانی‌تر و در جمعیتی بزرگتر وجود دارد.

دنیای بدون سرطان رحم در گروی دسترسی عمومی به واکسن

دکتر ناجی گفت: در واقع سازمان جهانی بهداشت موافق، تک‌دوزی شدن واکسن پاپیلوما است، چنانچه یک نوبت واکسن اثراتی معادل دو یا سه دوز واکسن داشته باشد اثرات مثبتی نیز به‌دنبال خواهد داشت.

وی تاکید کرد: تک دوزی شدن این واکسن باعث می‌شود افراد بیشتری در سراسر دنیا به این واکسن دسترسی داشته باشند و در نتیجه می‌توان با سرعت بالاتری به دنیای بدون سرطان رحم وارد شویم.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز